:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
پیش بینی گلدمن ساکس از قیمت 2300 دلاری طلا

اونس طلا 1957 دلار / بازگشت ۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در ۱۰ روز گذشته

در بازار سکه و طلا با اعلام هر دلار به قیمت 23400 تومان در بازار آزاد، و همچنین هر اونس جهانی طلا به قیمت 1956 دلار، قیمت طلا و سکه نسبت به قبل تغییرزیادی نکرده است. قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 70 هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار 4میلیون و 590 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 100 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد و قیمت سکه طرح جدید 100 هزار تومان کاهش یافته است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 550 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 320 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 750 هزار تومان تعیین شد
کد خبر: ۱۵۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
اقتصاد گردان  – محسن شمشیری
به دنبال شیوع کرونا در جهان و اثر آن بر چشم انداز اقتصاد کشورهای مختلف، جنگ تجاری آمریکا و کشورهای غربی با چین و هنگ کنگ، ریزش شاخص های بورس، کاهش ارزش ارزهای مختلف و از جمله کاهش ارزش دلار به عنوان مهمترین ارز جهانی که 66 درصد مبادلات و ذخایر ارزی جهان را تشکیل می دهد و عوامل دیگر ... ارزش دلار در برابر طلا و  فرانک سوییس و برخی ارزهای دیگر افت کرده و سرمایه گذاران به دارایی های سنتی مانند طلا و بیت کوین و ارزهای دیگر گرایش بیشتری پیدا کرده اند. براین اساس مراکز تحقیقاتی معتبر جهان پیش بینی های مختلف در مورد قیمت طلا در یکسال آینده را بین 2300 تا 3000 دلار برآورد کرده اند. ارزش بیت کوین نیز به بالای 10 هزار دلار رسیده است. 
بانک آمریکایی گلدمن ساکس با توجه به انتظارات موجود برای پایین ماندن نرخهای بهره آمریکا و فضای مساعد برای طلا به عنوان دارایی امن، پیش بینی قیمت ۱۲ ماهه هر اونس طلا را به ۲۳۰۰ دلار افزایش داد. گلدمن ساکس اعلام کرد ما همواره تاکید کرده ایم که طلا، ارز روز مباداست به خصوص در فضایی مانند فضای فعلی که دولتها در حال پایین آوردن ارزش ارزهای مهم و کاهش نرخهای بهره به رکورد تاریخی پایین هستند. همچنین نگرانیهای واقعی در خصوص جایگاه دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره در حال شکل گرفتن است. ما شاهد تداوم افزایش نگرانیهای تورمی، ادامه ورود سرمایه به صندوقهای ETF طلا و ضعیف شدن ساختاری دلار هستیم و می بینیم که طلا توسط مدیران سرمایه به عنوان پوشش ریسک دلار مورد استفاده قرار می گیرد. این بانک همچنین با توجه به قیمت بالاتر طلا و چشم انداز تقاضای صنعتی برای نقره به خصوص در بخش انرژی خورشیدی، پیش بینی قیمت نقره در افق سه، شش و ۱۲ ماهه را به ۳۰ دلار در هر اونس افزایش داد.

شاخص دلار

از سوی دیگر، قیمت دلار نیز در بازارهای جهانی در شش ماه اخیر بارها با افت مواجه بوده و در برابر طلا و همچنین فرانک سوئیس با کاهش مواجه شده است. همین موضوع موجب شده که عده ای طلا را به عنوان دارایی امن پذیرفته و در نتیجه قیمت اونس جهانی طلا به بالای 1950 دلار رسیده است و از دی ماه سال گذشته که 1600 دلار بوده با بیش از 300 دلار افزایش مواجه شده است. 
علاوه بر شیوع کرونا، نگرانی از ابعاد و آثار جنگ تجاری آمریکا و چین، نتیجه انتخابات آمریکا،  تزریق سنگین و چند تریلیون دلاری دولت آمریکا و فدرال رزرو برای کمک به خانوارها و کسب وکارهای مختلف در داخل آمریکا، کمک های مالی دولت های اروپا و آسیا نیز روی کاهش ارزش ارزهای مختلف و رشد قیمت طلا اثرگذار بوده و در نتیجه ارزش دلار و سایر ارزها نیز کاسته شده است.  
هرچه آثار شیوع کرونا طولانی تر باشد نبض اقتصاد جهان ضعیف تر شده و تزریق پول بیشتر در بازارها، باعث کاهش قدرت خرید پول کشورهای جهان می شود و درنتیجه روی رشد قیمت طلا اثر بیشتری خواهد داشت. 
هر چند که پیش بینی و اخبار مربوط به واکسن کرونا، می تواند تاحدودی اثر مثبت روی شاخص های اقتصادی داشته باشد اما به عقیده کارشناسان، تزریق سنگین چند هزار میلیارد دلاری شش ماه اخیر و یکسال آینده، بازهم روی افزایش قیمت طلا و کاهش دلار اثر بیشتری خواهد داشت. 
 آخرین گزارش ها نشان می دهد که شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات روز چهارشنبه 8 مرداد 99  با ۰.۷۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۳.۷۱۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد.  
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در  کانال ۱.۱۷  به ۱.۱۷۲ دلار رسید.
در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۱۰۵.۱۱۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱ یوان چین اعلام شد.
 بر اساس گزارش رویترز، افزایش قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلف شامل انتظارات تورمی، تنشهای سیاسی و افزایش شیوع ویروس کرونا روی داده است.افزایش تقاضای خرید به رشد ۲۷ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون کمک کرده و طلا روز سه شنبه به رکورد تاریخی ۱۹۸۰ دلار و ۵۷ سنت صعود کرد.
دور تازه تنش های بین آمریکا و چین بار دیگر تقاضا برای ارزهای امن را تقویت و معامله گران را نسبت به وقوع یک جنگ ارزی دیگر نگران کرده است. چین بیش از یک تریلیون دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در اختیار دارد که می تواند از آن به عنوان یک سلاح موثر ضد دلار استفاده کند. 

