:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اتفاق کم سابقه در تولید جهانی برق

ظرفیت تولید برق با سوزاندن زغال سنگ در جهان با تسریع بازنشستگی نیروگاه های زغال سوز قدیمی و توقف پروژه های جدید به دلیل شیوع کرونا، برای نخستین بار در تاریخ در نیمه اول سال ۲۰۲۰ کاهش یافت.
کد خبر: ۱۵۷۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
اقتصادگردان- گزارش جدید گلوبال انرژی مونیتور نشان داد تعطیلی نیروگاه های زغال سوز به خصوص در اروپا و آمریکا از آغاز فعالیت واحدهای جدید که بیش از ۶۰ درصد آن ها در چین هستند پیشی گرفت. کاهش تولید نیروی زغالی به میزان ۲.۹ گیگاوات ممکن است کوچک به نظر برسد زیرا تنها ۰.۱ درصد از ظرفیت تولید نیرو با استفاده از زغال سنگ را تشکیل می دهد اما به منزله نقطه عطفی در سوزاندن کثیف ترین سوخت فسیلی برای تولید برق است.

به گفته کریستین شرر، مدیر برنامه زغال سنگ در نهاد غیردولتی گلوبال انرژی مونیتور، پاندمی کووید ۱۹ باعث توقف توسعه نیروگاه های زغال سوز در سراسر جهان شده و فرصت منحصر بفردی را برای کشورها به منظور ارزیابی برنامه های انرژی آینده خود و انتخاب مسیر کم هزینه برای جایگزین کردن انرژی پاک به جای نیروی زغال سوز فراهم کرده است.

فروپاشی زغال سنگ

با روی آوردن اقتصادهای شمال آمریکا و اروپا به سوی منابع انرژی پاک، بسیاری از شرکت های معدنی به کشورهای آسیایی و تقویت تقاضای آن ها برای زغال سنگ چشم دوخته اند، با این حال آژانس بین المللی انرژی در آوریل پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای زغال سنگ با بزرگترین کاهش سالانه از زمان جنگ جهانی دوم روبرو بوده زیرا فعالیت اقتصادی به دلیل قرنطینه وضع شده برای مقابله با کرونا کاهش پیدا کرده است.

روند ساخت نیروگاه های زغال سوز جدید در آسیا هم آهسته شده و کشورهایی شامل بنگلادش و ویتنام در نظر دارند ساخت این نیروگاه ها را محدود کرده یا به تاخیر بیاندازند.

طبق گزارش گلوبال انرژی مونیتور، تحقیقات دانشگاه مریلند نشان می دهد توسعه نیروی زغالی چین مازاد ظرفیت را تشدید خواهد کرد زیرا میانگین نرخ استفاده از نیروگاههای زغال سوز چین تا سال ۲۰۲۵ ممکن است ۴۵ درصد کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سازمان ملل متحد برای عمل به اهداف توافق جوی پاریس خواستار ممنوعیت ساخت نیروگاه های زغال سوز تا سال ۲۰۲۰ شده است، با این حال همچنان ۱۹۰ گیگاوات ظرفیت نیروی جدید که با سوزاندن زغال سنگ تولید می شود در سراسر جهان در دست ساخت قرار دارد.