:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اونس جهانی بار دیگر به زیر 2 هزار دلار رسید

ورود دلار صرافی به کانال ۲۱ هزار تومانی / کاهش قیمت طلا در بازار جهانی و افزایش نرخ سکه

نرخ دلا آزاد به 22300 تومان معامله شد و فروش دلار در صرافی‌های بانکی به رقم ۲۱ هزار و ۶۸۰ تومان رسید. در حالی که بهای انس جهانی با کاهش قیمت شدیدی همراه بود و به قیمت یک هزار و ۹۸۸ دلار معامله شد سکه به دلیل رشد قیمت دلار به ۱۱ میلیون تومان فروخته شد
کد خبر: ۱۵۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
اقتصاد گردان - بازار ارز روز سه‌شنبه پس از کاهش ارزش قابل توجه در ابتدای هفته، شاهد افزایش قیمت‌ها بود؛ بر این اساس نرخ دلا آزاد به 22300 تومان  معامله شد و فروش دلار در صرافی‌های بانکی به رقم ۲۱ هزار و ۶۸۰ تومان رسید. در ادامه افزایش قیمت ارز از میانه روز دوشنبه، روز (سه‌شنبه، ۲۱ مرداد) افزایش بهای ارزهای عمده در بازار ارز ادامه داشت. بهای خرید و فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی افزایشی ۸۸۰ تومانی داشت. بر این اساس فروش دلار در این صرافی‌ها به قیمت ۲۱ هزار و ۶۸۰ تومان و خرید دلار نیز با بهای ۲۱ هزار و ۵۸۰ تومان انجام شد.

تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز شاهد افزایش ۹۳۰ تومانی بودند. رقم  ۲۵ هزار و ۴۳۰ تومان برای فروش و عدد ۲۵ هزار و ۳۳۰ تومان برای خرید هر یورو در این صرافی‌ها ثبت شد.
یکی از فعالان بازار ارز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در ساعات عصر سه شنبه نرخ ها افزایش یافت و صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۱ هزار و ۷۸۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۱ هزار و ۸۸۰ تومان می‌فروشند که نرخ خرید و فروش دلار نسبت به دیروز ۱۰۸۰ تومان افزایش یافته است.همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۵ هزار و ۵۳۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۵ هزار و ۶۳۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش این نوع ارز نیز در مقایسه با معاملات روز گذشته با ۱۱۳۰ تومان افزایش قیمت مواجه شده است.علاوه براین، بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۰ هزار تومان و هر یورو را معادل ۲۳ هزار تومان می‌خرند
 ارزیابی بازار غیر رسمی ارز اما گویای آن است که نرخ خرید و فروش دلار در این بازار از ابتدای شروع معاملات روند نزولی را ثبت کرده است و بهای خرید و فروش نقدی دلار از محدوده ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در ابتدای معاملات به محدوده ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.
همچنین در سامانه سنا نیز در (۲۰ مرداد) برای فروش هر یورو با کاهش ۱۰۰۰ تومانی مبلغ میانگین ۲۴ هزار و ۸۸۰ تومان و برای فروش دلار نیز با افزایش حدود ۵۰۰ تومانی، رقم ۲۱ هزار و ۵۲ تومان ثبت شده است.
   از سوی دیگر در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (۲۰ مرداد) فروش هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۲ هزار و ۳۳ تومان انجام شد. فروش حواله دلار نیز با میانگین قیمت ۱۸ هزار و ۵۵۰ تومان ثبت شد. به عبارتی بهای یورو در این بازار ۲۰۰ تومان و بهای دلار ۱۰۰ تومان نسبت به روز معاملاتی قبل از خود افزایش داشته‌است. در حال حاضر اختلاف دلار نیما و آزاد به 4 هزار تومان و با دلار صرافی به 3 هزار تومان رسیده است. 

