:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش:

هجمه به مناطق آزاد سبب از دست رفتن ۵۰۰ هزار فرصت شغلی خواهد شد

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش از دغدغه این روزهای تجار و بازاریان کیش گفت و اظهار کرد: دولت ابلاغیه‌هایی تحت عنوان حمایت از فعالان اقتصادی داشته است و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته‌اند ولی اخذ و دریافت این تسهیلات بسیار پیچ‌وخم دارد.
کد خبر: ۱۵۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
اقتصادگردان- رحمان سادات نجفی تصریح کرد: از ابتدای اسفندماه درگیر شروع ویروس کرونا در کشور و به‌تبع آن در جزیره کیش با توجه با محوریت گردشگری آن شده‌ایم. از همان روزهای ابتدایی اسفند، شورای سلامت کیش تشکیل شد و از نیمه اسفند به‌صورت منظم جلسات شورای سلامت برگزار شد. سعی شده است که از تمامی نهادها و همچنین نمایندگان بخش خصوصی در این جلسات حضور داشته باشند تا تصمیماتی که اتخاذ می‌شود بتواند بعد اجرایی لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه سفارش‌های مبتنی بر مراقبت، ضدعفونی محیط‌های عمومی و کنترل بیماری بود که به نظر من در جزیره کیش خیلی خوب انجام‌شده است، اضافه کرد: فاصله‌ای بین بخش خصوصی و بخش دولتی نیست و در زمینه این نوع تعاملات، مدل بسیار خوبی در کشور داریم و آن جزیره کیش است که تمام حریم آن منطقه آزاد بوده و  همیشه بخش خصوصی در کنار بخش دولتی همکاری و مساعدت لازم را داشته است. این مسئله کمک کرد که خیلی خوب بتوانیم این موضوع را در کیش مدیریت کنیم.

سادات نجفی ادامه داد: در اسفندماه تقریباً کارها به حالت نیمه تعطیل درآمد و پروازها کاهش پیدا کرد و در فروردین‌ماه کلاً تعطیل بودیم. برای اینکه بتوانیم از اعضایمان حمایت کنیم از دهم اسفند یک پویش با عنوان حمایت از بهره‌بردارها و مستاجرین را راه‌اندازی کردیم و از مالکین درخواست کردیم که بخشی از اجاره‌بهای غرفه‌ها را از مستاجرین دریافت نکنند و این پویش همچنان ادامه دارد چون اعتقادداریم که این گرفتاری حالا حالاها دست‌بردار نیست و ادامه‌دار است.

وی اضافه کرد: ما با راه‌اندازی این پویش موفق شدیم ۳۵ تا ۴۰ درصد از مالکین را مجاب کنیم که از یک تا سه ماه از اجاره‌بهای خودشان بگذرند و در این شرایط کمک خوبی برای مستاجرین بود. اینکه نتوانستیم صددرصد مالکین را مجاب به این کار بکنیم دلایل خاص خودش را دارد، بعضی از مالکین شاید تنها محل ارتزاقشآن‌همان واحدی باشد که به‌صورت اجاره داده‌اند و اجاره دریافت می‌کنند و زندگی‌شان از این راه می‌گذرد. یک مقدار شاید مشکل بود که همه بخواهند در این پویش مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش اظهار کرد: هم‌زمان سعی کردیم که با مراکز درمانی و سلامت کیش همکاری داشته باشیم؛ در خیلی از حوزه‌ها توانستیم کمک‌های مالی و معنوی داشته باشیم که جا دارد از همه تجار و همکارانی که در این زمینه کمک کردند تشکر کنم.

مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا

وی با بیان اینکه در فروردین که بازارها تعطیل بود، یک گزارش تحقیقی را در ۴۳ صفحه آماده کردیم و به تمام نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم گیر در جزیره کیش ارائه دادیم تا دوستانی که می‌خواهند تصمیم بگیرند، بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند، افزود: در آن گزارش تحلیلی پیش‌بینی ما این بود که ما به‌زودی از این مشکل رهایی پیدا نمی‌کنیم و حداقل تا آخر سال این مشکلات را خواهیم داشت و حداقل به بیش از ۷۰ درصد از درآمدهای خود دسترسی نخواهیم داشت. درآمدهای تحقق‌یافته ما شاید ۳۰ درصد درآمدهای سال ۹۸ باشد و این اتفاق برای همکاران ما مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد .

سادات نجفی با اشاره به اینکه با تمهیداتی که صورت گرفت و تعطیلی کامل ماه فروردین و همچنین محدودیت‌های اردیبهشت که گردش اقتصادی فقط بین ساکنان جزیره انجام می‌شد و پرواز ورودی مسافر نداشتیم، موفق شدیم کرونا در کیش را به وضعیت سفید برسانیم و چون در رسانه‌ها هم اعلام‌شده بود خوشبختانه ابتدای خرداد استقبال خوبی توسط گردشگران انجام شد، عنوان کرد: نیمه اول خرداد، کیش بسیار شلوغ بود و پیش‌بینی می‌شد که از نیمه دوم خرداد دوباره شیوع ویروس را داشته باشیم.

وی بابیان اینکه این امر باعث شد که شاهد موج دوم شیوع ویروس کرونا باشیم، دوباره پروازها کاهش پیدا کرد، تیرماه خوبی نداشتیم و ابتدای مرداد تاکنون وضعیت بازارها خیلی خوب نیست، تصریح کرد: در این گیر و دار نوسانات شدید ارزی را نیز داشتیم که این مسئله حرکت پیکر نیمه‌جان بازار را متوقف کرد و اتفاق ناگواری برای واردکنندگان ما بود. در شرایط فعلی آن‌ها اگر اجناس خود را بفروشند متضرر خواهند شد و اگر نفروشند بازهم متضرر خواهند بود. بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر این کالاها در انبارها دپو بماند برای همکاران ما باعث ارزش‌افزوده بیشتری می‌شود درصورتی‌که چنین چیزی نیست.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به اینکه دوستان هزینه‌دارند، هزینه زندگی‌شان هست، اجاره‌بهای غرفه، حقوق و هزینه‌های پرسنل و سایر هزینه‌ها، بنابراین مجبور هستند با هر قیمتی کالای خود را عرضه بکنند و قطعاً آن قیمت با محاسبه دلار ۲۴ هزار تومان نمی‌تواند باشد چون بازار کشش ندارد، اظهار کرد: در خیلی از کالاها به این شکل است. شاید بعضی از کالاها مانند گوشی موبایل، لوازم‌خانگی و برقی با قیمت روز محاسبه شود و مشتری مجبور به خریدش باشد ولی پوشاک، کیف و کفش  که عمده فعالیت بازارهای ما را در برمی‌گیرد، این امکان برایشان وجود ندارد که به قیمت روز بخواهند محاسبه کنند، چون کالایشان می‌ماند و نمی‌توانند بفروشند. پوشاک از مد و فصل خارج می‌شود، تاریخ‌مصرف مواد غذایی، شکلات و مواد آرایشی و بهداشتی به اتمام می‌رسد و باید کالای خود را معدوم کنند. پس مجبور هستند با هر قیمتی بفروشند. همه داریم از اصل سرمایه خود استفاده می‌کنیم و سرمایه‌های همکاران من روزبه‌روز تحلیل می‌رود و قطعاً برای خرید مجدد دچار مشکلات عدیده خواهند بود.

