:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

يادداشت دکتر ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن به بهانه روز خبرنگار

نوشتن، درست گفتن، ارائه اطلاعات درست و بموقع، مقابله با دروغ، مطالبه عمومی بدون سود شخصی و در یک کلام نگاشتن برای مردم کاری عاشقانه است که تفسیر پررمز و راز آن همین حرفه پرفراز و نشیب خبرنگاری است، اینجانب 17 مرداد ماه روز خبرنگار، یادروز باشکوه تلاشگران عرصه آگاهی،اندیشه و قلم را به جامعه رسانه ای و فعالان این عرصه خطیر و مهم بخصوص همکاران خوبم در عرصه خبر صمیمانه تبریک عرض می نمایم و به همین بهانه یادداشتی در تبین نقش خبرنگاران عزیز در تسهیل گری رفتارهای کارآفرینانه به شرح زیر تقدیم حضور می گردد.
کد خبر: ۱۵۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
اقتصادگردان- "نقش تسهیل گری خبرنگاران در اقدامات کارآفرینانه"
خبرنگاران با ثبت رویدادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و همچنين تهیه و تدوین گزارش های متقن و مستند، در آگاهی بخشی به جامعه و در جریان قرار دادن آحاد ملت از آخرین رویدادها و وقایع نقش موثری دارند. دغدغه مند بودن و پیگیری رفع انواع معضلات جامعه تنها به عنوان بخشی از تعهد به اجراي مسئولیت اجتماعی، بر اعتبار خبرنگاران در بین مردم می افزاید و نقش مهم آنها را در حرکت به سوی آینده مطلوب دوچندان مي نمايد.
صاحبان اندیشه و قلم به عنوان تسهیل گران ایجاد رفتارهای کارآفرینانه نقش مهمی در مبادلات فرهنگی و اقتصادی بازی می کنند که بمنظور تبیین این موضوع سعی خواهیم کرد به بررسی عوامل مرتبط با این ذهنیت کارآفرینانه بپردازیم و به این سئوال پاسخ دهیم که "چگونه خبرنگاران می توانند تسهیل گر رفتارهای کارآفرینانه در جامعه باشند؟"
رفتار کارآفرینانه ترکیبی از «رفتار » و «کارآفرینی» است. رفتار، پاسخی به محرک ها یا داده های مختلف است که می تواند آگاهانه یا ناخودآگاه، آشکار یا پنهان و ارادی یا غیرارادی باشد. کارآفرینی نیز به فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها براي ایجاد کسب وکارهای جدید و مؤسسات کوچک و توسعه سازمان های بزرگ از طریق فعالیت های بازاریابی و فروش گفته می شود که موجب رشد، اشتغال آفرینی و خلق ارزش خواهد شد. بنابراین رفتار کارآفرینانه را می توان پاسخ های کارآفرینان در برابر محرک ها/ فرصت های محیطی دانست و خبرنگاران به دليل مواجهه بودن با اين محرك ها و فرصت ها مي توانند هم خود كارآفرين باشند و يا با انتقال اين مفاهيم به رشد رفتارهاي كارآفرينانه كمك كنند.
شرايط جامعه به گونه اي است كه لازم است نسل هاي آينده با مفاهيم مهمي از جمله عدم اطمينان، خلاق بودن، منعطف بودن، استفاده از فرصت ها، هوشياري، شكست پذيري، ريسك پذيري و.... آشنا شوند و نقش خبرنگاران از اين منظر برجسته است كه مي توانند نقش مهمي در انتقال مفاهيم و فرهنگ سازي در حوزه كارآفريني ايفا كنند.
همچنين خبرنگاراني موفق هستند كه نقشي دوسوتوان داشته باشند. بدان معنا که آن ها توانمندی انجام فعالیت‏های اکتشاف را در عین بهره‏برداری از کارهای موجود خود داشته باشند، که این موضوع مهم در ادبیات کارآفرینی دوسوتوانی گفته می شود. دوسوتوان کردن افراد كه از استراتژي هاي اصلي کارآفرینی است بیان می‏کند که چگونه ترکیب فعالیت‏های بهره برداری و اکتشاف در سطح دانش افراد، می‏تواند به افزایش کارآفرینی كمك كند. براي مثال خبرنگاراني كه هم دانش و تجربه رسانه اي داشته باشند و هم در بخش يا حوزه اي كه فعاليت مي كنند داراي تخصص باشند در انتقال مفاهيم از خبرنگاراني كه صرفا دانش رسانه اي دارند موفق تر عمل مي كنند.
البته نقطه تلاقی کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی، بخشي از ارزش های اجتماعی است که کارآفرینان ایجاد می کنند و شامل مواردی از قبیل: بهبود کیفیت زندگی انسان، کاهش اثرات نامطلوب بر ذینفعان، ایجاد تعادل بین تولید ثروت مالی، اجتماعی و زیست محیطی و توسعه پایدار جامعه می باشد، ضمن آنکه کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی، مفاهیم اخلاقی را نیز در بر می گیرد. پژوهش های متعددي نيز نشان مي‏دهند که اخلاق به عنوان بخش از جنبه های فردی و سازمانی مطرح است که فرد را در برابر جامعه مسئولیت پذیر نشان می دهد و در کارآفرینی نقش مهمی دارد از همین روست که حرفه خبرنگاری علاوه بر انجام مسئوليت هاي فوق می تواند پیوندگاه محکمی بین توسعه رفتارهای کارآفرینانه و تبيين ارزش هاي اجتماعي باشد.
در كنار موارد فوق در ادبیات کارآفرینی نيز بحث کــارآفرینی رســانه اي به عنوان موضوع جديدي مطرح می باشد و آن را می‏تــوان بــه "فعالیتهاي کارآفرینانه اي که با هدف استخراج فرصت هاي مناسب کسب وکار و سودآوري در صنعت رسانه انجام می شوند" اطـلاق کـرد.
کارآفرین رسانه اي را به دلیل انجام پنج فعالیت مهم عاملِ تغییر در جامعه می دانند:

