:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئیس صمت استان بوشهر خبر داد

تکمیل و راه‌اندازی ۴۰۰۰ طرح صنعتی نیمه‌تمام در کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری ۴۰۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام با درصد پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در کشور تکمیل و راه‌اندازی می‌شود که از این تعداد ۵۰ طرح مربوط به استان بوشهر است.
کد خبر: ۱۵۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
اقتصادگردان- سیدحسین حسینی‌محمدی در نشست با خبرنگاران عنوان کرد: تا سال ۹۷ در خارج از شهرک‌ها نیز جواز صادر میشد اما بر اساس قانون هوای پاک، مصوب شد که صنایع باید به خارج شهرها منتقل شوند و از آن زمان به بعد عموماً و بیش از ۸۰ درصد رویکرد صدور جواز صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است به استثنای طرح‌های پتروشیمی و یا صنایع معدنی مرتبط مانند گچ و سیمان که خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر می‌شوند.

وی اظهار کرد: طی فت سال گذشته مجموعاً ۲۴۱ پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‎گذاری تقریبی ۱۴۷ هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای بیش از ۶ هزار نفر در استان بوشهر محقق شده‌ است. این طرح‌های مهم صنعتی در زمینه تولید مواد شیمیایی، محصولات پتروشیمی، کانی غیرفلزی و موادغذایی فعال هستند.

این مسئول با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون تن متانول در استان بوشهر تولید می‌شود، افزود: کارخانه سیمان دشتی یکی از واحدهای شاخص است که در سال‌های اخیر از آن بهره‌‏برداری شد که ظرفیت تولید سیمان از ۳ میلیون تن به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال افزایش یافت.

رئیس صمت استان بوشهر بیان کرد: از سال ۹۲ تا سال ۹۸ تعداد ۶۶ پروانه‏ بهره‌‏برداری معدن با سرمایه‏‌گذاری ۱۴۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون ریال و اشتغال ۲۵۳ نفر صادر شده‌ که در حال حاضر تعداد واحدهای معدنی استان بوشهر حدود ۲۲۰ واحد -شامل بیش از ۱۴۰ واحد فعال- است.

حسینی‌محمدی با اشاره به ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات عنوان کرد: با توجه به شرایط حاضر و مشکل تامین ارز کشور، توسعه صادرات و مدیریت واردات جزو اولویت‌‏های سازمان صمت است که در این راستا واردات ۲۵۰۰ قلم کالا با تولید داخلی ممنوع شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در چهار ماه نخست سال جاری، واردات کالا در کشور از ۳.۲ میلیارد دلار به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته که این ناشی از راه‌اندازی واحدهای تولیدی و تامین کالاها از داخل است.

این مسئول با اشاره به روند صعودی صادرات غیرنفتی به ویژه میعانات گازی و پتروشیمی گفت: طی ۷ سال اخیر ۲۰۷ میلیون و ۲۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار -با احتساب میعانات گازی- از گمرکات استان بوشهر صادر شده که از این میزان حدود ۱۲۶ میلیون تن کالا به ارزش ۵۲ میلیارد دلار کالاهای غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری ۴۰۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام با درصد پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در کشور تکمیل و راه‌اندازی می‌شود که از این تعداد ۵۰ طرح مربوط به استان بوشهر است. همچنین با توجه به شعار سال، چهار برنامه راهبردی تکمیل طرح‌های نیمه تمام، اجرای طرح‌های پیشران، توسعه صادرات غیر نفتی و افزایش تولیدات داخلی در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی یادآور شد: همچنین در قالب پویش «تولید، تداوم امید»، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰۰ طرح پیشران در کشور راه‌اندازی می‏‌شود که ۶ طرح در استان بوشهر است. این طرح‎ها شامل ورق و صفحه پلی استایرن و پلی کربنات، آهک هیدراته، مستربچ پلیمری، انواع کیسه و محفظه و ظروف پلی استایرن و پلی اتیلن، انواع رزین کوپلیمراکریلیک و انواع گازهای صنعتی و تصفیه آب آشامیدنی است که با سرمایه‌گذاری ۷۲۷ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۳۳۵ نفر به بهره‌‏برداری می‌رسند.

وی همچنین از بهره‎برداری ۸ طرح صنعتی استان بوشهر با پیش بینی ۱۰۴ فرصت شغلی و سرمایه‎گذاری ۲۲۶ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت سال جاری خبر داد.