:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است

افزایش قیمت ارز در صرافی ها / رشد 97 درصدی دلار و 171 درصدی سکه دریکسال اخیر / تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنف طلا

پیشروی دلار در معاملات خارجی / رشد منفی 12 درصدی اقتصاد ایتالیا افزایش تورم و رکود در منطقه یورو /اختلاف قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌ها به 1400 تومان و اختلاف قیمت خرید و فروش یورو به 1700 تومان رسید / در بازار آزاد با اعلام قیمت دلار 23 هزار و 500 تومان و اونس جهانی به قیمت 1977 دلار، قیمت طلای 18عیار هر گرم به یک میلیون و 80 هزار تومان، هر مثقال طلا 4میلیون و 697 هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید 11 میلیون و 400 هزار تومان رسید
کد خبر: ۱۵۷۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
اقتصاد گردان -  محسن شمشیری 
روز شنبه نرخ لحظه ای سامانه سنا برای خرید دلار به 19900، فروش دلار 21300، خرید یورو 23400 و فروش یورو 25100 تومان رسید. صرافی‌های بانکی قیمت خرید و فروش دلار را نسبت به هفته قبل ۵۰۰ تومان افزایش دادند و روز شنبه قیمت دلار برای فروش به 21 هزار و 300 تومان و قیمت خرید به 19 هزار و 900 تومان رسید. همچنین  قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با 1300 تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 25 هزار و 100 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 23 هزار و 400 تومان درج شده است. 
   قیمت خرید و فروش دلار در این صرافی‌ها 1400 تومان و قیمت خرید و فروش یورو 1700 تومان اختلاف داشت. 5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند. این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند. میانگین قیمت دلار 9 مرداد نیز درسامانه سنا به 22811  تومان اعلام شده است.  
همچنین بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز نسبت به روز قبل افزایش، ۲۶ واحد پولی کاهش و دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت بود.هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۴۰۶ ریالی به قیمت ۵۴ هزار و ۹۴۹ ریال و هر یورو نیز با کاهش ۸ ریالی به قیمت ۴۹ هزار و ۲۶۱ ریال اعلام شد.

در بازار آزاد با اعلام قیمت دلار 23 هزار و 500 تومان  و اونس جهانی به قیمت 1977 دلار، قیمت طلا و سکه اندکی افزایش یافت و قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 80 هزار تومان، هر مثقال طلا 4میلیون و 697 هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید 11 میلیون و 400 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 700 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه 5میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه 3 میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 750 هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

گفتنی است، همزمان با افت شدید ارزش دلار و انتشار آمارهای منفی بی سابقه از رشد اقتصادی آمریکا که سبب افزایش اقبال سرمایه گذاران به سمت بازارهای امن شده است، قیمت طلا روز جمعه افزایش یافت و بزرگترین رشد ماهانه از فوریه 2014 را تجربه کرد.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با 0.98 درصد افزایش به 1975 دلار و 86 سنت رسید و فاصله چندانی با بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ بازار طلا نداشت. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی نیز با 0.97 درصد رشد به 1985 دلار و 90 سنت رسید. در ماه جولای طلا رشد ماهانه بیش از 10 درصدی را به ثبت رساند.
یکی از عوامل اصلی رشد قیمت طلا کاهش ارزش دلار آمریکا بود که بیشترین افت ماهانه در طی حدود یک دهه اخیر را به ثبت رساند.

