:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جزئیات ترخیص فوری کالاهای اساسی

در جریان اقدامات صورت گرفته برای ترخیص فوری کالاهای اساسی، حدود ۴.۶ میلیارد یورو ثبت سفارش در صف تخصیص ارز از بانک مرکزی قرار داشته که ۲.۵ میلیارد آن به مرحله تامین ارز یا تایید منشا رسیده است.
کد خبر: ۱۵۸۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
اقتصادگردان- در مدت اخیر طی مذاکرات انجام شده و مصوبات دولت تصمیماتی در رابطه با ترخیص فوری کالاهای اساسی و غیراساسی تولیدی که حدود شش میلیارد دلار برآورد می‌شد اخذ شد و در دستور کار قرار گرفت.

یکی از مهم‌ترین مصوبات در این رابطه به  گشایش‌ در مسایل مربوط به تخصیص و تامین ارز برمی‌گردد که مصوبه دولت امکان ترخیص درصدی از کالاهای گروه یک و دو که در صف تخصیص ارز بانکی قرار دارند و مشکل مالکیت نداشتند فراهم شد.

براین اساس تمامی کالاهای اساسی به محض اینکه صاحبان آن‌ها با مراجعه به بانک عامل بتوانند اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری دریافت کنند فوری ترخیص خواهند شد، بعد از آن نیز بانک ظرف سه ماه پیگیری‌ها و رسیدگی‌های بعدی را انجام می دهد و در این رابطه هیچ مشکلی وجود ندارد.

همچنین برای کالاهای گروه (۲) لیست کالاهایی که تا قبل از ۲۰ تیرماه امسال به گمرک اظهار و دارای قبض انبار هستند در اختیار وزارت صمت قرار گرفته و از سوی دیگر لیست کالاهایی که تا این تاریخ اظهار نشده بودند از سوی سازمان بنادر به وزارت صمت ارائه شد، تا به تشخیص وزارت صمت، با اولویت کالاهای تولیدی و مواد اولیه تولید در رابطه با ترخیص آن‌ها فوری اقدام خواهد کرد که این کالاها با ارز اشخاص یا سایر رویه ها و با صدور مجوز از بانک مرکزی ترخیص می‌شوند.

این در حالی است که تازه‌ترین اعلام ارونقی -معاون فنی و امور گمرکی ایران-از این حکایت دارند که درحال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر به بیش از سه میلیون تن می رسد که بیش از دو میلیون تن از این اقلام اساسی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است.

میزان موجودی کالاهای غیرکانتینری غیراساسی در بنادر کشور به بیش از ۳.۵ میلیون تن می رسد که نزدیک به دو میلیون تن از این کالاها در بندر شهیدرجایی بندرعباس قرار دارد. موجودی کالاهای وارداتی کانتینری در بنادر کشور نیز بیش از ۲۵۰۰۰ دستگاه کانتینر برآورد شده که شامل اقلام اساسی و غیراساسی است.

در رابطه با تامین ارز کالاها نیز معاون فنی گمرک گفت که از ۲۴ تیرماه تا هفتم مردادماه ، با توجه به لیست های ارسالی از سوی گمرک ایران و وزارت صمت، ثبت سفارش های قرار گرفته در صف تخصیص بانک معادل۴.۶ میلیارد یورو بوده که ثبت سفارش های مربوط به ۲.۵ میلیارد یورو آن در صف تامین ارز یا تائید منشاء ارز قرار گرفته اند که صاحبان کالاهای مربوطه ، با اخذ و ارائه اعلامیه تامین ارز می توانند نسبت به ترخیص کل کالاهای خود اقدام کنند.

همچنین در فاصله زمانی هشتم تا هفدهم مردادماه  ثبت سفارش کالاهای وارداتی به میزان  ۱/۵ میلیارد یورو ، در صف تخصیص ارز نیمایی قرار گرفته است.

اما طی روزهای گذشته گمرک ایران از کلیه صاحبان کالا اعم از حقیقی یا حقوقی خواسته بود تا چنانچه درخواستی مبنی بر ترخیص درصدی یا کامل کالاهای درصف تخصیص خود به گمرک های اجرایی یا گمرک ایران  دارند، یا آنهایی که تاکنون مشکل ترخیص کالاهای ثبت سفارش شده آنها حل نشده و نتوانسته اند ترخیص انجام دهند، به گمرک اعلام کنند.

این در حالی است که طبق اعلام ارونقی ، تاکنون علاوه بر علاوه بر ارسال فهرست کلیه اظهارنامه های در جریان گمرک ها، ۷۲۵ فقره درخواست ثبت شده نیز جهت بررسی موضوع و تشخیص اولویت های مربوطه و هماهنگی لازم با بانک مرکزی به دو مرجع اشاره شده ارسال شده است.