:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
پای نیمی از جمعیت کشور به بورس باز شد!

کاهش ۳۶ هزار واحدی شاخص بورس / رشد ۴۳۲ درصدی ارزش بازار سهام در بهار امسال

شاخص کل بازار سرمایه امروز هم مانند دو روز گذشته روندی کاهشی داشت و بیش از ۳۶ هزار واحد سقوط کرد البته امروز شاخص کل با معیار هم وزن صعودی بود و شاهد افزایش بیش از ۴۰۰ واحدی این شاخص بودیم
کد خبر: ۱۵۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
اقتصاد گردان - شاخص کل بازار سرمایه در معاملات امروز با ۳۶ هزار و ۳۳۵ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۹۰۴ هزار واحد رسید. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم‌وزن ۴۰۲ واحد صعود یافت و رقم ۵۰۷ هزار و ۳۸۷ واحد را ثبت کرد.
معامله گران امروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۴۲ هزار و ۶۱۷ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بازار گذاشتند و فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌ گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس، گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو و گروه پتروشیمی س. ایرانیان نمادهای پربیننده بورس بودند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس نیز با ۲۶۹ واحد کاهش در رقم ۱۹ هزار و ۷۱۲ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۷۰۲ معامله انجام دادند که ۵۷ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال ارزش داشت. پتروشیمی مارون، سنگ آهن گوهرزمین، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌ گذاری صبا تامین، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل بانک دی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بازار گذاشتند.

نمادهای پربیننده این بازار بانک دی، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، هتل پارسیان کوثر اصفهان، س. توسعه و عمران استان کرمان، گروه کارخانجات صنعتی تبرک و صنایع ماشین‌های اداری ایران تشکیل شده است.


طبق اعلام بانک مرکزی از وضعیت بورس در بهار سالجاری، در این مدت ۴۸۸.۷ میلیارد سهم معامله شده که ۹۱.۸ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. همچنین، ارزش بازار سهام در سه ماهه ابتدایی امسال معادل ۴۷ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان بوده که رشد ۴۳۲.۸ درصدی را تجربه کرده است.
 شاخص کل بورس در سه ماهه اول امسال معادل ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۶۲۷ واحد بوده که در مقایسه با بهار سال قبل به میزان ۴۴۱ درصد رشد کرده و شاخص بازار اولیه بورس نیز در این مدت ۹۵۷ هزار و ۱۰ واحد شده که معادل ۴۴۸.۴ درصد رشد نسبت به بهار پارسال داشته است. 
همچنین، شاخص بازار ثانویه بورس نیز در بهار امسال معادل دو میلیون و ۴۵۵ هزار و ۴۱۷ واحد بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۴۳۳ درصد رشد یافته است.

وضعیت ارزش معاملات سهام در بهار امسال 

طبق آنچه که بانک مرکزی از وضعیت بورس در بهار امسال منتشر کرده، کل ارزش معاملات در سه ماهه اول سالجاری به میزان ۵ هزار و ۴۹ میلیارد تومان رسیده که با رشد ۶۴۷.۸ درصدی مواجه شده و سهم بازار اولیه از این میزان معادل ۲ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان و سهم بازار ثانویه نیز به میزان ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده است.

بنابراین، سهم ارزش معاملات سهام در بازارهای اولیه و ثانویه در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل به ترتیب ۵۴۴ و ۸۰۷ درصد رشد داشته و بازار اولویه دارای بیشترین سهم از کل ارزش معاملات سهام بوده است.

میزان سهام معامله در ۳ ماهه اول بورس امسال 

علاوه براین، در بازار سرمایه در بهار امسال معادل ۴۸۸.۷ میلیارد سهم معامله شده که در مقایسه با بهار پارسال ۹۱.۸ درصد رشد داشته که سهم بازار اولیه و ثانویه بورس از این میزان سهم معامله شده در این مدت به ترتیب ۲۹۸.۶ و ۱۹۰.۱ میلیارد بوده است که نسبت به بهار پارسال به ترتیب تعداد سهام معامله شده در این بازارها ۶۴.۲ و ۱۶۰.۴ درصد رشد داشته‌اند.