رشد 97 درصدی دلار و 171 درصدی سکه دریکسال اخیر 

مقایسه قیمت دلار و سکه در یکسال اخیر نشان می دهد که میانگین قیمت دلار در مرداد 98 معادل 11896 تومان بوده که در مرداد 99 به 23500 تومان رسیده و 97 درصد رشد کرده است. همچنین قیمت سکه طرح جدید  از  4 میلیون و 203 هزار تومان در مرداد 98 به 11 میلیون و 400 هزار تومان در مرداد 99 رسیده  و طی یکسال رشد 171 درصدی داشته است. 
آمارهای بهار امسال نیز نشان می دهد که دلار در فروردین ماه در بازار آزاد به قیمت ۱۵ هزار و ۸۱۸ تومان، در اردیبهشت امسال نیز ۱۶ هزار و ۱۹۳ تومان و در خرداد ماه در بازار آزاد به قیمت ۱۷ هزار و ۵۵ تومان فروخته شده است. بنابراین، دلار با میانگین نرخ ۱۶ هزار و ۵۲۲ تومان در بهار سال جاری معامله شده است.
طبق این گزارش، از آنجاکه در سه ماهه پایانی پارسال نرخ فروش دلار ۱۴ هزار و ۲۹ تومان بوده است،  میانگین قیمت دلار در بهار امسال در بازار آزاد نسبت به فصل قبل یعنی زمستان 98 با 17.8  درصد رشد مواجه شده است.  

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنف طلا

از سوی دیگر، دبیر اتحادیه طلا و جواهر از حل مشکلات صنف طلا با پرداخت تسهیلات ارزان خبر داد.
نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران، درباره استفاده از این ابزار تامین مالی، توضیح داد: امسال سال جهش تولید نامگذاری شده، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنف طلا و جواهر در این ایام، با رکود قابل توجهی مواجه شده‌ایم به طوری که حدود ۳۰ درصد از واحدها تعطیل شدند که افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم از مهم ترین دلایل این موضوع است.

وی افزود: مشکلات دیگری نیز در زمینه تولید از جمله افزایش قیمت ارز و به تبع رشد قیمت مواد اولیه وجود دارد که باعث شده تا تولید کنندگان قدرت خرید مواد اولیه و دستگاه‌های به روز را نداشته باشند و در حال حاضر تولید تضعیف و مواد اولیه گران شده است.
به گفته بذرافشان، برای حل این مشکلات پرداخت تسهیلاتی با نرخ سود کم به واحدهای تولیدی بی شک کمک قابل توجهی به حل مشکلات تامین مالی بنگاه های اقتصادی خواهد کرد.  
دبیر اتحادیه طلا و جواهر درباره کارایی سامانه سککوک توضیح داد: استفاده از ابزارهای تامین مالی در زمینه صنف طلا و جواهر به طور قطع اثرات خوبی خواهد داشت. البته برای استفاده از این ابزار در صنف طلا و جواهر نیاز به بررسی و دقت نظر بیشتری است، زیرا بُعد فنی صنف طلا و جواهر بسیار اهمیت دارد.

پیشروی دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار آخر هفته را با صعود به پایان برد.به گزارش رویترز، همان طور که انتظار می رفت سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ آمریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۳.۳۲۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۹۴ دلار اعلام شد.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۴ درصد پایین رفت و با عقب نشینی از  کانال ۱.۱۸  به ۱.۱۷۹ دلار رسید.


در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۸۷ درصد افزایش به ۱۰۵.۷۸۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۷۴ یوان چین اعلام شد.
با وجود بازگشایی کسب و کارها در ایالت های مختلف، سرعت شیوع کرونا به ویژه در ایالت های جنوبی و غربی در سطح بالایی باقی مانده است. بانک مرکزی آمریکا در تازه ترین نشست خود همان طور که انتظار می رفت اعلام کرد نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ خواهد کرد. با این حال نیاز بازارهای مالی به نقدینگی کماکان در سطح بالایی باقی مانده است و فدرال رزرو به همین خاطر احتمالا تا پایان سال به برنامه خرید اوراق قرضه خود ادامه خواهد داد. 