     پذیرش مأموریت ایجاد و حفظ برخی انواع ارزش هاي هنري، فرهنگی و یا اجتماعی (نه فقط ارزش هاي اقتصادي)؛
     درك وتعقیب فرصت هاي جدید براي انجام این مأموریت؛
     درگیرشدن در فرآیند مستمر نوآوري، تطابق و یادگیري؛
     ايفاي نقش بـی آنکـه در دسـترس نبـودن منابع باعث ایجاد محدودیت كاري براي او شود؛
     نمایش حس شـدید مسـئولیت بـه نتـایج خلـق شده

همچنين کارآفرینی بعد از راه اندازي کسب وکار مطرح بوده و یکی از مقولــه هـــاي بســـیار بـــا اهمیـــت در بحـــث کـــارآفرینی، تشـــخیص فرصـــت و هوشـــیاري کارآفرینانـه اسـت كه خبرنگاران به دليل فلسفه كاري خود ارتباط تنگاتنگي با اين مباحث دارند، ضمن آنكه در صــنعت رسـانه نیز زمینــه هاي بِکـر و فراوانی بــراي خبرنگاراني علاقه مند به مباحث کارآفریني هستند، وجود دارد.
پس همانگونه که مشاهده می شود، وجه مشترك تحقیقـات کـارآفرینی و موضوعات رسـانه اي توجـه بـه استفاده از فرصت‏ها، هوشياري، شناخت و تعامل با بازار کـار، بررسي معضلات و نارسايي هاو ... اسـت و دنیای امروز كه پر از رخدادهای غیر منتظره و متفاوت با مخاطبان خاص و آگاه است، نیاز به دریافت سریع و صحیح اطلاعات وجود دارد و تنها خبرنگاران هستند كه مي توانند با جسارت و حضور به موقع در جریان های روزمره، پاسخ مناسبی برای اذهان جستجوگر فراهم نمایند كه اين موضوع نقطه آغازين در جهت گسترش و تعميق رفتارهاي كارآفرينانه خواهد بود.