حمایت در شرایط کرونا

 وی ادامه داد: بحث حمایت‌های دولتی کم‌وبیش در رسانه‌ها مطرح می‌شود. دولت ابلاغیه‌هایی تحت عنوان حمایت از فعالان اقتصادی داشته است و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته‌اند ولی اخذ و دریافت این تسهیلات بسیار پیچ‌وخم دارد و ما اسمش را پول‌های کوپنی گذاشته‌ایم. معمولاً خیلی‌ها نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند چون احراز شرایط کار بسیار سختی است و ضمناً مبالغی هم که دولت برای حمایت در نظر گرفته است بسیار ناچیز است و با هزینه‌های جزیره کیش خیلی پاسخگو نیست. به هر صورت ما تمامی ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌هایی که تحت عنوان حمایت از فعالین اقتصادی ابلاغ‌شده است را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم ولی تا جایی که اطلاع داریم تعداد زیادی از همکاران ما نتوانسته‌اند از این تسهیلات استفاده کنند.

سادات نجفی با اشاره به اینکه حتی به علت سختگیری‌های زیاد، دوستان نتوانسته‌اند از  بیمه بیکاری که سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده بود استفاده کنند. بعضی از بنگاه‌های اقتصادی شاید فقط یک ماه توانستند از این مزیت استفاده که آن‌هم خیلی کمکی به آن‌ها نمی‌کند، خاطرنشان کرد: جامعه بازاریان تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی شعبه کیش انجام داد که طبق آن با نرخ بهره ۱۸ درصد بانک مرکزی (البته کسانی که حساب فعال در شعبه بانک ملی داشته باشند ۱۵ درصد محاسبه می‌شود) تسهیلات در کمترین زمان به اعضای جامعه بازاریان پرداخت شود که رقم آن برای اشخاص حقیقی ۱۲۰ میلیون تومان و اشخاص حقوقی ۲۴۰ میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: همه امیدوار هستند که ویروس کرونا هرچه سریع‌تر در کشور کنترل شود و حداقل شرایط رفت‌وآمد در داخل کشور به حالت عادی در بیاید و کیش بتوانند گردشگران خود را دوباره جذب کند و جبران مافات این مدت بشود ولی تحلیل‌ها نشان می‌دهد که خیلی در این مورد نباید خوشبین بود واقعیت این است که تجار و بازرگانان کیش، بخش عمده‌ای از درآمدهای خود در سال ۹۹ را از دست خواهند داد.

وظایف و عملکرد جامعه بازاریان و بازرگانان کیش

سادات نجفی با اشاره به اینکه جامعه بازاریان نقش حمایتی دارد، صیانت از حق‌وحقوق اعضا خط اول اساسنامه ما است، عنوان کرد: ارتقا دانش فنی اعضا جزو شرح وظایف جامعه بازاریان است که سعی کرده‌ایم به بهترین شکل اینکار را انجام دهیم. جامعه بازاریان به یک تشکل کاملاً خدمات محور تبدیل‌شده است و خیلی از خدماتی که اعضای ما خارج از جامعه بازاریان می‌بایست برای آن هزینه پرداخت کنند، رایگان ارائه می‌دهیم. از جمله این خدمات می‌توان به خدمات مشاوره حقوقی، گمرکی، بازرگانی و مشاوره مالیاتی که امروزه یکی از موارد دارای اهمیت است اشاره کرد.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه حدود ۴۰ صنف در بخش خدمات و تجارت زیرمجموعه جامعه بازاریان هستند، اظهار کرد: در تمام صنوف کارگروه تخصصی تشکیل‌شده است و تصمیماتی که راجع به صنوف گرفته می‌شود با نظر و نظارت تخصصی کارگروه اتخاذ می‌شود. مجموعاً ۳۰۰۰ عضو فعال داریم که حدود ۱۰۰۰ عضو جدید با توجه به مجوزهای اجاره‌داری که صادر شده است به اعضای جامعه بازاریان اضافه خواهند شد و  جمعاً حدود چهار هزار عضو فعال خواهیم داشت. تعدادی از واحدهای اداری که در بازارهای تجاری ما فعال هستند از طریق جامعه بازاریان پرونده خود جهت اخذ مجوز فعالیت را تکمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: از شرکت‌هایی که خارج از بازارها هستند نیز دعوت می‌کنیم که با عضویت در جامعه بازاریان از خدماتی که  ارائه می‌کنیم استفاده کنند. ضمن اینکه طبق اساسنامه جامعه بازاریان امکان اعطای عضویت افتخاری نیز داریم. با محاسبه پرسنل و همچنین خانواده‌های جامعه بازاریان حدود ۴۰ درصد از ساکنین جزیره کیش به‌نوعی زیرمجموعه جامعه بازاریان محسوب می‌شوند.

