:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
معاون امور صنایع وزارت صمت تاکید کرد

اختصاص ۴۰ درصد تولیدات خودروسازان به طرح‌های فروش

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال جاری تولید در صنعت خودرو علیرغم محدودیت‌های ایجاد شده افزایشی بوده است، ضمن موفق دانستن طرح‌های فروش در تنظیم بازار اعلام کرد که طبق مصوبه کمیته خودرو ۶۰ درصد تولیدات خودروسازان باید سهم تعهدات جاری و معوق باشد و ۴۰ درصد به طرح‌های فروش اختصاص یابد.
کد خبر: ۱۵۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
اقتصادگردان- مهدی صادقی نیارکی، در حاشیه بازدید روز گذشته(سه‌شنبه) اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از گروه صنعتی ایران خودرو، اظهار کرد:  گروه صنعتی ایران‌خودرو سعی کرده است با نوآوری بر روی پلتفرم‌های موجود خود و با بهبودهایی که بر روی محصولات خود انجام می‌دهد، محصولات متنوع و باکیفیت بهتری را به بازار عرضه کند که این موضوع بسیار ارزشمند است.

معاون امور صنایع وزارت صمت ضمن تاکید براینکه علیرغم محدودیت‌های ایجاد شده در صنعت خودرو، افزایش تولید در سال جاری برای صنعت خودرو رخ داد، گفت: اقدامات خوبی در این صنعت صورت گرفته است که در این راستا ایران‌خودرو توانسته در حوزه توسعه ساخت داخل و هم در خصوص طراحی و تکوین محصولات گام‌های خوبی بردارد.

وی ضمن موثر دانستن نقش طرح‌های فروش فوق العاده و پیش‌فروش‌های صورت گرفته در تنظیم بازار، اعلام کرد: طبق مصوبه کمیته خودرو بایستی ۶۰ درصد تولید به تعهدات جاری و معوق اختصاص یابد و ۴۰ درصد مابقی در قالب طرح‌های فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش‌های سالانه و مشارکت در تولید به کار گرفته شود. براساس این مصوبه که از اردیبهشت سال جاری به اجرا درآمده است، خودروسازان داخلی به طور متناوب طرح‌های فروش متنوعی را به اجرا درآورده‌اند که با دنبال کردن این طرح‌ها و ادامه روند افزایش تولید، علاوه براینکه خودروسازان می‌توانند تعهدات خود را به خوبی مدیریت کنند، یقینا بازار به سمت متعادل شدن نیز حرکت خواهد کرد.

صادقی نیارکی در رابطه با طرح‌های فروش افزود: با وجود اینکه در موضوع فروش فوری و پیش‌فروش‌های اخیر خودروسازان محدودیت‌های زیادی اعمال شد، اما برخی در جامعه روی خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و مصرفی حساب می‌کنند و همین موضوع تشدید قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

 تولید خودروهای کم‌مصرف با موتور ۳ سیلندر

در ادامه وی از برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای کم مصرف با موتور سه سیلندر خبر داد و گفت: طراحی و تولید این موتورها در راستای رعایت مسائل زیست محیطی و استاندارد پیگیری می‌شود و در این زمینه هر دو خودروساز بزرگ کشور طرح و برنامه داشته و بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری کرده است. ضمن اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز به دنبال پیگیری این موضوع است که موتور یاد شده پس از بهینه‌سازی و تولید، بر روی خودروهای موجود، سوار شده و مورد استفاده قرار گیرند.

معاون امور صنایع وزارت صمت خاطرنشان کرد: هرچقدر آپشن‌ها و امکانات خودروها به ویژه در حوزه الکترونیکی بیشتر می‌شود، قیمت محصولات بالاتر خواهد رفت اما اثر خودروهای داخلی در کلاس اقتصادی تولید می‌شوند. در جهان نیز موضوعی تحت عنوان خودروی ارزان قیمت وجود ندارد، اما خودروها در کلاس اقتصادی تولید می شوند. اگر قیمت خودروهای داخلی تولیدی خود را به دلار محاسبه کنیم تقریباً هیچ خودرویی در این بازه قیمتی در جهان وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت صمت، از برگزاری جلسات متعدد با رئیس شورای رقابت و اعضای این شورا خبر داد و گفت: تلاش شده تا در یک فضای تعاملی و با ارائه مدارک و مستندات، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را دنبال کنیم. در عین حال ورودی صنعت خودرو یک ورودی آزاد است، در ماه‌های گذشته نرخ ارز از ۱۱ هزار به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته و سایر مواد اولیه آن نیز در بورس قیمت‌گذاری شده‌اند.

