:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
در حاشیه جلسه دولت

سرپرست وزارت صمت: ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه زیان هستند

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه «هنوز خودروسازان ما در حاشیه زیان هستند و قیمت فروش هر دو خودرو ساز بزرگ ما کمتر از هزینه های اولیه‌شان است»، خاطر نشان کرد: به همین دلیل زیان انباشته دارند و صورتهای مالی‌شان گواهی بر زیان آنهاست.
کد خبر: ۱۵۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
اقتصادگردان- حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت)، در حاشیه جلسه صبح چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین برنامه ما برای وزارت صمت بحث تقویت بخش تولید داخل و توسعه صادرات و افزایش همه ابعاد تولید چه در بحث کمی و کیفی است و بیشتر از آن، اتکا به توان تولید داخل است، اظهار کرد: بارها اعلام کردم که در حال مبارزه با جنگ اقتصادی با چاشنی رسانه‌ای هستیم؛ به همین دلیل از همه ابزارهای در اختیار خود استفاده می‌کنیم تا در این جنگ اقتصادی پیروز باشیم.

وی تحقق اهداف جهش تولید، اتکا به توان تولید داخل و قطع وابستگی های بخش‌های مختلف صنعت به خارج و ارز را از برنامه‌های وزارت صمت برشمرد و گفت: تکمیل و اتمام پروژه ها و طرح های نیمه تمام در قالب پویش تولید، تداوم امید از جمله دیگر برنامه های این وزارت خانه است. در حال حاضر ۴ هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در کشور وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم افتتاح خواهند شد.

سرپرست وزارت صمت خاطر نشان کرد ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی با حجم سرمایه گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان انتخاب کرده‌ایم که فردا در نهمین هفته پویش تولید،تداون و امید راه اندازی می‌شود. توسعه صادرات و کنترل واردات از دیگر محورهای برنامه های وزارت صمت است؛ در این زمینه  جدی هستیم و برنامه داریم تا در زمینه کنترل ومحدود کردن واردات اقدام فقط در زمینه نیازهای کارخانجات اقدام کنیم. تا حالا حدود ۲۵۰۰ تعرفه وارداتی را بسته‌ایم.

مدرس خیابانی افزود: در بخش جهش تولید از ۴ مسیر استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات، احیای واحدهای صنعتی و معدنی، تکمیل واحدهای نیمه تمام و دستیابی به فناوری های نوین در حال تحقق اهداف هستیم.

وی تاکید کرد: در اکثر رسته های کالایی شاهد افزایش تولید هستیم؛ مشخصاً در حوزه سواری با ۱۹ درصد، در حوزه آلومینیوم با ۵۰ درصد، در بخش الیاف آکلریک ۱۶۰، در بخش تلویزیون خانگی با ۷۰ درصد، در زمینه انواع لوازم خانگی با ۵ الی ۳۰ درصد، در بخش فولاد با ۷.۵ درصد، در مس حدود ۱.۵ درصد و در بخش سیمان با ۵ درصد رشد مواجه هستیم و علی رغم شرایط بسیار دشوار اقتصادی و تنگ شدن حلقه‌های تحریم، تولید به کار خود ادامه می‌دهند.

سرپرست وزارت صمت در پاسخ به پرسشی درباره عدم عرضه شمش فولاد در بورس کالا و گفت: سازو کار بورس مربوط به ماده ۹۵ قانون برنامه توسعه سوم است و دولت به هیچ وجه قصد خروج فولاد از بورس کالا را ندارد؛ بورس یک شبکه توزیع است که در آن اصل شفاف سازی وجود دارد.

مدرس خیابانی ادامه داد: آنچه اخیرا اتفاق افتاده، افزایش قیمت ارز است؛ بسیاری از صادر کنندگان در این شرایط صادرات خود را افزایش میدهند. آنچه که در قالب شیوه‌نامه در این زمینه مورد جمع بندی قرار گرفته و ابلاغ شده است، این است که به تناسب صادرات که برای سال کاری برای ما اهمیت بسیاری دارد، کف عرضه برای تامین خوراک اولیه تعیین شود و مازاد نیاز صادر شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی دربا ه قسمت عرضه ماسک در بازار اظهار کرد: وزارت صمت در زمینه تولید و عرضه ماسک در کشور برنامه های خود را اعلام کرده است؛ در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور کل تولید ماسک در کشور ۲۰۰ هزار ماسک در روز تولید می‌شد، اما در حال حاضر روزانه ۱۱ میلیون ماسک تولید می‌شود و تقریباً همه ماسک دارند. ماسک در کشور وجود دارد و گزارش‌های تلویزیونی می‌بینیم که اگر فردی ماسک استفاده نمیکنند، یا در جیبش دارد یا اینکه اعتقادی به ماسک ندارد؛ امروز ماسک در شبکه توزیع وجود دارد و حتی به سمتی میرویم که درخواست صادرات ماسک داریم. امروز همچنین درخواست صادرات ماشین آلات تولید ماسک را داریم و روزانه به تولید ماسک کشور افزوده میشود.

