:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آیا سرکوب قیمت‌ها به نفع کشور است؟

فروغان گران سایه: تکلیف اقتصاد را روشن کنید

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید تا زمانی که تکلیف اقتصاد ایران در برخی ساختارها و مبانی حل نشود، هر روز مشکل رشد و اوج گیری قیمت یک کالای جدید به وجود آمده و آرامش مردم را بر هم می‌زند.
کد خبر: ۱۵۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

اقتصادگردان- خسرو فروغان گران سایه اظهار کرد: در اقتصاد ما هیچگاه تکلیف برخی مسائل مهم روشن نشده است. برای مثال ما هنوز نمی‌دانیم که اقتصاد ایران دولتی است یا بناست در آن بخش خصوصی فعالیت کند؟ وقتی پاسخی به این سوال نداریم، این طبیعی است که هر بازاری در اقتصاد ایران با سنت و تفکر خاص خود جلو می‌رود و در برخی بازارها قیمت ها هر روز بالا می‌رود و در برخی بازارها دولت اجازه هیچ تغییری نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه ساختار توزیع کالا در اقتصاد ایران با مشکل جدی مواجه است، گفت: اینکه کالا چگونه به دست مصرف کننده برسد و در این مسیر چه افرادی حضور داشته باشند، هرگز تعیین تکلیف نشده و همین امر بر روی قیمت نهایی محصولات تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، وقتی نظام توزیع شفاف نیست، فرایند تولید نیز عملا ناپیدا می‌ماند و این سرآغاز مشکلات در حمایت از تولید است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تکلیف دولت در حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد روشن نیست، توضیح داد: برای مثال در سال‌های گذشته دولت‌ها همواره از خودروسازان حمایت کرده‌اند و منابع اعتباری قابل توجهی صرف این حوزه شده است اما در عمل ما می‌بینیم که نه کیفیت محصولات نه قیمت نهایی آنها مورد رضایت مردم نیست.

فروغان گران سایه ادامه داد: از سوی دیگر مثلا در حوزه‌ای مانند لبنیات اصرار بر این وجود دارد که قیمت محصول از حدی بالاتر نرود و دولت فشار جدی بر تولیدکنندگان آن می‌گذارد. در چنین شرایطی یا باید هزینه مابه التفاوت تولید صورت گرفته با قیمت نهایی دائما از سوی دولت پرداخت شود یا مشکلاتی مانند کاهش پنهانی کیفیت محصولات به وجود می‌آید که ما نمونه‌های آنها را در سال‌های گذشته بارها دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه با جمع بندی دیدگاه‌ها تجربیات غلط سال‌های گذشته، باید تکلیف اقتصاد روشن شود، اظهار کرد: حتی اگر یک برنامه پنج ساله نیاز است ما باید آن را کلید بزنیم و پس از تحقیقات فراوان، شرایط هر بازار با توجه به شرایط خاص آن رصد شده و اگر بناست حمایتی از تولید صورت گیرد، از سوی دولت اجرایی شود. ما در تمام این سال‌ها به بهانه اینکه دوره جنگ است، دوره تحریم است یا دوره کروناست اعلام کرده ‌ایم که اقتصاد ما در شرایط خاص به سر می‌برد و از این رو اصلاحات زیرساختی فعلا ممکن نیست اما این روند قرار است تا کی ادامه پیدا کند؟ ما در هر زمانی می‌توانیم یک بحران پیدا کنیم و مشکلات را به گردن آن بیندازیم؟ مگر بقیه کشورها بیماری ندارند؟ جنگ ندارند؟ ما هم باید از بهانه گیری فاصله بگیریم.

فروغان خاطرنشان کرد: وقتی نظر مشاور فعالان تمام بخش‌ها گرفته شد و راهبردی مجزا برای حوزه‌های مختلف تعریف شدند، آنگاه می‌توان گفت بعد از یک دوره چند ساله می‌توان به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کرد. در چنین چارچوبی نه تنها قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند که خود بازار باعث رقابت می‌شود و امکان کاهش قیمت‌ها نیز وجود دارد اما با این شیوه فعلی ما هر روز باید منتظر باشیم که قیمت یک کالا سر به فلک بگذارد و دولت به آن ورود کرده و برخورد کند و فردا ماجرا برای یک کالای دیگر تکرار شود.