وی افزود: قیمت موادی همچون مس، سرب، روی، فولاد، ورق، مواد پلیمری و پتروشیمی که با نرخ روزانه ارز تغییر می‌کند، یک ورودی متغیر از این صنعت ساخته است؛ لذا باید خروجی آن نیز انعطاف‌پذیر باشد. اگر قیمت محصولات خروجی صنعت خودرو در مدت زمان طولانی بخواهد ثابت بماند و متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های تولید تغییر نکند، منجر به زیان خودروساز خواهد شد.

منطقی و واقعی‌سازی قیمت خودرو؛ سیاست وزارت صمت

صادقی نیارکی با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه منطقی‌سازی و واقعی‌سازی قیمت خودرو است، تاکید کرد: ما به دنبال رهاسازی و آزادسازی قیمت خودرو و طرح‌هایی همچون تعیین آن در حاشیه بازار نیستیم. وزارت صنعت به دنبال این است تا خودروساز بدون زیان به تولید بپردازد؛ چراکه  اگر قیمت خودرو واقعی و منطقی نباشد، زیان به شبکه تامین و قطعه‌سازان نیز سرایت خواهد کرد و در این صورت دیگر خودرویی تولید نخواهد شد.

وی افزود: در این صورت باید به واردات خودروهای دست دوم اقدام کنیم که علاوه بر ارزبری فراوان، زیبنده کشوری که سال‌هاست خودروساز بوده و در مقطعی رتبه پانزدهم تولیدکنندگان خودرو قرار داشته است، نیست. در حال حاضر قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودروها مشخص بوده و به خودروسازان نیز ابلاغ شده است؛ با این حال قیمت‌ها در بازار متأثر از نوسانات اقتصادی، بازارهای موازی، نرخ ارز و غیره است که قیمت‌هایی منطقی نیستند. اما با منطقی و واقعی‌سازی قیمت خودرو می‌توان در نوآوری و تحقیقات نیز سرمایه‌گذاری کرد و استانداردهای خودرویی را ارتقا داد.

ساخت پلتفرم مشترک در دستور کار قرار گرفته است

معاون امور صنایع وزارت صمت با اعلام اینکه طراحی و ساخت پلتفرم مشترک در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و خودروسازان است. در حال حاضر اولویت خودروسازان، پلتفرم‌ها و خودروهای موجود و همچنین پلتفرم‌ها و خودروهایی است که با شروع تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی رها شده‌اند تا بتوانند آن‌ها را به صورت مشترک تولید کنند. این پلتفرم‌ها و خودروها که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد داخلی‌سازی شده بودند، قطعه‌سازی و شبکه تامین آن‌ها وجود دارد و امروز به عنوان اولویت در دستور کار هستند.

این مقام مسئول افزود: پس از آن ساخت قوای محرکه، اکسل و غیره به صورت مشترک از سوی خودروسازان اجرایی می‌شود. در این زمینه تقسیم کار انجام شده تا یکی از خودروسازان تمرکز خود را روی گیربکس گذاشته و دیگری روی موتور متمرکز شود. مرحله بعدی ساخت پلتفرم مشترک است که از طراحی پایه تا رسیدن به شبکه تامین در دستور کار خواهد بود؛ این پروژه بلندمدتی است که هر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور روی آن کار می‌کنند.

صادقی نیارکی با بیان اینکه در شرایط سخت تحریم‌ها علیه کشور و مردم و در این جنگ نابرابر اقتصادی، فعالیت خودروسازان داخلی "جهاد اکبر" است، گفت: این موضوع دستاورد بزرگی برای مجموع سیاست‌گذاران صنعت خودرو و حامیان این صنعت و به‌ویژه گروه صنعتی ایران خودرو است که توانسته‌اند شرایط خود را سامان دهند.