:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

اطلاعیه درخصوص نحوه عرضه سهام پالایشگاه‌ها

بر اساس تبصره 2 قانون بودجه سال 1399 کل کشور، به دولت اجازه داده شده است که باقیمانده سهام دولت در شرکت‌ها را به روش‌های معمول یا از طریق صندوق‌­های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) عرضه و به فروش برساند.
کد خبر: ۱۵۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
اقتصادگردان- بر این اساس مسوولیت تأسیس این صندوق‌­ها برعهده  وزارتخانه تخصصی مربوطه گذاشته شده است و هیچ دستگاهی غیر از دستگاه تخصصی مربوطه (که در مورد صندوق دارا دوم وزارت نفت می‌باشد)، حق تشکیل صندوق را ندارد و این مجوز قابل انتقال به هیچ دستگاه اجرایی دیگری نیست. لذا موضوع اعطای اختیار توسط وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به وزارت امور اقتصادی ودارایی هیچ‌گونه موضوعیت قانونی ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ براساس تبصره 2 قانون بودجه سال 1399 کل کشور، به دولت اجازه داده شده است که باقیمانده سهام دولت در شرکت‌­ها را به روش‌­های معمول یا از طریق صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری قابل معامله (ETF) عرضه و به فروش برساند و بر این اساس مسوولیت تاسیس این صندوق­‌ها بر عهده وزارتخانه تخصصی مربوطه گذاشته شده است و هیچ دستگاهی غیر از دستگاه تخصصی مربوطه (که در مورد صندوق دارا دوم وزارت نفت می‌باشد)، حق تشکیل صندوق را ندارد و این مجوز قابل انتقال به هیچ دستگاه اجرایی دیگری نیست. لذا موضوع اعطای اختیار توسط وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده­‌های نفتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی هیچ‌گونه موضوعیت قانونی ندارد.

متعاقب این ظرفیت قانونی، در ابتدای سال جاری هیات محترم وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد تا در قالب 3 صندوق سرمایه­‌گذاری قابل معامله (ETF) باقیمانده سهام دولت را به شرح زیر واگذار نماید:

- صندوق سرمایه ­گذاری قابل معامله بانک و بیمه، شامل باقیمانده سهام دولت در بانک­‌های صادرات، ملت، تجارت و شرکت­‌های بیمه البرز و اتکایی امین.

- صندوق سرمایه­‌گذاری قابل معامله پالایشی شامل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌­های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز.