:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

گزارش مبسوط رصد و ديده باني السيتکس از رفتارهاي سازماني

مرکز کفیتهای برتر: غالب سیستمها ظرف سه سال گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران دوام بوده اند
کد خبر: ۱۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲

خبراقتصادی: بنا به گزارش روابط عمومی مرکز کیفیتهای برتر از ماتریس ارزیابی و اعتبار سنجی "elecitex" غالب سیستمها، سازمانها، شرکتها، موسسات، پایگاه های وب ، اصناف بازار، فروشگاه ها و فضای کسب و کار، ظرف سه سال گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران دوام بوده اند و  با شیب تندی در حال افول هستند که کماکان نیز در وضعیت ناپایدار اما متعادل به سر میبرند.
بنا به این گزارش نتایج رصد و ارزیابی ها با وجود رشد کمی سیستمها، خبر از نابسامانی شدید "نامتعادل ناپایدار" در دوره های 2009 تا 2012 میدهد که عمدتا ناشی از سوء مدیریت، آزمون و خطاهای کورکورانه، سوء استفاده از آشفتگی و موج هیجانات کاذب است و در دوره 2013 در اثر خوشبینی نسبی، نابسامانی " متعادل ناپایدار" شده اما بطور کلی سیری نزولی در بر داشته است. این در حالیستکه رشد کمی در چنین شرایطی نشان از افت کیفی داشته است. بطوریکه هرچند به کمیت ها اضافه شده و کثرت بالا رفته اما عمر کوتاهی داشته و ضمن افزایش بی نظمی منتج به تخریب فضای اعتماد و اعتبار نیز شده اند. بطوریکه این ناپایداری حتی به برخی از سیستمهای سرآمد هم کشیده شده و باعث شده که برخی از آنها تحت تاثیر فشارهای تبعیض آمیز خارجی و همینطور فشارهای داخلی ناشی از رقابت ناسالم له شوند.




مرکز کیفیتهای برتر ادامه میدهد مسولیت پذیری و تعهدات اجتماعی، همه ما را بر آن میدارد که همگام با واقعیات جامعه حرکت کنیم و از آن سبقت نگیریم تا بجای رفع تکلیف و اعلام نتایج کاذب، شرایط واقعی جامعه را انعکاس دهیم، لذا السیتکس در چنین شرایطی اقدام به اعلان مکث و اعمال پوتوکل MAX میکند لذا نتایجی که پس از آن اعلام میشوند، بسیار به واقعیت نزدیکترند و برگزیدگانی که از چالش های سخت سربلند بیرون بیایند نشان از ضریب تحمل و توان بالای آنهاست.
بر اساس این گزارش، بارقه ها و نشانه های تحمیل و تبعیضات خارجی از سال 2006 بر روی اینترنت بشکل نامحسوس و خزنده شروع شده است که آغاز این سیر نزولی اتفاقا از سوی السیتکس رصد و اعلام شده بود و تا 2008 و 2009 ادمه داشته و از آن ببعد علنی شده است. مرکز کیفیتهای برتر آغاز استانداردهای دوگانه با ایران و تبعیض در شبکه جهانی وب که در حال حاضر گریبان شرکتهای بزرگ ایرانی را یک شبه و بدون اطلاع قبلی گرفته و با استناد به تحریم به کام مرگ میفرستند را رصد و ردیابی نموده و هشدار داده بود و پیش بینی خود را بر اساس شرایط جامعه در مورد اهمیت دوام و شرایط احتمالی پیش رو متذکر شد، که متاسفانه درست از آب درآمد.


مرکز کفیتهای برتر افزوده است که غالب سیستمها بر دوام و بقای صرف تا حتی انجماد خودخواسته روی آورده اند که هم طبیعیست و هم خطرناک و بهمین دلیل هم السیتکس بشکل سیال و پویا تمرکز آنها بر روی دوام را بعنوان چالش آنها در نظر گرفته است. اما خطر آنجاست که "تمرکز صرف فقط بر دوام" اعمال شود، درحالیکه "تمرکز بر دوام" بعنوان یکی از محورهای توسعه السیتکس باید روی کلیه معیارهای مدل تعالی السیتکس جاری شود که این همان میل به تعالی™ است. لذا کسانی که تعهدی نسبت به میل به تعالی™ از خود نداشته اند حتی دوام هم نیاورده اند.
بگفته مهندس نوید رضا نقیه محقق و رئیس مرکز کیفیتهای برتر اما خبر خوب آنست که بررسیها نشان میدهد که سیستمهایی که بطور جدی پایبند به میل به تعالی™ باشند و  از پروتوکل "مکث" بعنوان نقشه راه میل به تعالی™ در استراتژیها، تاکتیکها و تکنیکها استفاده کنند نیازی به نگرانی ندارند، چرا که نتایج نشان میدهند که از آنجا که السیتکس مدل مرجع تمام و کمال تعالی است که از هیچ معیاری کم یا زیاد ندارد و دوام در مدل از ابتدا پیش بینی شده است، سیستمهای پیرو، با و اجرای بی کم و کاست آن نه تنها دوام آورده اند بلکه در شرایط بحرانی نیز همانند دیگر نمونه های موفق موجود که از افتخارات مدل تعالی السیتکس به شمار می آیند میتوانند توسعه و پیشرفت های چشمگیر نیز پیدا کنند و در بحران ها قله های پیروزی را فتح کنند.