مالیات در کیش

سادات نجفی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته ارائه اظهارنامه مالیاتی در مناطق آزاد یک تکلیف قانونی شده است، تصریح کرد: مراکز بسیاری مانند کافی‌نت‌ها و شرکت‌هایی در این زمینه، کار تکمیل اظهارنامه مالیاتی را با دریافت هزینه انجام می‌دهند. با توجه به تخصصی بودن کار و اینکه نوع کارهای مالی  را نمی‌شناختند و تنها فرم‌های موجود در سامانه را پر می‌کردند، گاهاً اطلاعات نادرست در سامانه مالیاتی ثبت می‌شد و این باعث ایجاد مشکل برای تعدادی از همکاران ما شده است. اگر اطلاعات بارگذاری شده در سامانه با اطلاعات مالی افشا شده مغایرت داشته باشد به آن جریمه مالیاتی تعلق خواهد گرفت و کار بسیار سخت خواهد شد به همین علت جامعه بازاریان در این زمینه ورود پیدا کرده و اقدام به ارائه مشاوره رایگان و تکمیل اظهارنامه مالیاتی برای اعضا می‌کند.

وی اضافه کرد: در  سال ۹۶ حدود ۳۰۰ اظهارنامه مالیاتی از اعضا دریافت شد؛ در سال ۹۷ این تعداد به حدود ۷۰۰ عدد افزایش پیدا کرد و در سال ۹۸ نیز شاهد افزایش این تعداد بوده‌ایم. در جامعه بازاریان حدود دو ماه نیروی پاره‌وقت استخدام کرده و سعی می‌کنیم تا با راهنمایی و تکمیل صحیح اظهارنامه به اعضای خود کمک کنیم.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته از سال ۹۶ بنده به‌عنوان نماینده بند ۳ در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر حضور دارم و سعی می‌کنیم تا از همه فعالان اقتصادی حمایت و دفاع کنیم، خاطرنشان کرد: اعتقادداریم فعالان اقتصادی مناطق آزاد با توجه به اینکه سال‌ها از این تکالیف معاف بوده‌اند و با آن آشنا نیستند گاهی سهواً دچار اشتباه می‌شوند، این به آن معنا نیست که کسی به دنبال کتمان درآمدهای خود است چون کتمان درآمد در مناطق آزاد با توجه به معافیت مالیاتی معنا پیدا نمی‌کند. با این نگاه با مسئولین سازمان امور مالیاتی تعامل بسیار خوبی داریم و این موضوع را توانسته‌ایم جا بیندازیم که اگر کسی سهواً دچار اشتباه شده است نباید تاوان آن را به‌سختی پرداخت کند.

