:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶

پیش به سوی بانکداری بدون کاغذ

حسن تلیکانی عضو هیئت مدیره بانک مهر ايران از اقدامات اين بانک در حوزه بانکداري الكترونيكي و حذف كاغذ از عمليات بانكي مي‌گويد.
کد خبر: ۱۵۸۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تلیکانی اظهار مي‌کند: سامانه ميعاد را راه‌اندازي کرديم و در گام نخست تمام فرم‌هاي كاغذي مربوط به افتتاح حساب و پرداخت تسهيلات حذف شده و هيچ يك از مشتريان بانك مهر ايران براي دريافت وام، نياز به امضاي سندي ندارد. در آينده حتماً ساير اسناد و بايگاني آن‌ها را نيز به همين صورت الكترونيكي خواهيم كرد.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با این عضو هیئت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را مي‌خوانيد.
 
بانک مهر ایران چند خدمت حوزه بانکداری الکترونیکی را براي نخستين بار در شبكه بانكي كشور ارائه كرده است. افتتاح حساب به‌صورت آنلاين و از طريق همراه‌بانك و همين طور درخواست تسهيلات به‌صورت آنلاين از جمله اين موارد است. لطفاً درباره اين موارد توضيح دهيد.

بانک مهر ایران ۵۳۰ شعبه و ۳۰۰۰ نفر نیروی انسانی دارد، اما تعداد تسهيلات پرداخت شده بانک مهر ايران به‌اندازه ۱۰ بانک است، اين در حالي است که به‌اندازه ۱۰ بانك نيروي انساني ندارد. به‌علاوه اعطاي وام قرض‌الحسنه از وام‌هاي ميلياردي سخت‌تر است. زيرا دريافت‌كنندگان وام‌هاي ميلياردي، اطلاعات بانكي مناسبي دارند و كار با آن‌ها راحت است.

دریافت‌کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه عمدتاً اقشار ضعیفی هستند که کمتر به بانک‌ها مراجعه كرده‌اند. براي اين افراد طي كردن فرآيند مورد نظر جهت دريافت وام خيلي سخت است. افزون بر اين، بانك‌هاي قرض‌الحسنه عمر زيادي ندارند و به تبع آن شناخت مردم از آن‌ها و فرآيندشان به‌اندازه بانك‌هاي تجاري نيست. همچنين تعداد بالاي وام‌هاي قرض‌الحسنه باعث شده راهي غير از حركت به سوي بانكداري الكترونيكي و سپس بانكداري ديجيتال نداشته باشيم.

از آنجایی که تعداد وام‌های بانک در حال افزایش بود، برآوردي را با آقاي دکتر اکبري، مديرعامل محترم بانك داشتيم مبني بر اينكه تعداد شعب و كاركنان بانك به‌اندازه‌اي است كه اگر تعداد تسهيلات بانك به يك ميليون و ۵۰۰هزار فقره برسد و سه ميليون نفر نيز به‌عنوان ضامن به شعب بانك مراجعه كنند، چهار و نيم ميليون نفر به شعب بانك مراجعه مي‌كنند كه رئيس شعبه حتي فرصت سلام كردن به اين افراد را نيز نخواهد داشت. اين پيش‌بيني سه سال قبل انجام شد و اكنون بانك مهر ايران از پرداخت اين تعداد تسهيلات عبور كرده است. همچنين بايگاني كردن اين تعداد پرونده امكان‌پذير نبود.

در نتیجه یکی از نخستین بانک‌هايي که بايد به سمت بانکداري الكترونيكي و بانكداري ديجيتالي گام برمي‌داشت، بانك مهر ايران بود. براي رسيدن به اين هدف، نخستين گام تجهيز شعب، اصلاح زيرساخت‌ها و نرم‌افزارها بود. ايجاد ديتاسنترها و گرفتن بك‌آپ از اطلاعات نيز در دستور كار قرار گرفت. مرحله بعدي تغيير بايگاني از فيزيكي به الكترونيكي بود. از آنجايي كه ۸۰ درصد فعاليت بانك مهر ايران افتتاح حساب و پرداخت تسهيلات است، برنامه‌ريزي كرديم تا در گام نخست موارد مربوط به اين دو فعاليت به‌صورت الكترونيكي بايگاني شود.

سامانه میعاد را راه‌اندازی کردیم و در گام نخست تمام فرم‌های کاغذي مربوط به افتتاح حساب و پرداخت تسهيلات حذف شده و هيچ يک از مشتريان بانک مهر ايران براي دريافت وام، نياز به امضاي سندي ندارد. در آينده حتماً ساير اسناد و بايگاني آن‌ها را نيز به همين صورت الكترونيكي خواهيم كرد.