همچنین، ارزش بازار سهام در سه ماهه اول امسال معادل ۴۷ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان بوده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل ۴۳۲.۸ درصد رشد داشته است.

پای نیمی از جمعیت کشور به این بازار باز شد!

بازار سرمایه همچنان روی بورس است و ورود چشم گیر متقاضیان به این بازار همانند ماه های گذشته ادامه دارد؛ به طوریکه تعداد کدهای بورسی صادر شده که در کل سال قبل به یک میلیون هم نمی رسید، تنها در یک ماه سال جاری به بیش از یک میلیون رسیده است. موضوعی که هرچند به نظر می رسد باعث بزرگ تر شدن بازار سرمایه شده است، اما گرانی هایی مبنی بر اینکه این طرف عرضه نمی تواند پاسخگوی این حجم از متقاضی باشد و همچنین عدم فراهم بودن زیرساخت های لازم وجود دارد.

 به گزارش ایسنا، طبق آمار میزان کدهای صادر شده در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۰۰ هزار و در سال ۱۳۹۸ نیز حدود ۹۰۰ هزار کد بوده است. اما این روند در سال جاری رنگ دیگری به خود گرفت؛ به طوریکه در فروردین‌ماه سال گذشته ۵۵ هزار کد صادر شد درحالی که در فروردین‌ماه سال جاری تعداد کدهای صادر شده به بیش از ۱۹۳ هزار کد رسید. کم تر کسی گمان می کرد سال ۱۳۹۸  که پرونده بازار سرمایه با ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد بسته شد، در چهار ماهه نخست سال جاری به بیش از ۴۹ میلیون کد برسد.

می توان گفت جایگاه ویژه بازار سرمایه در سال جاری بین مردم از همان فروردین ماه مشخص شد، زیرا تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه سجام در فروردین سال ۱۳۹۸ معادل ۱۸ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. این روند افزایشی همچنان ادامه دارد و طبق آخرین آمار، در تیرماه یک میلیون و ۴۲۰ هزار کد جدید صادر شده است تا تعداد کدهای بورسی به رقم ۴۹ میلیون و ۹۰۸ هزار کد برسد. البته نمی توان نقش آزادسازی سهام عدالت و ورود مشمولان این سهام به بازار سرمایه را در افزایش چشم گیر تعداد کدهای بورسی بی تاثیر دانست.

آمار جدیدالورودها به بازار سرمایه درحالی روز به روز بیشتر می شود که برخی بر این باورند که تعداد سهام‌داران خطرناک است. زیرا زمانی که طرف تقاضا تا این حد رشد پیدا کرده و جذب سرمایه به بازار تا این حد توسعه پیدا کرده است و عموم مردم دارند وارد بازار می شوند وظیفه ارکان بازار سرمایه این است که طرف عرضه را تقویت کند در غیر این صورت باعث بالا رفتن بی دلیل قیمت برخی از سهام شرکت‌ها می شود.

البته در ماه های گذشته از یک سو شاهد عرضه اولیه سهام شرکت های مختلف و از سوی دیگر شاهد عرضه باقی مانده سهام دولت در قالب ETF بودیم. همچنین تسهیلات مالیاتی ورود شرکت ها به بازار سرمایه را آسان تر کرده است. با این حال با توجه به روند ورود متقاضیان به بازار سرمایه، طرف عرضه نیز باید روندی را طی کند که بتواند پاسخگوی تقاضا باشد تا عرضه و تقاضا در بازار به تعادل برسد و از تبعات سنگینی وزنه تقاضا بر عرضه جلوگیری شود.

علاوه بر این، هسته معاملات پاسخگوی این حجم از متقاضیان نیست و تقریبا هفته ای دو تا سه روز شاهد اخلال در این هسته هستیم. هرچند راهکارهایی برای رفع آن در نظر گرفته شده است اما اکثرا زمان بر بوده و ورود متقاضیان جدید به بازار سرمایه، نگرانی ها درمورد توان پاسخگویی هسته را بیشتر می کند.