:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

نظر مساعد آمریکایی ها روی کانال مالی سوییس

سخنگوی دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوییس از انجام تراکنش های بیشتر در چارچوب کانال مالی سوییس در آینده نزدیک خبر داد
کد خبر: ۱۵۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
اقتصاد گردان - نخستین تراکنش مالی رسمی مربوط به ساز و کار تجارت بشردوستانه سوییس با ایران انجام شد تا بدین ترتیب این کانال مالی رسما وارد فاز عملیاتی شود. در همین رابطه، ماتیس نادین- سخنگوی دبیرخانه امور اقتصادی سوییس در گفت وگو با ایسنا، ضمن تایید این خبر گفت: مایلیم به اطلاع شما برسانیم که با استفاده از ساز و کار تسهیل تجارت بشردوستانه با ایران، یک تراکنش مربوط به صادرات داروی سرطان با موفقیت تکمیل شده است. 
وی با بیان اینکه پیشرفت های زیادی در عملیاتی شدن این ساز و کار حاصل شده است، افزود: در حال حاضر درخواست شماری از شرکت های سوییسی برای مشارکت در این ساز و کار تایید شده است و شرکت های بیشتری از این ساز و کار استفاده خواهند کرد. احتمالا در آینده ای نزدیک شاهد انجام تراکنش های بیشتری در چارچوب این ساز و کار خواهیم بود.
ماتیس در ادامه با بیان اینکه مقامات آمریکایی تضمین های لازم برای انجام تراکنش های مالی در چارچوب این کانال را داده اند ، گفت: آنها به ما گفته اند از انجام چنین تراکنش هایی حمایت می کنند. ما در این خصوص در حال رایزنی با آمریکا و سایر طرف ها هستیم اما نمی توانیم اطلاعات فردی مربوط به تراکنش ها را اعلام کنیم.
این مقام سوییسی با بیان اینکه مشارکت در این ساز و کار بستگی به میل شرکت صادرکننده برای به اشتراک گذاشتن جزییات مبادلات با این دبیرخانه دارد، گفت: پس از این که جزییات مربوط به معامله در اختیار ما قرار گرفت، نسبت به صدور مجوز تراکنش مربوطه تصمیم گیری می کنیم. 
طبق گفته ماتیس، در حال حاضر تنها شرکت های سوییسی (شرکت هایی که مقر آنها در سوییس قرار دارد یا شرکت های تابعه آن ها) می توانند از این کانال مالی استفاده کنند. همچنین این کانال تنها تراکنش های مربوط به صادرات اقلام کشاورزی، مواد غذایی، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را پوشش می دهد. 
سخنگوی دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوییس در انتها با بیان اینکه برنامه ای برای فراهم کردن امکان مشارکت شرکت های غیرسوییسی در این کانال وجود ندارد افزود: این دبیرخانه اختیار قانونی برای اینکه الزامات مشارکت شرکت های خارجی در این کانال را تامین کند، ندارد.