:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
مسوول فروش و واریز وجه سهام عدالت کیست؟

بانک ها نقشی در تعیین قیمت، فروش و زمان واریزی وجوه سهام عدالت ندارند / پاسخ به انتقادات سهامداران و ابهامات فروش سهام عدالت در بانک ها

کارگزاری های بورس با هماهنگی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مسئولیت تجمیع و فروش سهام عدالت را بر عهده دارند .بانک ها در این فرایند فقط وکیل هستند و حتی خودشان هم حق خرید سهام مزبور را ندارند ۹۶ درصد کسانی که درخواست فروش بخشی از سهام عدالت خود را داشتند، وجوه حاصله از این فروش را بطور کامل دریافت کرده اند و اگر تاخیری هم بوده به سبب طولانی شدن فرآیند تجمیع درخواست ها و فروش آنها بوده است
کد خبر: ۱۵۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
اقتصاد گردان - به دنبال عرضه سهام عدالت و امکان فروش  بخشی از این سهام از طریق ارائه درخواست به بانک ها، به دلیل حجم بالای درخواست های فروش سهام و همچنین مدت زمانی که برای  ثبت درخواست، تعیین قیمت، تجمیع و فروش و واریز پول لازم است، طبیعی است که انتقادهایی از سوی هم میهنان مطرح شود و  مردم با مشکلاتی مواجه شوند و بیش از زمانی که انتظار دارند، به پول خود برسند. در نتیجه عده ای تصور می کنند که این بانک ها هستند که تاخیر ایجاد کرده اند و یا پول مردم را نداده اند. در حالی که لازم است در این زمینه  توجه داشته باشند که اولا بانک ها هیچ اجازه ای در خرید و تعیین قیمت  سهام ندارند و دوما، زمان فروش سهام، تجمیع سهام و فروش آن ومبلغ واریزی به عهده بانک ها نیست و توسط مسوولان سهام عدالت و کارگزاری های بورس تعیین می شود. 
این درحالیست که برای برخی سهامداران ابهاماتی ایجاد شده که گویا بانک ها در این مسیر تاخیر کرده اند و یا پول سهامدار را نمی دهند و براین اساس انتقادهایی در شبکه های اجتماعی و پیامک ها علیه بانک ها مطرح شده است.
 واقعیت این است که بانک ها در شرایط کرونایی موجود، برای کمک به هم وطنان و فروش بخشی از سهام عدالت آنها، این سرویس درخواست فروش سهام عدالت را حضوری و غیر حضوری دریافت کرده و به سامانه سمات ارسال می کنند و خود بانک ها سامانه ای برای پیگیری موضوع فروش سهام و پرداخت پول به سهامداران ندارند و تنها ارسال کننده درخواست فروش سهام عدالت به سامانه سمات هستند.
باتک ها براساس لیست پرداخت سامانه سمات و کارگزاری های بورس، وجه فروش را به حساب سهامداران واریز می کنند و لذا تنها به عنوان واسطه، درخواست را گرفته و به سامانه سمات ارسال می کند و از آن طرف براساس لیست سامانه به حساب مردم پول را واریز می کنند و هیچ گونه دخل و تصرف و دخالتی دیگری در تعیین قیمت، فروش، واریز وجه ندارند و امکان سریعتر پرداخت کردن ندارند. اما در شبکه های اجتماعی و کامنت ها و پیامک ها، طوری عنوان شده که انگار بانک ها خودشان سهام را می فروشند و پول را به سرعت به حساب مردم نمی ریزند و پول را نگه داشته اند و یا به قیمت پایین فروخته اند. 
این در حالیست که این کار هیچ سودی برای بانک ها ندارد و پولی از بابت فروش سهام عدالت دریافت نمی کنند و تعیین قیمت سهام نیز به عهده بانک ها نیست. اما به شدت از ناحیه سهامداران و مردم تحت فشار هستند که چرا بانک ها این پول را نگه داشته اند و پرداخت نمی کنند. 
از سوی دیگر، سامانه مربوط به سهام عدالت تنها یک شماره تلفن برای  پیگیری مردم  دارد که طبیعی است با  این حجم ترافیک سنگین مواجه است و مردم ساعت ها برای پیگیری موضوع پشت خط می مانند و به دلیل شلوغی و تراکم درخواست ها و مشکلات موجود، با تاخیر در پیگیری ها و دریافت پول فروش سهام مواجه هستند. 
در این رابطه، آقای عباس معمار نژاد معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی، نیز با اشاره به برخی شایعات و ابهامات موجود در خصوص پرداخت وجوه ناشی از فروش سهام عدالت متقاضیان توسط سیستم بانکی اظهار داشت: بنا بر آمار ارائه شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، ۹۶ درصد کسانی که درخواست فروش بخشی از سهام عدالت خود را داشتند، وجوه حاصله از این فروش را بطور کامل دریافت کرده اند و اگر تاخیری هم بوده به سبب طولانی شدن فرآیند تجمیع درخواست ها و فروش آنها بوده است.
وی با اعلام اینکه در این مرحله از فروش سهام عدالت مردم، حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به آنها پرداخت شد، تصریح کرد: اینکه گفته می شود از سوی بانک ها به مردم اجحاف شده، غیر منصفانه است، زیرا بانک ها در این فرایند فقط وکیل هستند و حتی خودشان هم حق خرید سهام مزبور را ندارند و کارگزاری های بورس با هماهنگی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مسئولیت تجمیع و فروش آن را بر عهده دارند.