:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

افشاگری عابدزاده به هنگام وداع

مراسم تودیع و معارفه رییس سابق و جدید سازمان هواپیمایی کشوری به فرصتی برای افشاگری رییس سابق این سازمان تبدیل شد.
کد خبر: ۱۵۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
اقتصادگردان- البته وزیر راه و شهرسازی نیز با برخی اظهارات از جمله اشاره به «هزینه پرونده‌سازی‌های غیرکارشناسی برای صنعت هوایی» به‌طور تلویحی بر سخنان علی عابدزاده، رییس سابق سازمان هواپیمایی کشوری صحه گذاشت. عابدزاده هم اینک یکی از متهمان سقوط هواپیمای آسمان برفراز کوه دنا واقع در حوالی یاسوج است.محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با این تکریم و معارفه‌ها هیچ‌کس از مدار خدمت خارج نخواهد شد، افزود: در این زمینه باید از یکسری دشمنی‌های شخصی افراد که منافع شخصی خودشان را دنبال می‌کنند جلوگیری شود چرا که وقت مسوولان کشور را می‌گیرند.وی افزود: ‌در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه هوایی در یک دهه گذشته این مسائل زیاد بوده و ایجاد مزاحمت ایجاد شده است و به همین خاطر وقت صرف پرونده‌هایی می‌شود که اصلا کارشناسی نیست.محمد اسلامی با تاکید بر اینکه در این مسیر باید یک هماهنگی و اعمال مدیریت با اقتدار انجام شود، اظهار داشت: به این شکل ما اسیر مسائل فرعی نخواهیم شد و با ماندن در مسیر اصلی زمینه ساز ارتقاء کشور را فراهم می‌کنیم.او در عین حال، درباره دلیل برکناری عابدزاده گفت: این تصمیم به هیچ چیزی ربطی ندارد. ایشان پنج سال در این سیستم مدیر بود و با توجه به شرایط سازمان هواپیمایی کشوری، این ضرورت را دیدم که نسبت به جابه‌جایی مسوولان اقدام کنیم.عابدزاده نیز در این مراسم اظهار کرد: وقتی وارد سازمان هواپیمایی شدم، ده‌ها پرونده قضایی داشتیم ولی به مرور آرامش را به این سازمان بازگرداندم و این آرامش به ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها هم کشیده شد.عابدزاده گفت: واپس‌گرایان تمام صنعت هوانوردی را تحریف می‌کنند و با نامه‌نگاری این تحریف‌ها را به دست مسوولان می‌رسانند و باعث ناامیدی در صنعت هوایی می‌شوند. این افراد در دادسرا، نهادهای نظارتی و مجلس نفوذ دارند و تأثیرگذار هستند.وی تأکید کرد: چهار، پنج نفر هستند که کارشناس همه‌چیز خواهند بود اما در همه جا نفوذ دارند یک نفر را برج ۹ سال گذشته اخراج کردیم اما الان برج ۵ است و هنوز دادگاه انتظامی کارکنان دولت، وی را اخراج نکرده است به دلیل آنکه نفوذ زیادی دارد.عابدزاده با اشاره به پرونده سقوط هواپیمای ایران ۱۴۱ (آنتونوف) در مسیر تهران - طبس گفت: در این پرونده می‌خواستند به دادگاه رشوه بدهند اما ما آنها را شناسایی کردیم؛ این کارها خط علامت به دشمن بود تا سازمان هواپیمایی کشوری را در ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) تحریم کنند اما من جلوی آنها را گرفتم، ولی متهم شدم که در نهادهای امنیتی نفوذ دارم.وی با اشاره به پرونده سقوط هواپیمای یاسوج گفت: صدای خلبان ضبط شده که می‌گوید من هواپیما را در ارتفاع ۱۵ هزار پا فیکس کرده‌ام. کوه بالای ۱۴ هزار پا ارتفاع دارد؛ به خاطر همین سقوط کرد اما می‌گویند ما صدایی نشنیده‌ایم.عابدزاده گفت: در چند سال اخیر نتوانستند از من ایرادی بگیرند، گفتند مدرک عابدزاده ایراد دارد. من سال ۵۹ در سازمان هواپیمایی کشوری استخدام شدم. آیا می‌توان بدون مدرک دانشگاهی در جایی استخدام شد؟ گفتند مدرکش را دو سال است که گرفته درحالی که دو سال نبود و پنج سال بود. حتی یک تابستان هم استراحت نداشتم. معدل لیسانسم ۸۸ درصد و فوق‌لیسانسم ۹۲ بود.

وی درباره هواپیمای فلای‌چک گفت: به من گفتند فلای‌چک را گران خریده‌ای، این هواپیما را مهابادی نخرید و من خریدم؛ سند آن موجود است. ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو بود ولی من به این نتیجه رسیدم که هواپیمای خوبی است و آن را ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو خریدیم یعنی ۲ میلیون یورو زیر قیمت. بعد گفتند آن را گران خریده‌اید. فردی که هویت آن معلوم نیست، به همه نامه می‌نویسد و می‌گوید، می‌تواند هواپیمای فلای‌چک بخرد اما هواپیمای آموزشی است.وی درباره پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: ما در پرونده اوکراینی روسفید هستیم. می‌خواستند برای ایرلاین‌های ما پرونده‌سازی کنند اما ما جلوی آن را گرفتیم.تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این مراسم گفت: در دوره تحریم‌ها توانستیم هواپیماهای زیادی خریداری کرده و شرکت‌های هواپیمایی جدید تاسیس کنیم.

دهقانی زنگنه افزود: صنعت هوایی از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع کرونا دچار بحران فراگیری شد. چشم‌انداز روشنی هم برای خروج از آن وجود نداشت. ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) اعلام کرد در ۲۰۲۲ از بحران خارج می‌شویم بعد اعلام کردند در ۲۰۲۴ از این بحران خارج خواهیم شد اما پیش بینی‌ها مرتباً به روز رسانی می‌شود. نمی‌دانیم چه زمانی به وضع عادی برمی‌گردیم. رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: صنعت هوایی قبل از این هم دچار تحریم‌های ظالمانه بود، امریکایی‌ها تمام تلاش خود را برای زمین گیر کردن صنعت هوایی به خرج دادند.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از عابدزاده به عنوان ابرمرد صنعت هوایی یاد کردم که سال‌ها برای این صنعت زحمت کشیده است. در دوره تحریم‌ها هواپیماهای زیادی وارد کردیم، شرکت‌های هوایی متعددی راه‌اندازی شد، نیروهای متخصص تربیت کردیم. تعمیر و نگهداری تمامی هواپیماهای موجود در کشور به دست نیروهای متخصص داخلی وارد چک‌های سنگینی شد. شرکت‌های دانش بنیان هوایی متعدد تأسیس شده است. همه اینها نشان می‌دهد این صنعت پویا و زنده است.

وی یادآور شد: اقدامات ارزنده‌ای در دوره عابدزاده در سازمان هواپیمایی کشور در صنعت هوانوردی صورت گرفت که می‌توان به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مصوب برنامه پنجم توسعه در مجلس اشاره کرد.