:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اکتشاف ایمیدرو از ۶۸۸ هزار کیلومتر مربع فراتر رفت

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ضمن اعلام اینکه وسعت عملیات اکتشاف این سازمان در کشور از ۶۸۸ هزار کیلومتر مربع نیز عبور کرده، از آغاز بیش از نیمی از کل فعالیت‌های اکتشافی طی دو سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۵۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
اقتصادگردان- علی اصغرزاده با بیان اینکه از نیمه دوم سال 1397 شاهد اوج‌گیری فعالیت‌های اکتشافی بوده‌ایم؛ اظهار کرد: طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ حدود ۳۸۰ هزارکیلومتر مربع عملیات اکتشافی در پهنه‌ها صورت گرفته که برای آن، بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است. ضمن اینکه ۶۰۰ میلیارد ریال نیز از سال ۹۲ تاکنون در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری شده است.

مدیر اکتشاف ایمیدرو در رابطه با عملکرد کلی حوزه اکتشاف تحت مدیریت ایمیدرو، گفت: تاکنون ۱۰۴ پهنه در۳۰ استان کشور به وسعت بیش از ۶۶۸ هزار کیلومتر مربع پهنه به ایمیدرو ، شرکت‌های تابعه و کنسرسیوم بخش خصوصی واگذار شده­ است که مساحت پهنه­‌های آزاد شده در مرحله شناسایی یا پی‌جویی ۴۵۵ هزار کیلومتر مربع است. پهنه‌های واگذار شده به بخش خصوصی،  ۶۶ هزار کیلومتر مربع و پهنه‌های در حال کار جهت شناسایی و پی‌جویی ۱۴۶ هزار کیلومتر مربع است.

وی با بیان اینکه به تازگی مجوز ۶۱ آنومالی حاصل از عملیات اکتشاف پهنه‌ها به منظور واگذاری به بخش خصوصی، از سوی هیات عامل ایمیدرو صادر شده است؛  در رابطه با نتایج اکنشافات اظهار کرد: پس از عملیات در فازهای شناسایی و پی‌جویی حدود ۷۵۹ محدوده امید­بخش به دست آمده که برای ۲۸۱ محدوده درخواست پروانه اکتشاف شده است و مابقی محدوده‌ها به سازمان صنعت معدن و تجارت (صمت) استان‌های مربوطه واگذار شده­ تا از طریق برگزاری مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار شود.

اصغرزاده در رابطه با نتایج حاصل از عملیات اکتشافی پهنه‌های ایمیدرو ،شرکت‌های تابعه و کنسرسیوم بخش خصوصی، گفت: براساس قوانین به منظور ادامه عملیات اکتشاف در فازهای عمومی و تفصیلی، باید پروانه اکتشاف توسط سازمان­‌های صمت هر استان صادر­شود که براین اساس تا­کنون ۱۱۰ پروانه اکتشاف و گواهی کشف صادر شده است. هدف از صدور این پروانه‌ها این است این تعداد مجوز برای کشف مواد معدنی مختلف از جمله سرب و روی، طلا، مس، آهن، زغال­‌سنگ، شورابه و ... صادر­شده است.

این مدیر ایمیدرو تصریح کرد: اکنون کار عملیات اکتشاف در محدوده‌های دارای پروانه در حال پیگیری بوده و برخی از پروانه‌ها نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام یا در حال بررسی انجام فراخوان واگذاری است.