سرپرست وزارت صمت افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه تولید ماسک در حال انجام هستیم، ایجاد تنوع در پارچه‌ای مورد استفاده در ماسک است؛ در حال حاظر پارچه ای جدید به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم و یکی از تولید کنندگان در حال تولید این پارچه است و اگر نوع پارچه مورد تأیید قرار بگیرد، ظرفیت تولید ماسک در کشور حدود ۴ میلیون عدد اضافه می‌شود.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه این اطمینان را میدهم که به هیچ وجه کمبود تولید ماسک نداریم، امروز روش های مختلفی برای ارائه ماسک ایجاد شده است و حتی پیشنهادی به شهرداری تهران و سایر کلان شهرها داده این تا مانند کیوسک‌های فروش گل در معابر، محل‌هایی را در اختیار ما قرار دهند تا در آنجا ماسک عرضه کنیم. معتقدیم که باید فرهنگ استفاده از ماسک در جامعه تقویت شود.

وی درباره عرضه سهام شرکت های دولتی زیر مجموعه وزارت صمت گفت: این تلقی که بخش عمده ای از شرکتهای دولتی زیر مجموعه وزارت صمت هستند، تلقی اشتباهی هست و در بخشی مانند خودروسازی ما فقط ۱۳ درصد سهام داریم و عمده سهام وزارت صمت واگذار شده است. ما هم یکی دو واحد داریم که در حال برنامه ریزی برای عرضه سهام شناورشان هستیم؛ درباره عرضه اولیه حدود ۶ واحد نیز با وزارت اقتصاد به جمع بندی رسیده‌ایم.

سرپرست وزارت صمت درباره واگذاری ایمیدرو نیز اظهار کرد: در اولویت نخست واگذاری سهام باقی مانده شرکت های تابعه در اولویت هستند.

مدرس خیابانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نابسامانی بازار خودرو اظهار کرد: حدود دو سال است که خودروسازان فرانسوی و کره‌ای از کشور خارج شده‌اند؛ با وجود خروج این خودروسازان امسال یک میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو در برنامه تولید داریم و در ۴ ماه نخست بعد از دو سال رشد منفی، با حدود ۲۰ درصد رشد مواجه هستیم. وی ادامه داد: امروز نسبت به ۴ ماهه سال قبل حدود ۵۰ درصد عرضه خودرو را اضافه کرده‌ایم و ۷۱ درصد از تعهدات خودروسازان نیز کاهش یافته است.

وی اضافه کرد:در این زمینه سایپا تا آخر شهریور و ایران‌خودرو تا پایان ماه جاری دیگر هیچ تعهد معوقی ندارند و ما به کارخانجاتی اجازه فروش میدهیم که تعهد معوق نداشته‌ باشند. همچنین در حال جمع آوری تمام خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان هستیم و در بخش عرصه مشکلی نداریم اما باید وجه داشته باشیم که قیمت خودرو تابعی از قیمت مواد اولیه‌اش است؛ مثلا فولاد یکی از مواد اولیه خودروسازی است که امروز تابعی از بورس است و شاهد افزایش قیمت در این زمینه هستیم.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه «هنوز خودروسازان ما در حاشیه زیان هستند و قیمت فروش هر دو خودرو ساز بزرگ ما کمتر از هزینه های اولیه‌شان است»، خاطر نشان کرد: به همین دلیل زیان انباشته دارند و صورتهای مالی‌شان گواهی بر زیان آنهاست. در بخش واقعی کردن تقاضا سعی کردیم خیلی سختگیرانه عمل کنیم چراکه زمانیکه فاصله بین قیمت ها در بازار و کارخانه زیاد می‌شود، عده‌ای سعی میکنند از این فضا سو استفاده کنند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل در تلاش هستیم تا خودرو را در اختیار متقاضیان واقعی قرار دهیم. در روز اول برای ۲۵ هزار خودرو که ثبت نام انجام شد، ۵ میلیون و ۷ صد هزار نفر ثبت نام کردند، در ثبت نام اخیر که ایران خودرو برای ۱۵هزار خودرو انجام داده است، دویست هزار نفر ثبت نام کرده‌اند؛ یعنی هم متقاضیان واقعی ثبت نام کرده‌اند و هم رانت میان کارخانه تا بازار از بین رفته است.