مالیات بر حقوق کارکنان مناطق آزاد

وی ادامه داد: هر از چند گاهی متأسفانه شاهد صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی هستیم که قوانین مناطق آزاد را نادیده می‌گیرند و این بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به مناطق آزاد تسری پیدا می‌کنند. به‌تازگی یک رأی در دیوان عدالت اداری صادر شده است که مالیات بر حقوق کارکنان را به کارکنان مناطق آزاد چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تسری داده‌ است که مشکلات عدیده‌ای در این زمینه به وجود آمده است و بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در جزیره کیش در بخش فنی نیروهای خود را از دست خواهند داد.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه نمی‌شود در یک نقطه صفر مرزی، بدون بودجه دولتی، با شرایط بد آب و هوایی نیروی متخصص داشته باشید و همان مالیاتی که در کشور وجود دارد را پرداخت بکنید، افزود: معتقدم که عمده بنگاه‌های اقتصادی که در سرزمین اصلی فعالیت دارند، دو دفتره و سه دفتره هستند و درآمدهای واقعی خود را اعلام نمی‌کنند که این کار را در مناطق آزاد فعالان اقتصادی بلد نیستند و انجام نمی‌دهند و همه‌چیز شفاف اظهار می‌شود، به همین دلیل هم هست که جزیره کیش در پرداخت‌های مالیاتی بیشتر از بعضی از استان‌های بزرگ کشور پرداخت مالیات دارد. درآمد مالیاتی که در کیش احصا و پرداخت می‌شود بابت فعالیت‌های اقتصادی است که خارج از حریم منطقه آزاد اتفاق افتاده و چون شفاف اظهارشده و مالیاتش پرداخت می‌شود، رقم قابل‌توجهی درآمد مالیاتی برای کشور رقم می‌زنیم.

وی با بیان اینکه جا داشت که با وسواس بیشتری در این قضیه کار انجام می‌شد و این رأی صادر نمی‌شد، البته خوانده در این پرونده شورای عالی مالیاتی کشور بوده است که دفاع مناسب را در این پرونده انجام نداده است و اجازه داده که این رأی صادر شود، خاطرنشان کرد: هم بخش خصوصی و هم در بخش دولتی از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، سازمان‌های مناطق آزاد و تشکل‌های صنفی در حال تلاش برای رفع مشکل هستند. کوتاه‌ترین راه برای جلوگیری از اجرای این حکم، دستور رئیس قوه قضائیه است؛ نشستی با مشاورین وی داشتیم و مکاتباتی نیز انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم که رئیس دستگاه قضا ورود پیدا کند و این رأی را که تضییع کننده حقوق کارکنان مناطق آزاد است متوقف و در یک شعبه هم‌عرض مجدداً این موضوع بررسی شود. راه دومی که وجود دارد استفساریه از مجلس شورای اسلامی است. حداقل ۱۰ نفر از نمایندگانی که حوزه انتخابیه آن‌ها مناطق آزاد است باید درخواست استفساریه بدهند. البته این استفساریه زمان‌بر است تا موردپذیرش قرار بگیرد و در صحن علنی مجلس مطرح شود. در جلساتی که چند روز پیش در فراکسیون مناطق آزاد مجلس داشتیم اهمیت این موضوع را یادآوری کردیم به قول‌هایی نیز به ما داده شد. خیلی از کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی نیز از ما این موضوع را پیگیری می‌کنند از همین‌جا عرض می‌کنم که با جدیت زیاد داریم این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

 استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد

سادات نجفی با اشاره به اینکه مشکل استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد را نیز داشتیم که کاملاً یک موضوع مغایر با قانون بود، در ماده ۱۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد صراحتاً قیدشده است که مبادلات بازرگانی مناطق آزاد با خارج از کشور پس از ثبت گمرکی از شمول قانون صادرات واردات مستثنی است، بیان کرد: در ادامه این ماده‌قانونی آمده است خروج کالا از مناطق آزاد به کشور اعم از مسافری و تجاری تابع مقررات صادرات واردات است. استقرار گمرک جمهوری اسلامی در مبادی ورودی در منطقه آزاد که خارج از حریم گمرکی کشور قرار دارد خلاف قانون است. شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کردیم و حدوداً ۱۵ ماه طول کشید و خوشبختانه دستور توقف این موضوع صادر شده است، البته این دستور به‌صورت موقت است ولی با توجه به اینکه در کمیسیون تخصصی دیوان نیز این موضوع تائید شده است رأی قطعی هم همین خواهد بود. موارد دیگری نیز در حال طرح در مراجع قانونی هستند از جمله موضوع ثبت سفارش که تسری دادن آن به مناطق آزاد کاملاً مغایر با قوانین مناطق آزاد است. البته مصوبه هیئت‌وزیران این کار را انجام نداده است و این بخشنامه‌ای است که توسط بانک مرکزی ابلاغ‌شده است و پس از ابلاغ این بخشنامه تجار در  بسیاری از مناطق آزاد کشور در بحث واردات کالا دچار مشکل شده‌اند.