از سوی دیگر انتظار می رود شاهد روزهای تیره و تارتری در روابط پکن و واشنگتن باشیم. وانگ یی- وزیر خارجه چین در گفت وگو با همتای فرانسوی خود، آمریکا را به تلاش برای سلطه بر جهان متهم کرده و گفته است اگر در برابر زورگویی های آمریکا مدارا کنیم، تنها این کشور جسورتر خواهد شد. وزیر خارجه چین هم چنین آمریکا را به تفرقه افکنی بین دولت و مردم این کشور متهم کرده و افزوده است: چین همواره ترجیح می دهد حداکثر خویشتن داری را از خود نشان دهد اما در برابر یکجانبه گرایی آمریکا پاسخ متناسب و منطقی خواهد داد. 

از سوی دیگر احتمال تحریم برخی از بانک های چینی توسط آمریکا، باعث نگرانی معامله گران شده است. پیشتر کنگره و سنای آمریکا با تصویب لایحه ای دولت را مکلف به تحریم بانک های چینی کرده بودند که با مقامات چینی در خصوص لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ همکاری داشته اند. 

ادوارد مویا- تحلیل گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی آمریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در آمریکا نخواهیم بود. 

کمیسیون اروپا اعلام کرد ۷۵۰ میلیارد یورو به مجموع اعتبارات قبلی خواهد افزود که این منابع صرف حمایت از بخش های مختلف اقتصادی به شکل وام یا کمک هزینه خواهد شد و میزان تخصیص آن به هر کشور نیز بستگی به شدت شیوع کرونا در آن خواهد داشت. بدین ترتیب مجموع اعتبارات تخصیص یافته اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای کرونا به رقم دو تریلیون یورو رسید.

با این حال اوضاع در کشورهای اروپایی هنوز تا سطح مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد: مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲ به میزان ۱۰.۲ درصد کوچک شده که این رشد ، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان ثبت داده های رشد در سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۵.۵ درصد کمتر شده است.

روند نرخ تورم و بیکاری در بیشتر کشورهای اروپایی رو به صعود است. طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، در ماه ژوین نرخ بیکاری به قله پنج ماه اخیر خود رسیده و وضعیت به خصوص برای جوانان وخیم شده است. 

خوان پرز، معامله گر ارزی در واشنگتن گفت: از مدت ها پیش همه منتظر نهایی شدن این بسته محرک بودند و حالا که در خصوص اجرایی شدن و بازه زمانی آن بین کشورهای اروپایی وحدت نظر به وجود آمده است، کسانی که روی یورو شرط بسته بودند خوشحال هستند. این بسته از این جهت هم اهمیت دارد که کشورهای اروپایی بار دیگر بر سر مساله ای مهم و بزرگ با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند و وحدت خود را نشان دادند.

در آسیا، هر چند رشد اقتصادی چین در سطح مثبت باقی مانده است، اما آمارهای منتشر شده نشان می دهد که برای پنجمین ماه متوالی، رشد بخش خرده فروشی در سطح منفی باقی مانده است و این مساله می تواند بر ضعیف باقی ماندن سطح تقاضا در یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی جهان و در نتیجه تجارت جهانی اثر منفی بگذارد.  

اولریخ لویشتمان، استراتژیست ارزی در "کامرتس بانک"  گفت: چشم انداز دلار با توجه به خبرهای نه چندان مطبوع از اقتصاد آمریکا خیلی روشن نیست و همین مساله فشار عرضه روی دلار را سنگین کرده است. تا زمانی که شیوع کرونا به مرحله کنترل نرسد بعید است دلار به روزهای اوج خود در معاملات باز گردد. 

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند.

تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۸۰۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۷۹ هزار و ۶۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۵۶ هزار و ۳۳ نفر، برزیل با ۹۱ هزار و ۶۰۷ نفر، انگلیس با ۴۶ هزار و ۱۱۹ نفر، مکزیک با ۴۶ هزار و ۱۱ نفر و هند با ۳۶ هزار و ۵۵۱ نفر بوده است.

