:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
۱

نکات امنیتی و حراستی در استفاده از بانکداری الکترونيک

برخی نکات امنیتی و حراستی در استفاده از بانکداري الکترونيک كه بايد مورد توجه جدي كاربران و مشتريان بانك ها قرار گيرد.
کد خبر: ۱۵۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
اقتصادگردان- ۱- در هنگام استفاده از بانکداری الکترونیک، حتماً به آدرس درج شده در نوار آدرس دقت ویژه نمایيد.
- ممکن است برخی افراد کلاهبردار با طراحی صفحاتی مشابه صفحات بانکداری الکترونيك، سعي در فريب كاربران و بدست آوردن مشخصه هاي خصوصي آنها (مانند شماره كاربري، رمز و ...) نمايند. معمولاً در اين موارد در برخي صفحات وب، فروشگاه هاي مجازي اينترنتي و يا ايميل هاي دريافتي، لينك هايي با عناوين جعلي و دروغين قرار داده مي شوند كه كاربر را به استفاده از آن ترغيب نمايند. (به عنوان مثال از تعرفه هاي تخفيف استفاده مي كنند) مشخصه هاي كاربري پس از وارد شدن در اين گونه سايت ها ذخيره شده و از آن در جهت كلاهبرداري و سوء استفاده مالي استفاده مي گردد. بنابراين هميشه مراقب اين گونه سايت ها و صفحات جعلي باشيد.
۲- حتی الامکان در مراکز عمومی نظیر کافی نت ها يا مکان هايي كه اينترنت رايگان در اختيار شما مي گذارند و از امنيت آن اطمينان كافي نداريد وارد اينترنت بانك خود نشويد.
۳- در صورتی که مجبور شدید در یک مکان عمومی از اينترنت استفاده کنيد، دقت نماييد هنگام ورود رمز عبور، سايرين قادر به مشاهده رمز شما نباشند.
۴- تصور نکنید چون مبلغ قابل توجهی در حساب خود ندارید هدف مناسبی براي سارقان اينترنتي نيستيد چرا که تمامي کاربران اينترنتي به يک ميزان در معرض خطر تهاجم هستند، پس در هر شرايطي امنيت را جدي بگيريد.
۵- رمز اینترنتی خود را هر چند وقت یکبار تغیير دهيد تا از امنيت آن اطمينان بيشتري داشته باشيد.
۶- حساب خود را بطور مداوم کنترل نمایید.
۷- در صورت افشاء رمز عبور در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
۸- هرگز اطلاعات شخصی و بانکی خود را از طریق پست الکترونیک، پيام کوتاه، تلفن و ... ارسال و يا بازگو نكنيد. موسسات مالي هيچ گاه اين اطلاعات را از اين طرق درخواست نمي نمايند.
۹- شماره مشتری و رمز عبور خودتان را هیچ گاه یادداشت نکرده و تلاش کنید آن را به خاطر بسپاريد. به هيچ عنوان رمز عبور خود را در اختيار ديگران، حتي کارکنان موسسات مالي قرار ندهيد.
۱۰- برای رایانه شخصی خودتان یک نرم افزار امنيتي کارا و قابل اطمينان نصب کنيد و در اين باره با کارشناساني كه در اين خصوص مهارت دارند مشورت نماييد.
۱۱- هیچ فایل و نرم افزار نامطمئنی را در سیستم خود دانلود و اجرا نکنيد. در اين شرايط احتمال دانلود يک کد مخرب و سپس اجراي مستقيم آن در رايانه توسط خود شما بسيار بالاست.
۱۲- اطلاعات محرمانه و مشخصه های کاربری خود را به صورت رمز نشده مانند فایل متنی (Text) در رايانه خود نگهداري نکنيد. همچنين از يادداشت و نگهداري آنها در محل هايي نظير کيف پول و يا ذخيره آن ها در حافظه تلفن همراه اکيداً خودداري نماييد.