هجمه به مناطق آزاد باعث از دست رفتن پانصد هزار فرصت شغلی ایجاد شده در این مناطق خواهد شد

وی ادامه داد: حجم واردات به‌عنوان کالای مسافری مناطق آزاد در مقابل حجم قاچاق کالا واردات از دیگر مبادی ورودی بسیار ناچیز است و کمتر از دو درصد واردات رسمی کشور را شامل می‌شود. در ۷ منطقه آزاد تجاری حتی در زمانی که ثبت سفارش و محدودیت نیز نبود، حدود ۶۰۰ میلیون دلار حجم واردات بوده است. سال گذشته که سهمیه‌بندی کردند ۵۲۸ میلیون دلار به مناطق آزاد اختصاص دادند و حتی این حجم واردات نیز انجام نشد. حجم واردات ته لنجی که طبق عرف موجود حدود سی نیسان کالا از هر لنج، بالای ۱۰ میلیارد دلار در سال است. در برخی بنادر که به‌صورت ته لنجی بار وارد کشور می‌شود، با تقویت فنرهای خودرو نیسان حجم زیادی بار را وارد کشور می‌کنند. تعداد لنج هایی ورودی به بنادری که دارای ته لنجی هستند، شاید حدود ۱۰ برابر لنج هایی است که به مناطق آزاد وارد می‌شود و قابل‌مقایسه نیست. همین حجم را نیز در ورود کالا توسط کولبران در نظر بگیرید و آمارهای رسمی واردات نیز سر جای خودش است. متأسفانه  هجمه‌ای که علیه مناطق آزاد ایجاد کرده‌اند باعث از دست رفتن۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار فرصت شغلی موجود در مناطق آزاد می‌شود. سال گذشته در جلساتی که در کیش داشتیم به رئیس محترم بانک مرکزی عرض کردیم، موضوع قاچاق کالا که شما به دنبال آن هستید در مناطق آزاد رخ نمی‌دهد وی در مصاحبه‌های اخیر خود به موضوع ته لنجی اشاره کرد. ضمن اینکه قاچاق در مناطق آزاد هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد. صحبت دو دو تا چهارتا است. اگر کسی بخواهد از مناطق آزاد کالا قاچاق بکند باید دو هزینه پرداخت کند، یک‌مرتبه کالا را باید وارد مناطق آزاد کند و با یک هزینه حمل دیگر کالا را به سرزمین اصلی ببرد که علاوه بر ریسک، توجیه اقتصادی ندارد قاچاقچیان مستقیماً کالا را به سرزمین اصلی می‌برند.

مشوق‌های مناطق آزاد

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های فعلی کشور این است که جزایر غیرمسکونی، تبدیل به جزایر مسکونی شوند، افزود: جزایری که هیچ زیرساختی برای زندگی ندارند و دولت نیز با شرایط فعلی اقتصادی و کسری بودجه امکان ایجاد زیرساخت‌های لازم را ندارد، اگر مشوق وجود نداشته باشد کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این جزایر بی‌آب‌وعلف هست؟ شما در نظر بگیرید اگر کیش و قشم منطقه آزاد نشده بودند، آباد می‌شدند؟ مشوق‌های مالیاتی و گمرکی کمک می‌کنند که ما شاهد آبادی جزایر فاقد امکانات باشیم و ایجاد این امکانات موجب می‌شود که دشمنان کشور چشم طمع از جزایر بردارند.