واسیلی سربریاکوف، استراتژیست مسائل ارزی در بانک یو بی اس گفت: معامله گران نسبت به چشم انداز دلار در کوتاه مدت مردد هستند و تداوم درگیر بودن آمریکا با کرونا در سطح وسیع می تواند احیای رشد اقتصادی این کشور را در مقایسه با چین و اروپا به تاخیر بیاندازد. کاستن از سرعت شیوع کرونا در آمریکا، نقشی کلیدی در اوج گیری مجدد دلار خواهد داشت. 


افزایش تورم  و رکود در منطقه یورو 

براساس برآوردهای اولیه، اقتصاد منطقه یورو عمیق‌ترین رکود خود را در سه ماهه دوم سال جاری به ثبت رسانده و این در حالی است که نرخ تورم بلوک به شکلی غافلگیرکننده در جولای افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، براساس اعلام اداره آمار اتحادیه اروپا (یوراستت) در سه ماهه منتهی به ژوئن، تولید ناخالص داخلی در ۱۹ کشور منطقه یورو نسبت به سه ماهه قبل از آن، ۱۲.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

عمیق‌ترین افت تولید ناخالص داخلی از زمان ثبت آمار جدید در سال ۱۹۹۵، با دوران قرنطینه‌ای تلاقی پیدا کرده است که کشورهای منطقه یورو تازه از ماه می شروع به تسهیل آن کردند. این رکود از انتظارات بازار (افت ۱۲ درصدی) اندکی شدیدتر بوده و دنباله ریزش ۳.۶ درصدی رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه نخست سال است.

در میان کشورهایی که در این گزارش صاحب داده های آماری هستند، اسپانیا با ثبت رشد اقتصادی منفی۱۸.۵ درصد بیشترین افت تولید ناخالص داخلی را به ثبت رسانده که نسبت به پیش‌بینی‌ها شدیدتر بوده و تقریبا تمام آنچه را که از قبل احیای پس از بحران مالی در ۶ سال گذشته به دست آورده بود، از دست داد.

تولید ناخالص داخلی در ایتالیا و فرانسه نیز به شدت کاهش پیدا کرده اما کمتر از پیش بینی‌ها؛ در واقع این دو کشور به ترتیب کاهش ۱۲.۴ و ۱۳.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی را به ثبت رساندند. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد بلوک، در سه ماهه دوم سال شاهد افت ۱۰.۱ درصد رشد اقتصادی بود که در مقایسه با پیش‌بینی‌ها (۹ درصد) کمی شدیدتر است.

در سوی دیگر، نرخ تورم به روند صعودی خود ادامه داد و برخلاف انتظارات، از پیش بینی بانک مرکزی اروپا مبنی بر گریز از نرخ تورم منفی صحه گذاشت. یوراستت در ادامه اضافه کرد که شاخص قیمت مصرف کنندگان در بلوک در جولای نسبت به سال گذشته ۰.۴ و نسبت به ماه مه ۰.۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

نرخ تورم نیز نسبت به ۱.۱ در ژوئن به ۱.۳ درصد در جولای افزایش یافته است. تسریع نرخ تورم کلی بلوک تحت تاثیر افزایش بهای کالاهای صنعتی بوده که پس از ۰.۲ درصد رشد در ژوئن حالا به ۱.۷ درصد افزایش یافته و قیمت حامل‌های انرژی نیز پس از ریزش ۹.۳ درصدی در ژوئن، هم اکنون به افت ۸.۳ درصدی مواجه شده است.

رشد منفی 12 درصدی اقتصاد ایتالیا 

به دنبال افت شدید فعالیت اقتصادی در ایتالیا پس از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال با رقم بی‌سابقه ۱۲.۴ درصد کوچک شد.
به گزارش نیویورک تایمز، براساس اعلام اداره آمار ایتالیا (ISTAT) ریزش سه ماهانه تولید ناخالص داخلی در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو بی‌سابقه بوده است. براساس اعلام این مرکز، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۷.۳ درصد کاهش یافته است.