:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری بیرجند مطرح کرد؛

بیکاری رانندگان و اتوبوس‌هایی که خوابیده‌اند

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: امسال به علت شیوع کرونا، تعداد 40 راننده بیکار شده و تعدادی از اتوبوس‌ها نیز غیرفعال شده‌اند.
کد خبر: ۱۵۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
اقتصادگردان- یدالله غلام‌پور اظهار کرد: از اول فروردین‌ماه تا نیمه‌ مردادماه سال جاری، یک میلیون و ۵۰ هزار و و ۳۵۸ نفر با وسایل حمل و نقل عمومی جابه‌جا شده‌اند.

وی افزود: در مدت مشابه سال‌ گذشته ۳‌ میلیون‌ و ۹۸۰ هزار و ۷۰۲ نفر جابه‌جا شدند که معادل‌ ۷۳.۴ درصد کاهش مسافر داشته‌ایم که دلیل اصلی آن، ‌شیوع ویروس کرونا و عدم تردد مردم‌ بوده است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: در حال حاضر ۳۵ دستگاه اتوبوس در این ناوگان  فعال هستند که ۶۰‌ درصد از آن‌ها ‌بخش خصوصی و ۴۰ درصد ناوگان دولتی‌ هستند.

غلام‌پور در ‌خصوص تدابیر صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع کرونا، تصریح کرد: در این راستا ضدعفونی‌ و گندزدایی‌ ناوگان‌ اتوبوسرانی هر شب‌ بعد از پایان‌ شیفت‌ کاری‌ صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: در پایانه‌ اتوبوسرانی‌ ابوذر و آزادی‌ نیز محلول‌های‌ ضدعفونی‌کننده در دسترس رانندگان قرار گرفته و رانندگان ملزم هستند تا دستگیره‌ها و دستگاه‌های کارت بلیط الکترونیک را ضدعفونی کنند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: طبق ابلاغیه‌ ستاد ملی‌ کرونا، در ‌اتوبوس‌ها محل جای‌گیری مسافران علامت گذاری شده تا شهروندان رعایت‌کنند.

غلام‌پور با بیان اینکه بر طبق ابلاغیه، در هر اتوبوس، رانندگان نباید بیش از ظرفیت حداقل ۲۰‌ نفر سوار کنند، افزود: مردم نیز باید رعایت کرده و با فاصله در اتوبوس قرار گیرند.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا، قطعا تعداد اتوبوس‌ها کم شده‌اند و از ۹۰ دستگاه به ۳۵ دستگاه کاهش پیدا کرده‌اند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با بیان اینکه اتوبوس‌ها شیفت‌بندی شده‌اند، تصریح کرد: با کاهش تعداد مسافران، زمان کاری هر راننده را تغییر دادیم و شیفت‌بندی کرده‌ایم تا راننده‌ای بیکار نشود.

غلام‌پور بیان کرد: راننده‌ای که در شرایط عادی، هر روزه کار می‌کرده، اکنون ۲۰ روز در ماه فعالیت دارد و این باعث بیکاری این افراد در تعدادی از روزهای ماه شده است.

وی اظهار کرد: قراردادی در سال گذشته برای بکارگیری تعدادی راننده از یک شرکت منعقد کردیم که امسال به علت شیوع کرونا و اینکه نیاز به این تعداد راننده نداشتیم، این قرارداد تمدید نشد که به این علت، ۴۰ راننده بیکار شدند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند از زیان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی ناوگان خبر داد و گفت: وام ۶ میلیون تومانی برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا به تعدادی از رانندگان تعلق گرفته است.

غلام‌پور بیان کرد: شهرداری و شورای شهر بیرجند نیز جداگانه هر ماه یک میلیون تومان کمک بلاعوض به این رانندگان اعطا کرده‌اند.

وی اظهار کرد: ۱۸ دستگاه اتوبوس جدید در اردیبهشت ماه سال گذشته به ناوگان حمل و نقلی اضافه شده و اکنون عملا با این قیمت‌ها در توان ناوگان برای خرید اتوبوس جدید نیست و سیاست‌ها به سمت بازسازی اتوبوس‌ها است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: اتوبوسی که تا پیش از این، روزانه جابه‌جایی ۸۰۰ نفر مسافر را داشته، اکنون ۲۰۰ مسافر جابه جا می‌کند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: به لحاظ کمی کمبود اتوبوس نداریم، حتی تعدادی از اتوبوس‌ها در ناوگان خوابیده‌اند.

غلام‌پور ادامه داد: این سازمان وظایف خود را در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر روزه انجام می‌دهد و بخش دیگر برعهده شهروندان است تا با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری‌ها، در راستای حفظ سلامت خود و دیگران تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان درصورت مشاهده تخلف در رعایت نکات بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توانند موارد را به حوزه بازرسی با شماره ۳۲۲۲۶۵۴۵ گزارش دهند.