:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اسلامی:

نهضت خانه‌سازی در کشور شکل گرفته، ثبت نام یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: نهضت خانه‌سازی در کشور شکل گرفته و با جدیت و شتاب در حال اجراست.
کد خبر: ۱۵۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴

اقتصادگردان- محمد اسلامی امروز چهارشنبه ۱۵ مردادماه در جریان سفر به شهرستان ساوه که به منظور آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور پاسخ واضح دولت و وزارت راه و شهرسازی به جریان تولید پایدار مسکن در کشور است.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود طرح اقدام ملی مسکن بر اساس زمان‌بندی انجام شده تکمیل و تحویل متقاضیان شود، افزود: در استان مرکزی به میزان تعداد واجدین شرایط این طرح، زمین مورد نیاز و کارگزاران با انگیزه انتخاب شده اند تا طبق برنامه زمان بندی، این پروژه‌ها اجرا شود و مردم دغدغه مسکن نداشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: وزارت راه و شهرسازی تعهد کرده بود که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مسکن مهر نیمه تمام منهای واحدهایی که پرونده قضائی داشته و خارج از کنترل این وزارتخانه است را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برساند.

 وی با اشاره به اینکه این وزارتخانه متعهد شده بود که ۴۰۰ هزار واحد را در طرح اقدام ملی مسکن احداث کرده و در اختیار مردم قرار دهد، افزود: از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مسکن مهر نیمه تمام، در حال حاضر ۶۷ هزار واحد در دست اجراست و مابقی تعهدات مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است.

اسلامی با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان مهرماه سال جاری در ۲۰ استان کشور پرونده مسکن مهر بسته شود، اظهار کرد: با آغاز طرح مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم در مجموع برای دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر هدفگذاری شده بود که از این تعداد ۷۸۰ هزار واحد تا پایان دولت دهم به مردم واگذار شد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شده و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و به مردم واگذار شده است.

وی افزود: تاکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که با غربالگری انجام شده حدود ۴۳۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند و برای این تعداد متقاضی، زمین مورد نیاز پیش بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش برای خانه‌دار شدن فرهنگیان، وزارت رفاه برای خانه‌دار شدن بازنشستگان و جامعه کارگری و ... اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه‌ها از طریق تامین زمین یا منابع یارانه‌ای نسبت به خانه‌دار شدن کارکنان خود اقدام می‌کنند. به عنوان مثال در وزارت آموزش و پرورش از ۱۷۰ هزار متقاضی ۷۵ هزار نفر فاقد مسکن بودند که برای ۲۰ هزار نفر عملیات ساخت مسکن‌ آغاز شده است.

اسلامی با تاکید بر اینکه نهضت خانه‌سازی در کشور شکل گرفته و با جدیت و شتاب در حال اجراست، اظهار کرد: مسکن براساس کلام خدای تعالی محل آرامش انسان است و امیدواریم پروژه های مسکن برای مردم آرامش بخش باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی بر این باور است که افزایش تسهیلات خرید مسکن و پرداخت آن به خریدار مسکن تورم زاست، به همین دلیل تسهیلات را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد و تیم اقتصادی دولت هم به درستی متوجه این موضوع شده است.

وی افزود: در شورای پول و اعتبار مصوب شد که ۸۰ درصد قیمت تمام شده پروژه را بانک در قالب وام به سازنده پرداخت می‌کند و این رقم با تقسیم سرانه میان واحدها به متقاضیان در قالب عقود قرارداد فروش اقساطی بازپرداخت خواهد کرد.

اسلامی افزود: تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر در کشور برای دریافت تسهیلات مسکن افتتاح حساب کرده اند و کل فرآیند اعم از نام نویسی، تشکیل پرونده و افتتاح حساب هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که شاید بتوان این اقدام را گامی مهم در تحقق دولت الکترونیک برشمرد.

وی از مردم خواست برای دریافت تسهیلات تا روز ۲۵ مرداد نسبت به تامین موجودی مورد نیاز حساب‌های خود اقدام کنند تا در قالب معرفی به پیمانکار یا زیر نظر بنیاد مسکن صاحبخانه شوند و بدین ترتیب متقاضیان حقیقی هم مشخص خواهند شد.