:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
طی ۴ ماه نخست سال جاری صورت گرفت

کاهش ارزبری ۵ میلیون یورویی ایران‌خودرو با ۹ پروژه داخلی‌سازی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با بیان اینکه این خودروسازی موفق شده تا اواسط تیرماه امسال، کاهش ارزبری پنج میلیون یورویی را با کمک مهندسان، متخصصان و توان کارگران ایرانی، محقق کند، از برنامه‌ریزی برای کاهش ارزبری ۱۵۳ میلیون یورویی تا پایان سال جهش تولید و در راستای نهضت داخلی‌سازی خبر داد.
کد خبر: ۱۵۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
اقتصادگردان- فرشاد مقیمی با اشاره به برنامه‌های آتی گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال جاری و در راستای نهضت ساخت داخل، گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، با کمک مهندسان و کارگران شریف ایرانی، تا پایان سال جهش تولید از طریق خودکفایی قطعات خرید خارجی ساپکو به صورت مستقیم، خودکفایی قطعات خرید خارجی سازندگان و نیز خودکفایی مواد اولیه با منشا خارجی، ۱۵۳ میلیون یورو کاهش ارزبری را رقم خواهیم زد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در سال آینده نیز از طریق خودکفایی قطعات خرید خارجی ساپکو به صورت مستقیم و خودکفایی قطعات خرید خارجی سازندگان، نیز ۹۳ میلیون یورو کاهش ارزبری دیگر را محقق خواهیم کرد.

وی در رابطه با اقدامات سال جاری ایران‌خودرو در مسیر تعمیق ساخت داخل، اظهار کرد: با گذشت چهار ماه از آغاز سال، با یاری همکاران در شرکت‌های قطعه سازی، تعداد ۹ پروژه داخلی‌سازی محقق شده است که مجموع این پروژه‌ها توانسته کاهش ارزبری پنج میلیون یورویی را برای ایران‌خودرو به ارمغان آورد. ضمن اینکه پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات و مواد خارج از میزهای وزارت صمت نیز، توانسته کاهش ارزبری ۲۷ میلیون یورویی را ایجاد کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به کاهش ارزبری پروژه‌های حاصل از برگزاری میزهای اول تا چهارم خودکفایی، گفت: میزهای اول تا سوم در سال گذشته و میز چهارم در سال جاری با کمک وزارت صمت، ساپکو و تعداد زیادی از قطعه‌سازان برگزار شد. در جریان برگزاری هر چهار میز تاکنون مجموع کاهش ارزبری ۵۲ میلیون یورویی محقق شده است.

وی افزود: در سال گذشته با اقدامات متعددی که در راستای داخلی‌سازی قطعات صورت گرفت، در مجموع ۵۹ قطعه توسط ۳۵ سازنده داخلی‌سازی شد که این اقدام ۷۴ میلیون یورو کاهش ارزبری در تیراژ یک سال تولید را به دنبال داشت.

مقیمی با اشاره به کاهش ارزبری حاصل از پروژه‌های بهینه‌سازی طراحی نیز اعلام کرد: مجموع این پروژه‌ها، هشت قطعه توسط ۹ سازنده بهینه‌سازی شده که در مجموع مبلغ ۵۸ میلیون یورو کاهش ارزبری در تیراژ یک سال تولید را به ارمغان آورده است. علاوه بر این حدود ۸۱۲ میلیارد تومان کاهش قیمت ریالی شامل پروژه‌های بهینه‌سازی طراحی محقق شده بوده است؛ بنابراین در مجموع می‌توان گفت با وجود تمامی موانع و مشکلات، گروه صنعتی ایران‌خودرو توانسته تا نیمه تیرماه سال جاری، مبلغ ۱۳۷ میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق سازد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: این گروه خودروسازی  برای تحقق ۲۲ پروژه ساخت داخل در سال جاری، نیازمند سرمایه‌گذاری ۶۴ میلیون یورویی (معادل ۳۴۱ میلیارد تومان) است. تاکنون نیز برای تامین این حجم از سرمایه، با بانک‌های تجارت و ملت مذاکراتی در راستای تامین مالی این پروژه‌ها صورت گرفته است و در این مذاکرات، ۱۷۰۰ میلیارد تومان اخذ تسهیلات وعقد تفاهم‌نامه با بانک تجارت صورت گرفته است. طرح‌ریزی اخذ تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی و عقد تفاهم‌نامه با بانک ملت نیز در دست اقدام است.