افزایش قیمت سکه با وجود کاهش قیمت‌های جهانی

پس از رکوردشکنی بهای انس جهانی در بالای مرز ۲ هزار دلار طی هفته گذشته، روز (سه‌شنبه) قیمت جهانی فلز زرد کاهش شدیدی را تجربه کرد. با این وجود بهای سکه تمام بهار آزادی در بازار داخلی با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی امروز ۱۱ میلیون تومان معامله شد.در حالی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی با افزایش همراه بود که در بازار جهانی بهای انس به زیر ۲ هزار دلار سقوط کرد.هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی با افزایشی ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به قیمت ۱۱ میلیون تومان فروخته شد.
بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز افزایش قابل توجهی داشت و به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت. نیم سکه پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.بازار طلا هم بر خلاف دو روز گذشته با افزایش قیمت همراه بود و یک گرم طلای خام ۱۸عیار نیز به ارزش یک میلیون و ۶۰ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با بهای ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان به فروش رسید.
این در حالی است که بهای انس جهانی با کاهش قیمت شدیدی همراه بود و به قیمت یک هزار و ۹۸۸ دلار معامله شد.
سکه ۱۴۰ هزار تومان و دلار ۱۰۸۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار با افزایش ۱۴۰ هزار تومانی، به ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نسبت به روز گذشته افزایش ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
بنا بر اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، هر قطعه نیم سکه پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است که افزایش ۲۰۰ هزار تومانی را نشان می دهد. هر قطعه ربع سکه هم ۸۰ هزار تومان گران شده و سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

 هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و  ۷۵۰ هزار تومان است که ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را نشان می دهد.

در طلافروشی ها هم هر گرم طلای ۱۸ عیار با نرخ یک میلیون و ۴۵ هزار تومان خرید و فروش می شود که ۹۰۰۰ تومان افزایش قیمت دارد.

با توجه به کاهش نرخ ارز و تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر اینکه نرخ کنونی واقعی نیست و مردم شاهد کاهش نرخ ارز در روزهای آینده خواهند بود، یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه بانک مرکزی باید نرخی که برای ارز واقعی می‌داند را اعلام کند، به بررسی اینکه چگونه دلار می‌تواند کمتر از ۲۰ تومان باشد، پرداخت.
تیرماه سال جاری بود که بازار ارز میزبان نرخ ­های قابل توجهی شد که رئیس کل بانک مرکزی علت آن را کاهش صادرات در پی بسته شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کرد تا اینکه سرانجام برای مدتی این بازار آرام گرفت. اما مجدد در این روزها بازار ارز روند کاهشی به خود گرفته و روز گذشته نرخ دلار با کاهش قیمت چشمگیری مواجه شد و به کانال ۲۰ هزار تومان برگشت.

وضعیت بازار ارز در شرایطی با این نوسانات مواجه شده است که همتی به تازگی نرخ واقعی ارز را رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار دانسته و از تلاش برای بکارگیری همه ابزارها برای متعادل سازی نرخ ارز خبر داده است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین معتقد است که مسئله ارز تنها جنبه اقتصادی ندارد و دارای ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی نیز است که سایر نهادهای کشور باید ما را در کنترل نرخ ارز حمایت کنند.  علاوه براین، همتی به مردم وعده داده که در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار ارز خواهند بود.

در این زمینه کامران ندری به عنوان یک تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با ایسنا، توضیح داد: نرخ ارز گرچه در کنترل تورم موثر است اما کنترل آن به دلیل تحریم­‌ها با سختی مواجه شده است، زیرا پیش از تحریم­­­­­­­­­‌ها عمده توان بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به ارزهای صادرات نفتی مربوط بود که اکنون این توان کم شده است. باید از یک ابزار جایگزین در این زمینه استفاده شود که آن نرخ بهره بانکی است و به اعتقاد من تاکنون بانک مرکزی از این ابزار برای کنترل نرخ ارز استفاده مناسبی نکرده است.

کاهش نرخ ارز مقطعی است 

وی افزود: صعود مجدد نرخ ارز تا ۲۳ هزار تومان نشان دهنده این است که آن کاهش مقطعی بوده و مشخص نیست که کاهش‌­های اخیر در بازار ارز ناشی از عرضه ارز توسط بانک مرکزی بوده یا متاثر از جو روانی ناشی از صحبت‌­­­­­­های اخیر رئیس کل بانک مرکزی بوده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کارشناسان براساس نشانه‌های دریافتی از علل نوسانات بازار ارز صحبت می‌کنند، گفت: نرخ ۲۰ هزار تومان در بازار ارز سطح مقاومت خیلی بالایی از طریق بازارهای مالی ایجاد کرده است که با رسیدن دلار به ۲۰ هزار تومان، میزان زیادی تقاضا به بازار منتقل می­­­­­­‌شود. زمانی که تقاضا افزایش پیدا می­­‌کند، عرضه ارز باید پاسخگوی آن باشد که در حال حاضر با وجود تحریم­­­­­‌ها امکان تامین ارز دشوار شده است.

