:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
پورابراهيمي رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: ارز بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست

اختلاف خريد و فروش ارز در صرافي ها به 2 هزار تومان رسيد

نرخ دلار در بازار ازاد كاهش يافت و به 23290 تومان رسيد. اونس طلا نيز 1973 دلار اعلام شد وسكه طرح جديد 11 ميليون و 185 هزار معامله شد هر گرم طلاي 18 عيار 1 ميليون 80 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده 4 ميليون و 680 هزار، سكه قديم 10 ميليون و 600 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 550 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 200 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 720 هزار تومان اعلام شد
کد خبر: ۱۵۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 14 مرداد 99، نرخ دلار در بازار ازاد كاهش يافت و به 23290 تومان رسيد. يورو نيز 27200 و درهم 6450 تومان معامله شد. اونس طلا نيز 1973 دلار اعلام شد. براين اساس،  هر گرم طلاي 18 عيار 1 ميليون 80 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده 4 ميليون و 680 هزار،    سكه طرح جديد 11 ميليون و 185 هزار، سكه قديم 10 ميليون و 600 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 550 هزار،  ربع سكه 3 ميليون و 200 هزار،   سكه گرمي 1 ميليون و 720 هزار تومان اعلام شد.
در صرافي هاي مجاز بانكي نيز خريد دلار 20200، فروش دلار 22200، خريد يورو 24 هزار و فروش يورو 26 هزار تومان اعلام شد. براين اساس اختلاف خريد وفروش دلار و يورو در صرافي ها به 2 هزار تومان رسيده است. عصر سه شنبه در بازار آزاد قیمت دلار  23 هزار و 250 تومان، یورو 27 هزار و 200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 480 تومان اعلام شده است.صرافی‌های بانک‌ها سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش 300 تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 22 هزار و 200 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با 100 تومان کاهش با قیمت 20 هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند.قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با 300 تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها با 200 تومان افزایش نسبت به دیروز 24 هزار تومان درج شده است.
ادوارد میر تحلیلگر بازار طلا در موسسه کپیتال مارکتس گفت: مشکل ویروس کرونا تا مدتی با ما همراه خواهد بود. به نظر می رسد که اقتصادهای جهان برای یک دوره طولانی وضعیت بسیار شکننده ای را تجربه خواهند کرد.اقتصادهای جهان نیازمند اقدامات محرک اقتصادی، سیاست های پولی انبساطی و کاهش نرخ بهره هستند تا در برابر شوک ها وارده بازدارندگی ایجاد کنند. همه این اقدامات نیز به سود طلا تمام خواهد شد.
قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی با وجود نگرانیها نسبت به پیامدهای اقتصادی افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹، به دلیل بهبود ارزش دلار آمریکا نتوانست پیشروی کند. قیمت طلا طی روز گذشته شاهد یک کاهش قیمت بوده و پس از چند ساعت توانست قیمت از دست رفته خود را جبران کند. اما پس از نزدیک شدن به قیمت قبل خود دوباره شروع به ریزش کرد.
در روز گذشته و با باز شدن بازار طلا رفتار پر نوسان خود را آغاز کرده که به نظر می رسد تا امروز نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که این هفته یک هفته نزولی برای قیمت طلا باشد اما طلا نه چندان کاهشی از خود نشان داده و نه افزایش می یابد.دلیل اصلی این موضوع بحران اقتصادی موجود می باشد که باعث بالا نگه داشته شدن طلا می شود. همچنین بیش از حد بودن قیمت فعلی طلا و مقاومت بسیار آن در نزدیکی سطح 2000 دلار باعث کاهش قیمت آن می شود.
می توان گفت که تقریبا همه کارشناسان بازار انتظار دارند که طلا به 2000 دلار خواهد رسید اما بر سر زمان آن اختلافات بسیاری موجود است.بهرحال به نظر می رسد که یک فضای نزولی می تواند به نفع خریداران باشد چرا که این سقوط می تواند فرصت مناسبی را برای خرید طلا فراهم کند تا آن ها با خرید طلا در قیمت های پایین تر سود بیشتری را از سرمایه گذاری کسب کنند.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۹۹۳ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۴۰ سنت معادل کمتر از ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۹۸۶ دلار و ۳۰ سنت بسته شد.طلا هفته گذشته ۴.۷ درصد رشد قیمت داشت و در ژوییه ۱۰.۳ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد ماهانه از فوریه سال ۲۰۱۶ تاکنون بود.
افزايش ارزش روبل روسیه 

ارزش روبل در روز دوشنبه ۱.۴ درصد در برابر دلار افزایش یافت و هر دلار آمریکا به حدود ۷۳.۴۲ روبل رسید.
  به گزارش رویترز، ارزش روبل روسیه در روز دوشنبه نسبت به دلار آمریکا افزایش یافت. افزایش قیمت نفت و نزدیک شدن به پایان دوره پرداخت سود سهام، در بالا رفتن ارزش روبل تاثیر داشته است.ارزش روبل در معاملات اولیه به 74.68 دربرابر دلار آمریکا رسید که پایین‌ترین ارزش آن طی سه ماه گذشته بود. ارزش روبل تا ساعت 16 به وقت گرینویچ 1.4 درصد در برابر دلار افزایش یافت و هر دلار آمریکا به حدود 73.42 روبل رسید. ارزش ارز روسیه در برابر یورو 1.6 درصد افزایش یافته و هر یورو 86.25 روبل معامله می شود.


ارز بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست

از سوي ديگر،  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه ما اطمینان داریم که بانک مرکزی توانایی ساماندهی مجدد بازار را با مکانیزم‌هایی که در اختیار دارد، افزود: ارز، بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: استنباط ما از وضعیت فعلی بازار ایران این است که فضای حاکم بر بازار ارز اقتصادی نبوده و این بازار درگیر فضای روانی شده است.فضای هیجانی حاکم بر بازار ارز سرمایه گذاری در آن را غیرمنطقی کرده است.متاسفانه فضاهایی که از خارج از کشور بر اقتصاد ملی وارد می‌شود در بروز شرایط نابه سامان فعلی نقش پُررنگی دارد.انتظار ما از بانک مرکزی این است که دست برخی بانک‌ها در تاثیرگذاری منفی بر نرخ ارز را هر چه سریع‌تر کوتاه کند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با ایبِنا، با بیان اینکه بارها رییس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه بازار ارز، بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست هشدار داده است، افزود: مجلس نیز بارها در این خصوص اعلام موضع کرده، از اینرو لازم است مردم به این هشدارها برای جلوگیری از متضرر شدن توجه کنند.
وی با تاکید بر اینکه نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز خواهد کرد، تصریح کرد: ما اطمینان داریم که بانک مرکزی توانایی ساماندهی مجدد بازار را با مکانیزم های در اختیار دارد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در خصوص بازار ارز باید طبق روال کارشناسی و منطقی طرف عرضه را افزایش داده و طرف تقاضا را مدیریت کنیم، گفت: مطالبه ما از بانک مرکزی گزارش دهی در خصوص نحوه مدیریت عرضه و تقاضا در بازار بوده که خوشبختانه تاکنون تعامل خوبی صورت گرفته است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه گزارش عملکرد بانک مرکزی در حوزه ارز با جمع بندی در کمیسیون اقتصادی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد، افزود: استنباط ما از وضعیت فعلی بازار ایران است که فضای حاکم بر بازار ارز اقتصادی نبوده و این بازار درگیر فضای روانی شده است.
پور ابراهیمی با بیان اینکه فضای هیجانی حاکم بر بازار ارز سرمایه گذاری در آن را غیرمنطقی کرده است، تصریح کرد: متاسفانه فضاهایی که از خارج از کشور بر اقتصاد ملی وارد می شود در بروز شرایط نابه سامان فعلی نقش پُررنگی دارد. انتظار ما از بانک مرکزی این است که دست برخی بانک ها در تاثیرگذاری منفی بر نرخ ارز را هر چه سریع‌تر کوتاه کند.