پس از آماده شدن بایگانی الکترونیکی به‌عنوان زيرساخت، افتتاح حساب آنلاين و سپس افتتاح حساب بر بستر تلفن همراه را راه‌اندازي کرديم. ارائه خدمات بر بستر موبايل باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها مي‌شود. افزون بر اين موبايل در دسترس همگان است و همچنين نسل‌هاي جديد که مشتري بانك شده‌اند يا در آينده به جمع مشتريان بانك خواهند پيوست، از موبايل استفاده زيادي مي‌كنند.

برای اینکه دریافت تسهیلات را روي موبايل ارائه کنيم، حتماً بايد افتتاح حساب آنلاين را راه‌اندازي مي‌کرديم. اين خدمت اکنون در حال ارائه است و با استقبال خوبي هم روبرو شده است. در آينده نزديك، پرداخت تسهيلات بر بستر همراه‌بانك را نيز راه‌اندازي مي‌كنيم.

بانک مهر ایران نخستین بانکی است که توانسته احراز هویت بر بستر موبايل را براي افتتاح حساب راه‌اندازي کند. همچنين نخستين بانكي است كه به سمت استفاده نكردن از كاغذ در آرشيو اسناد پيش رفته است. اين مورد جزو چشم‌اندازهاي بانكداري ديجتال است و از سوي وزارت امور اقتصاد و دارايي مورد تأكيد است. بانك مهر ايران همچنان حركت خود به سمت بانكداري ديجيتال براي تحقق اقتصاد هوشمند را ادامه مي‌دهد.
 

احراز هویت آنلاین سجام نیز یکي از خدماتي است که بانک مهر ايران براي نخستين بار ارائه کرد. اين ايده از كجا شكل گرفت؟

استقبال اشخاص حقیقی از بازار سرمایه باعث شده بود افراد زیادي به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه کنند تا کار احراز هويتشان انجام شود، اين موضوع در شرايط فراگير شدن بيماري کرونا نگراني‌هايي را ايجاد کرده بود. علاوه بر اين، دفاتر پيشخوان دولت اين ظرفيت را نداشتند و براي اين كار پيش‌بيني نشده بودند. بانك مهر ايران نخستين بانكي بود كه اعلام كرد همراه‌بانكش اين ظرفيت را دارد كه احراز هويت آنلاين سجام را انجام دهد كه پس از تأييد، انجام آن آغاز شد و با استقبال خوبي هم مواجه شد و نزديك به ۱۲۰هزار نفر از اين خدمت استفاده كرده‌اند.
 

سامانه میعاد قابلیتی را ایجاد کرده که احراز هويت افراد در شعب به‌صورت بيومتريک انجام شود. درباره اين خدمت به ما بگوييد.

سعی کرده‌ایم تمام ابزارهایی که بسترهاي کشور به ما اجازه مي‌داد، ارائه کنيم. مشتري براي افتتاح حساب كد ملي خود را ارائه مي‌كند و اطلاعات هويتي وي با سامانه ثبت احوال و سوابق بانكي وي با سامانه‌هاي بانك مركزي بررسي مي‌شود. موارد مختلف بررسي مي‌شود و براي هيچ كدام نياز به پر كردن فرم كاغذي نيست. نمونه امضا نيز به‌صورت الكترونيكي از مشتري دريافت مي‌شود.
 

راه‌اندازی سامانه غدیر نیز یکي از اقدامات بانک مهر ايران در حوزه بانکداري الکترونيكي بود كه امكان مقايسه عملكرد شعب را به‌صورت لحظه‌اي براي رؤساي شعب به وجود آورد. درباره اين سامانه و رقابت مثبتي كه ايجاد كرده نيز توضيح دهيد.

هنگامی که تیم مدیریتي جديد وارد بانک شد، آمار و اطلاعات به‌شکل منسجم امروز وجود نداشت. داشبوردهاي متعددي براي آمار و اطلاعات بانک پيش‌بيني شده است. نخستين موضوع اين بود كه واحد آمار را از اداره فاوا جدا كنيم و اين واحد به اداره سازمان منتقل شود.

سامانه غدیر که آذرماه سال گذشته و همزمان با سالروز تأسیس بانک رونمایی شد، ويژگي‌هاي بسيار مطلوبي دارد. تلاش مي‌کنيم به نقطه‌اي برسيم که تمام پاداش‌ها و سنجش بهره‌وري‌ها بر اساس نتايجي كه از سامانه غدير به دست مي‌آيد، انجام شود. هر چند بانك‌هاي ديگر نيز دسترسي به اطلاعات را دارند، اما به اين صورت كامل نيست كه رئيس شعبه بتواند هر زمان كه تمايل داشت، وضعيت خود را ارزيابي كند. اين سامانه، خودنظارتي را در همكاران افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود هم‌راستا با اهداف بانك حركت كنند.