وضعیت بازارها و تجار کیش

وی با اشاره به اینکه عمده تجار در جزیره کیش ارتباط خود با فروشندگان در سایر کشورها را دارند و نیازی به حضور فیزیکی برای خرید نیست، ولی تعدادی از کسبه جز که معمولاً از کشور امارات خریدهای خود را انجام می‌دهند دچار مشکل شده‌اند و این نوع روش‌های خرید قطعاً باید تغییر پیدا کند و افرادی که به‌صورت عمده خرید می‌کنند،  می‌توانند کالای این افراد را تأمین کنند، عنوان کرد: در بازارهای تجاری کیش همیشه یک عده غرفه‌ها را تخلیه کرده و عده‌ای جدید جایگزین می‌شوند و در بازار، عرضه و تقاضا است که تعیین‌کننده است، به‌عنوان‌مثال در بخش دولتی اگر یک عوارض بالا می‌رود حتی اگر شرایط بد اقتصادی هم حاکم شود، دولت آن عوارض را کاهش نمی‌دهد. یا مثلاً نرخ اجاره‌های املاک تجاری سازمان منطقه آزاد کیش بدون توجه به فضای کسب‌وکار، امسال افزایش پیدا کرده است ولی در بخش خصوصی به این شکل نیست و در زمان‌های رکود اقتصادی به‌صورت طبیعی قیمت‌های اجاره کاهش پیدا کرده است. البته امسال نرخ اجاره کاهش پیدا نکرده است و همه امیدوار هستند که از این شرایط عبور کرده و این مدت جبران شود. به همین دلیل اگر غرفه‌ای نیز تخلیه می‌شود بلافاصله توسط شخص دیگر پر می‌شود و جای نگرانی نیست. نگرانی ما استمرار وضعیت موجود است که تحلیل ما هم این است که متأسفانه این موضوع تا زمان ساخت واکسن بیماری کرونا ادامه خواهد داشت.

۱۲۷۴ میلیارد تومان خسارت وارده به تجار و بازاریان کیش

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه طبق برآوردهای دقیق و کارشناسی ما تا پایان اردیبهشت‌ماه رقمی معادل ۱۲۷۴ میلیارد تومان به تجار و بازاریان کیش خسارت وارد آمده است و تاب‌وتوان بازاریان در این شرایط نمی‌تواند خیلی زیاد باشد، اضافه کرد: سال‌های قبل میانگین عمر مجوزهای اقتصادی ما حدود سه سال بود ولی اکنون به کمتر از ۶ ماه تنزل پیدا کرده است. یعنی بعضی افراد مجوز فعالیت یک‌ساله دریافت می‌کنند ولی در طی چند ماه به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند ادامه فعالیت داشته باشند و این موضوع یک زنگ هشدار است و از مسئولین درخواست می‌کنیم که در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد.

فروش آنلاین کالا، یکی از پیشنهادهای ما برای عبور از این شرایط است

وی اضافه کرد: شرایط کیش نسبت به سایر مناطق آزاد کمی بهتر است. البته نمی‌توان گفت وضعیت مطلوب است ولی در مقایسه با سایر مناطق آزاد وضعیت پایدارتر است. برای عبور از این شرایط یکی از استراتژی‌هایی که می‌توان پیشنهاد داد فروش آنلاین کالا است. متأسفانه در زمینه خروج هدایای پستی از جزیره کیش دچار مشکل هستیم و سال‌ها است که پیگیر رفع این مشکل هستیم و به نتیجه نرسیده‌ایم. حل این مشکل نیازمند انعقاد تفاهم‌نامه میان اداره پست و گمرک جمهوری اسلامی در زمینه حضور ارزیاب گمرک در اداره پست است. در قشم امکان ارسال هدایای پستی وجود دارد ولی در کیش امکان‌پذیر نیست. اگر بتوانیم ظرفیت فروش آنلاین را در جزیره کیش فراهم کنیم با توجه به وضعیت کرونا و کم شدن ورود مسافر کمک شایانی به فعالین اقتصادی کیش خواهد شد.

