:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
زارع:

۲ سال از فرمان رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه می‌گذرد

یک عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بیان این که دو سال از فرمان رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه می‌گذرد گفت: بعد از دو سال مجموعه دولت و مجلس درگیر تئوری پردازی است و خبری از تبدیل نظریه‌ها به عمل نیست.
کد خبر: ۱۵۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
اقتصادگردان- رحیم زارع در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک دهه ولایت و امامت اظهار کرد:  مجلس است که اساس یک کشور را به اصلاح می‌کشد رهبری در پیام افتتاحیه در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تاکید داشتند اما وضعیت اقتصاد ما چگونه است و چه باید کرد؟ آسیب‌های اقتصادی کشور ما عبارت هستند از وابستگی بودجه دولت به نفت، کسری بودجه و تامین مالی متکی بر خام فروشی و آینده فروشی، فرار گسترده مالیاتی، نظام بانکی ضد تولید، طرح‌های نیمه تمام عمرانی، نظام ناکارآمد توزیع یارانه‌ها، نظام بازنشستگی وابسته به بودجه عمومی و استفاده غیر بهینه از انرژی و بیکاری جوانان و به ویژه جوانان تحصیل کرده.

نماینده مردم آباده ، بوانات، خرمبین و سرچهان در مجلس شورای اسلامی  افزود: این وضعیت یعنی نداشتن مدل اقتصادی متناسب با شرایط. علاوه بر مشکلات ساختاری که بر فضای تولید در کشور ما اثر گذار بوده، اقتصاد ایران از  اسفند ۹۸ در شرایط جدید کرونایی قرار گرفت با توجه به لزوم تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها اثرات منفی قابل توجه بسیاری از کسب و کارها مشاهده شد و وظیفه تقنینی و نظارتی مجلس در شرایط فعلی سنگین تر شده است.

وی در مورد حمایت‌های دولتی از بخش تولید گفت: با وجود ده‌ها سال تجربه حمایت‌های دولتی از تولید و سرمایه گذاری به نظر می‌رسد اثر بخشی این حمایت‌ها تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد. پس به فرموده مقام معظم رهبری مجلس باید راهبردها و مواردی در حوزه نظارت و تقنین در دستور کار قرار دهد.

زارع ادامه داد: این راهبردها و نظارت‌ها عبارت‌اند از: نظارت بر تدوین راهبرد توسعه صنعتی، افزایش انگیزه تولید از طریق هزینه دار کردن فعالیت‌های نامولد رقیب تولید، شفافیت رقابت و تسهیل ورود به کسب و کارها به ویژه در حوزه صدور مجوزها ، توسعه و ارتقای تامین مالی تولید، ثبات و پیش بینی پذیری بازار ارز، کنترل قاچاق، مدیریت واردات و توسعه صادرات.

وی ضمن تشکر از رئیس مجلس به خاطر آن چه که پیگیری ۵ محور ساختار بودجه، جهش تولید، رفاه اجتماعی، رونق کسب و کار و تغییر راهبرد تجارت  خارجی دانست گفت: دو سال از فرمان رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه می‌گذرد اما هنوز مجموعه دولت و مجلس درگیر تئوری پردازی آن هم تئوری‌های وارداتی است. خبری از تبدیل تئوری‌ها به عمل نیست. تئوری‌های وارداتی موجب فقر و فلاکت است. همچنین در زمینه تنقیح قوانین ۱۰ سال می‌گذرد اما مثلا  قوانین حوزه مالیات را تنقیح نکرده‌ایم.

زارع در مورد بازار بورس گفت: اگر بازار سرمایه تا سال آینده همین گونه پیش برود نقدیندگی در بورس افزایش پیدا می‌کند و خرید مکرر سهام موجود باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود و این وضعیت با وضع اقتصادی بنگاه‌های تولیدی منطبق نیست. اثر بخشی بورس یعنی هدایت نقدیندگی به بازار اولیه که می‌تواند برای اقتصاد، تولید ملی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی موثر باشد.

این عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در پایان نطق خود در مورد  وضعیت داوطلبان منطقه سه کنکور گفت: متاسفانه طی دو سال گذشته داوطلبان منطقه دو و سه با هم ادغام شده‌اند و شهرستان‌های برخوردار با شهرستان‌های محروم یکی شده‌اند این یعنی بی عدالتی.