:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

چرا نفت در ۴۰ دلار گیر کرده است؟

قیمتهای نفت روز جمعه از خبر کاهش تولید نفت آمریکا سود برد و افزایش یافت اما تحلیلگران نسبت به تداوم ریسکهای نزولی فراوان هشدار داده اند.
کد خبر: ۱۵۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
اقتصادگردان- گزارش روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که ذخایر نفت این کشور هفته گذشته ۱۰.۶ میلیون بشکه کاهش داشته است. همچنین این آژانس روز جمعه اعلام کرد که تولید نفت آمریکا در ماه مه دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

با وجود رشد قیمتهای نفت در روزهای گذشته و ثبت رشد ماهانه در ژوییه که چهارمین رشد ماهانه نفت برنت و سومین رشد ماهانه نفت آمریکا بود، تحلیلگران متعددی طی هفته گذشته نسبت به تیره شدن دورنمای نفت همزمان با ظهور ریسکهای مربوط به وضعیت اقتصادی و پاندمی ویروس کرونا هشدار دادند.

تحلیلگران بانک استاندارد چارترد در یادداشتی نوشتند: روند صعودی قیمتهای نفت در یک ماه گذشته متوقف ماند و ما همچنان تصور می کنیم که قیمتها یک اصلاح نزولی خواهند داشت تا ضعیف شدن روند احیای تقاضا و تیره شدن چشم انداز اقتصادی را منعکس کنند.

این بانک سرمایه گذاری ادامه داد: دیدگاه کلی این است که توازن بازار نفت در نیمه دوم سال طی ماه گذشته به میزان قابل توجهی ضعیف شده است. دیگر به ندرت از بهبود سریع تقاضا و محدودیت عرضه در بازارها صحبت می شود، در حالی که دیدگاه مذکور کمک کرده بود نفت برنت از مرز ۴۰ دلار در هر بشکه عبور کند. در عوض، صحبت اصلی در میان معامله گران به این موضوع متمرکز شده که دقیقا چه میزان تقاضا برای نفت از بین خواهد رفت و چه مدت طول خواهد کشید تا سطح ذخایر نفت عادی شود.

این ارزیابی برخلاف رفتار قیمتهای نفت در شش هفته گذشته بوده است. با از میان رفتن نوسان، بهای وست تگزاس اینترمدیت در حدود ۴۰ دلار و نفت برنت چند دلار بیشتر از آن ثابت مانده است. با وجود این که خوش بینی به بازگشایی اقتصادی ناپدید شده اما قیمتها در همین محدوده مانده اند.

به گفته تحلیلگران استاندارد چارترد، قیمت بالای ۴۰ دلار نفت برنت با اخباری که پیرامون پاندمی و دورنمای اقتصاد جهانی منتشر می شود، منطبق نیست و با دورنمای بدبینانه از عوامل بنیادین بازار نفت در تضاد شدید است.

با این حال آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که تقاضا برای بنزین در هفته منتهی به ۲۴ ژوییه به ۸.۸ میلیون بشکه در روز رشد کرد و حداقل موقتا به چندین هفته کاهش پایان داد. سطح مصرف مذکور، بالاترین میزان در چهار ماه گذشته بوده است.

بعلاوه رشد موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا اندکی آهسته شده و ایالتهای کلیدی ماندن تگزاس، فلوریدا و کالیفرنیا شاهد کاهش موارد ابتلا در مقایسه با اوج اخیرشان بوده اند. به گفته تحلیلگران شرکت کلیر ویو انرژی، این امر می تواند منزله فروکش ریسک کندی تقاضا یا قرنطینه های هدفمند باشد اما دورنمای موج دوم شیوع ویروس کرونا در اواخر سال همچنان یک ریسک جدی تلقی می شود.

اما احساسات هفته به هفته تغییر می کند و معلوم نیست این دیدگاه که بازارهای نفت در نیمه دوم سال با کمبود عرضه مواجه می شوند، درست از آب درخواهد آمد یا خیر. شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی هفته گذشته هشدار داد که تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس باعث تجدید اشباع عرضه در چهار ماه آینده خواهد شد.

به گفته بیورن تونهاگن، مدیر تحقیقات بازار نفت در ریستاد انرژی، انتظار می رود عرضه جهانی در چند ماه آینده افزایش قابل توجهی پیدا کند و از رشد تقاضا فراتر رود. تجربه اوپک برای افزایش تولید از اوت ممکن است تاثیر منفی داشته باشد زیرا وضعیت تقاضا برای نفت به هیچ وجه بهبود پیدا نکرده است.