:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سرپرست دفتر ترانزیت سازمان راهداری خبر داد

بسته شدن مرز میلک به روی کامیون‌های ایرانی توسط افغانستانی‌ها

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از بروز اختلافات مرزی با افغانستان و بسته شدن مرز میلک به روی کامیون داران ایرانی طی روزهای گذشته توسط برخی کامیون داران افغانستانی خبر داد و گفت: این اتفاق به دلیل توقیف شدن برخی کامیون های افغانستان به دلیل حمل و جابجایی کالای قاچاق بوده است که متولیان و دستگاه دیپلماسی در حال مذاکره برای حل این مشکل هستند.
کد خبر: ۱۵۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

اقتصادگردان- جواد هدایتی در این باره اظهار کرد: به دلیل اختلاف قیمت سوخت در ایران با افغانستان و کشورهای همسایه انگیزه قاچاق آن و دیگر کالاهایی که مشمول یارانه هستند برای عده ای بالا می رود و از آنجا که بیشترین تردد ناوگان افغانستانی در مرز میلک است که به ۸۵ درصد می رسد این مسئله یعنی جابجایی کالای قاچاق توسط کامیون های افغانستانی در آنجا اتفاق افتاده بود.

وی افزود: با توجه به رواج و شیوع این تخلف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این مسئله ورود پیدا کرد و تصمیم بر این شد که کامیون های مکشوفه ای که بار غیرمجاز و قاچاق حمل کرده باشند ضمن معرفی رانندگان و مالکان آن به دستگاه های نظارتی و قضایی، به مدت چند ماه توقیف می شود که البته این مسئله به کامیون داران افغانستانی از قبل اطلاع رسانی شده بود و بنرهایی نیز در مسیر تردد آنها نصب شد.

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در این راستا و با توجه به ادامه داشتن این تخلف تعدادی از کامیون های افغانستانی مکشوفه توقیف شدند و در این راستا کامیون داران افغانستانی نسبت به این مسئله معترض بودند و برای حمایت از هم صنفان خود با قرار دادن کامیون در مسیر مرز را بستند و این مسئله سبب شد که مشکلاتی برای کامیون داران ایرانی که در افغانستان مانده اند و می خواهند به کشور برگردند به وجود بیاید.

هدایتی با تاکید بر اینکه کامیون داران و رانندگان افغانستانی باید به قوانین کشورمان احترام بگذارند، گفت: در این راستا برخی کامیون داران ایرانی نیز پایانه میلک را برای خروج کامیون های افغانستانی بستند تا این مشکل حل شود. البته طی روزهای گذشته مذاکرات بسیاری با مقامات محلی انجام دادیم و با توجه به پیگیری ها و مذاکرات دیگر متولیان و دستگاه دیپلماسی انتظار داریم دولت افغانستان به این مسئله ورود پیدا کند تا این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه متولی برخورد با این موضوع ستاد مبارزه با قاچاق کالاست، گفت: نباید اجازه فرار سرمایه ایران به هیچ کس از طریق قاچاق داده شود و امیدواریم با هماهنگی های انجام شده با متولیان و مسئولان دو کشور این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود. البته دیگر مرزهای ایران و افغانستان از جمله مرز ماهی رود در خراسان جنوبی و مرز دوغارون در خراسان رضوی به عنوان دیگر مرزهای ایران و افغانستان باز بوده و هیچ مشکلی برای تردد در آنجا نداریم و با توجه به اینکه دوکشور مبادلات تجاری بسیاری با یکدیگر دارند امیدواریم با همکاری طرف افغانستانی نیز این مشکل به زودی برطرف شود.