برند ها در کیش

سادات نجفی با اشاره به اینکه همچنان معافیت‌هایی برای تشویق برندهای معتبر داریم، در عوارض ورود ۲۰ درصد تخفیف برای کسانی که کالای برند از کشور مبدأ وارد می‌کنند اعمال می‌شود و در بقیه موارد نیز از برند ها حمایت می‌شود ولی در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات تحریم، تجارت از شکل متعارف خود خارج‌شده است و خیلی از برند ها به دلیل مسائل تحریم نتوانسته‌اند که عاملیت فروش خود را حفظ کنند، تصریح کرد: جامعه بازاریان از دو سال پیش در بحث برندینگ ورود پیدا کرده است. با تعاملی که با مدیریت بازرگانی سازمان منطقه آزاد داشته‌ایم بحث نظارت بر برندها را جامعه بازاریان انجام می‌دهد. ابتدا مدارک خرید واردکننده را کنترل و کارشناسی می‌کنیم، رابطه خرید و اصلی بودن برند را احصا و مشخص می‌کنیم. توسط کارشناس همان صنف، اصالت کالا را بررسی می‌کنیم و پس از تائید، اجازه نصب تابلو برند توسط بازرگانی و اماکن به مدت یک ماه داده خواهد شد. پس از گذشت یک ماه مجدداً ارزیابی انجام‌شده و اگر کالای عرضه‌شده همان کالای اصل و برند باشد برای یک سال تابلو تمدید خواهد شد. به‌محض اینکه مشاهده شود که کالای اصل و برند عرضه نمی‌شود از ادامه فعالیت آن واحد صنفی جلوگیری خواهد شد.

نظارت بر عملکرد فروشندگان و پرسنل

وی با بیان اینکه چند سال پیش با کمک انجمن نخبگان کیش طرحی با عنوان لیبل کارت را برنامه‌ریزی کرده و انجام دادیم، خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواستند برای کار در صنوف کیش اقدام کنند، می‌بایست علاوه بر ارائه مدرک عدم سو پیشینه، کلاس‌های آموزشی را نیز می‌گذراندند، ولی متأسفانه به علت برخی مخالفت‌ها، این طرح ادامه پیدا نکرد. همچنان علاقه‌مند هستیم که این طرح ادامه پیدا کند. اخیراً نیز با نیروی انتظامی ویژه کیش در این زمینه صحبت‌هایی انجام‌شده و از این طرح استقبال شده است. در شهری مانند کیش که کاملاً با محوریت گردشگری فعالیت می‌کند می‌تواند تأثیر بسیار مهمی داشته باشد. به‌عنوان جامعه بازاریان سعی کرده‌ایم که تمامی شکایاتی که انجام می‌شود را در اسرع وقت بررسی و حل کنیم و به شعار حق با مشتری است پایبند باشیم. به‌صورت متوسط ماهیانه ۳۰ تا ۵۰ شکایت توسط جامعه بازاریان به‌صورت صلح و سازش حل‌وفصل می‌شود. البته بیشتر این نوع مشکلات در دفاتر بازارها پیگیری و حل می‌شود.

از اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در کیش جا خوردم

سادات نجفی با اشاره به اینکه درباره اظهار سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در کیش بنده شخصاً بسیار جا خوردم، بیان کرد: طبق مصوبه وزارت بهداشت اطلاعات جزءبه‌جزء کرونا در شهرها اعلام نمی‌شود. به چه علتی در میان این‌همه شهر نام کیش به‌عنوان وضعیت قرمز برده شد را نمی‌دانم و اینکه هم‌وطنان را توصیه کردند که به کیش سفر نکنند. به نظرم وضعیت کیش به آن وخامت که اعلام شد نبوده و نیست و عنوان کردن به این شکل درست نبود، ضمن اینکه یکی از معیارها و شاخص‌های شهر دارای وضعیت قرمز آمار فوتی آن است. متأسفانه ما در کیش شش مورد فوتی داشتیم ولی در مقایسه با سایر شهرهای استان هرمزگان چندان بالا نیست.