:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سازمان انرژی اتمی با تکنیک‌های هسته‌ای جدید آفات باغداری را کنترل می‌کند

پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه 15 مردادماه اولین دوره رهاسازی مگس‌های عقیم شده بر اساس تکنیک Sterile Insect Technique (SIT) را با موفقیت در شمال کشور به انجام رساند.
کد خبر: ۱۵۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
اقتصادگردان- این پروژه که با تلاش متخصصان پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای کرج در باغ سرهنگی در بهشهر، استان مازندران به اجراء در آمد، در قالب قرارداد 40 هکتاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با یکی از شرکت های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان انجام می‌شود. شایان ذکر است پیش از این پروژه، طی قراردادی با شرکت مذکور با موفقیت این تکنیک برای کنترل آفت در یک باغ مرکبات 10 هکتاری بکار گرفته شده بود.

به اذعان متخصصین داخلی و خارجی بویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسعه تکنیک SIT برای کنترل آفات، بخصوص آفت مگس مدیترانه، اجتناب ناپذیر و آینده آن فوق‌العاده روشن است.

با این قرارداد کارگاه‌های تولید مگس های نابارور پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، با ظرفیت کامل و نهایی خود درگیر این پروژه سطح بالا و تخصصی شده‌اند.

مهمترین ویژگی این قرارداد این است که بزرگترین قرارداد خارج سازمانی این پژوهشگاه در راستای پاسخ به نیازها و تقاضای بخش خصوصی در حوزه کشاورزی هسته‌ای محسوب می شود.

لازم به ذکر است سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه های مختلف پزشکی و سلامت، کشاورزی، باغداری، صنایع مختلف کشور، توسعه دانش و فناوری سطح بالا و افزایش توان فناوری صنایع دیگر بویژه در سال‌های اخیر فعالیت های زیادی را به انجام رسانده است. فناوری هسته‌ای به دلیل ظرفیت فوق‌العاده‌ای که در پاسخ به نیاز های کشور در حوزه‌های مختلف دارد، با برخورداری از متخصصان و دانشمندان و مدیران مجرب قادر به رفع بسیاری از نیازهای صنایع و دستگاه های مختلف با بالاترین سطح می باشد. ساخت سانتریفیوژ ساخت واکسن دامی و انسانی، ساخت سانتریفیوژ سنگ برای پژوهشگاه صنعت نفت، ارائه خدمات منحصر بفرد به وزارت نفت برای نشت یابی هزاران کیلومتر لوله های نفتی، نمونه های کوچکی از این توانمندی‌ها است.