دلار فعلا ۲۰ هزار تومان باقی می‌ماند

به گفته ندری، فعلا شواهدی که در بازار وجود دارد حاکی از آن است که کانال ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان یک سطح مقاومتی جدی در بازار ارز است که بانک مرکزی برای کاهش آن با مدیریت انتظارات نمی­‌تواند کاری انجام دهد، بلکه باید میزان قابل ملاحظه­‌ای تزریق ارز به بازار صورت بگیرد تا این سطح مقاومتی شکسته شود.

وی ادامه داد: اکنون تنها منبع تامین ارز در بازار صادرات غیرنفتی است که رئیس بانک مرکزی باید اعلام کند که به طور دقیق نرخ ارز باید چقدر باشد و این نرخ چه تاثیری بر صادرات غیر نفتی کشور خواهد گذاشت، زیرا یکی از انگیزه‌­­­­­های اصلی صادرکنندگان غیرنفتی برای صادرات زیاد شدن نرخ ارز است که کاهش آن می‌­تواند این صادرات را متاثر کند.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش اظهار کرد: اگر بانک مرکزی معتقد است که نرخ فعلی ارز مناسب نیست باید به مردم و بازار سیگنال بدهد که نرخ مناسب چقدر باید باشد و با شرایط فعلی اقتصاد همخوانی داشته باشد. همچنین، این نرخ به صادرات غیر نفتی لطمه نزد،  زیرا اگر صادرات غیر نفتی هم لطمه ببیند دیگر منبعی برای تامین ارز واردات کالاها نخواهیم داشت.

طلا ارزانتر می‌شود 
قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب که سرمایه گذاران را به فروش و سودگیری تشویق کرد، با کاهش روبرو شد.
بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۲۰۱۷ دلار و ۵۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته تا مرز ۲۰۷۲ دلار و ۵۰ سنت پیش رفته بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۰۲۶ دلار و ۹۰ سنت رسید.  بهای معاملات این بازار پس از سقوط دو درصدی در روز جمعه، روز گذشته با ۱۱ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۲۰۳۹ دلار و ۷۰ سنت بسته شده بود.

به گفته مارگارت یانگ، استراتژیست دیلی فارکس، دلار قویتر و فضای ریسک مساعد قیمت طلا را با فشارهای کاهشی روبرو کرده و قیمت این فلز پس از رشد بیش از ۱۴ درصدی که در سه هفته گذشته داشته است وارد فاز تحکیم شده است.

دلار رشد شب گذشته خود را حفظ کرد زیرا سرمایه گذاران همچنان امیدوارند بسته کمک مالی جدیدی در آمریکا تصویب شود و بازده اوراق قرضه آمریکا از پایینترین رکورد چند ماه اخیر بهبود پیدا کرده است.

بازارهای سهام آسیا شعله ور شدن تنشها میان واشنگتن و پکن را نادیده گرفتند. چین روز دوشنبه ۱۱ نفر از شهروندان آمریکا از جمله قانونگذاران حزب جمهوریخواه دونالد ترامپ را در واکنش به تحریمهای هفته گذشته آمریکا علیه مقامات چینی و هنگ کنگی تحریم کرد.

تحلیلگران می گویند جذابیت کلی طلا که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۳۳ درصد رشد قیمت داشته، تغییری نکرده است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: طلا هفته گذشته سرمایه های زیادی را جذب کرد و بر این باورم که حذف قراردادهای خرید سوداگرانه باعث می شود این فلز ارزشمند روند صعودی متوازنتری پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، طلا در شش ماه گذشته که بازارهای مالی در نتیجه پیامدهای شیوع ویروس کرونا وضعیت آشفته ای داشتند یکی از بهترین عملکردها را داشته و پذیرای سیل سرمایه ای شده که به دنبال یک پناه مطمئن بوده اند.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا ممکن است حمایت در سطح ۲۰۱۷ دلار را تست کرده و تا مرز ۲۰۰۰ دلار عقب نشینی کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری یک درصد سقوط کرد و به ۲۸ دلار و ۸۶ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۹۷۹ دلار و ۱۲ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، در ۲۲۳۴ دلار و ۹۰ سنت ایستاد.