:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

افزایش قیمت تمام شده برنج در صورت عدم تسریع در تخصیص ارز وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت:اگر بانک مرکزی در تخصیص ارز نیمایی سرعت نبخشد محموله های برنج مشمول سایر هزینه ها از جمله انبار داری هم می شود.
کد خبر: ۱۵۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
اقتصادگردان- مسیح کشاورز با اشاره به اینکه ۸۰ هزارتن برنج رسوبی در سال ۱۳۹۸ به واسطه عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در بنادر مانده است، اظهار کرد:این وعده داده شده است که ارز مورد نیاز تخصیص داده شود و امیدواریم قبل از شروع دوره ممنوعیت ترخیص(از شهریورماه) این مقدار برنج رسوبی وارد بازار شود.

وی ادامه داد: تمام مسائل، مشکلات و کسری کشور در برنج برنامه ریزی می شود ولی وقتی این برنامه ریزی ها به سمت بانک مرکزی می رود به دیوار بلندی برخورد می کند. در حقیقت این عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی آثار بسیاری سویی در شرایط فعلی و آینده بازار دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: وقتی وارد کنندگان به بانک مرکزی اعتماد داشته باشند به واسطه این اعتماد کالا را اعتباری وارد کشور می کنند و بعد از آن هزینه را از دولت دریافت می کنند. ولی در حال حاضر محموله های بسیاری به واسطه همین اعتماد به دولت در بنادر و گمرکات مانده است و اگر بانک مرکزی به این روند را ادامه دهد دیگری کسی به صورت اعتباری کالایی وارد نمی کند.

کشاورز با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزارتن برنج رسوبی در گمرکات منتظر تخصیص ارز هستند، گفت:سه مولفه قیمت جهانی، قیمت ارز و هزینه های گمرکی در قیمت گذاری موثر است. در قیمت جهانی با کاهش مواجه شدیم ولی ارز نیمایی از ۱۴ هزارتومان به ۱۸هزارو۵۰۰تومان رسیده است که این افزایش قیمت قطعا در قیمت تمام شده برنج هم خودنمایی می کند. ازطرفی بارها به بانک مرکزی اعلام کردیم که اگر در تخصیص ارز نیمایی سرعت نبخشد محموله های برنج مشمول سایر هزینه ها از جمله انبار داری هم می شود بنابراین با این روند به نظر می رسد قیمت برنج وارداتی به ۲۰ هزارتومان هم برسد.