بازار ارز و طلا در ایران 

در جریان معاملات  صرافی ملی و صرافی های مجاز بانکی، نرخ خرید و فروش دلار و یورو باز هم بدون تغییر ماند. صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش دلار تغییری نکرده است.  همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش یورو هم ثابت ماند.   بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو را معادل  ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان می‌خرند.
در بازار سکه و طلا با اعلام هر دلار به قیمت 23400 تومان در بازار آزاد، و همچنین هر اونس جهانی طلا به قیمت   1956 دلار، قیمت طلا و سکه نسبت به قبل تغییرزیادی نکرده است. قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 70 هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار 4میلیون و 590 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 100 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 600 هزار تومان  معامله شد و قیمت سکه طرح جدید 100 هزار تومان کاهش یافته است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 550 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 320 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 750 هزار تومان تعیین شد.

براساس گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما،  روز سه‌شنبه ۷ مردادماه ۱۳۹۹، در مجموع ۱۶۰ میلیون دلار در این سامانه عرضه شده که نرخ هر دلار ۱۸۵۰۰ (نرخ میانگین موزون معاملات) بوده است.


بازگشت ۲.۵ میلیارد دلار ارز در ۱۰ روز گذشته

حسن روحانی رییس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد: براساس اعلام بانک مرکزی، شرکت‌های منظم و متعهد در دو صنعت پتروشیمی و فولاد که با صادرات خود ارز ما را تامین می کنند در ۱۰ روز گذشته ۲.۵ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده‌اند. در صنعت مهم پتروشیمی نیز تولیدات در این دولت تقریبا دو برابر شده و از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده است

اقتصاد آمریکا


ادوارد مویا- تحلیل گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی آمریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در آمریکا نخواهیم بود. 

شاخص های بورسی در آمریکا قرمزپوش شدند. به گزارش بلومبرگ، دور تازه تنش های بین دو اقتصاد نخست جهان بار دیگر باعث نگرانی معامله گران شده است. آمریکا از طرف چینی خواسته است تا کنسولگری خود در شهر هوستون را تعطیل کند و دونالد ترامپ از احتمال تعطیل شدن تعداد بیشتری از کنسولگری های چین خبر داده است. از طرف دیگر چین در اقدامی متقابل دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را صادر کرد و دیپلمات های آمریکایی این مرکز را ترک کردند. 
کوین گدیس- استراتژیست ارشد درآمدی در موسسه ریموند جیمز گفت: اگر تنها یک مساله باشد که فکر و ذهن معامله گران را مشغول کند، آن مساله همین خواهد بود که قرار است دو اقتصاد نخست جهان تا کجا به این کش مکش ادامه دهند. از زمانی که این بحران ها شدت گرفته است معامله گران نگران آینده رشد اقتصادی جهان شده اند به ویژه حالا که ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را در وضعیت بسیار شکننده ای قرار داده است. 
هر چند که شیوع کرونا در بزرگ ترین اقتصاد جهان کماکان در سطح نگران کننده ای باقی مانده و شمار قربانیان کماکان به طرز محسوسی بالا می رود، مشاور اقتصادی ترامپ نسبت به تغییر شرایط اقتصادی امیدوار است. لری کودلو با بیان اینکه روند احیای رشد اقتصادی کماکان ادامه دارد گفت: البته نمی خواهم کتمان کنم که وضع در بسیاری از ایالت ها کماکان خوب نیست اما فکر می کنم در سه ماهه سوم و چهارم سال نسبت به نیمه نخست سال شاهد یک رشد اقتصادی ۲۰ درصدی خواهیم بود.

ریزش سنگین واحد پول ترکیه

ارزش لیر ترکیه در برابر یورو به کمترین سطح تاریخی خود رسید. به گزارش سی ان بی سی، کاهش ذخایر ارزی ترکیه و نگرانی از افزایش تنش ها بین آنکارا و متحدانش بر سر مساله لیبی و سوریه باعث شد تا ارزش لیر در آخرین دور از معاملات ارزی صرافی های استانبول با ریزش تازه ای مواجه شود. حفاری ترکیه در میادین گازی مورد مناقشه با همسایگانش باعث اعتراض شدید یونان و قبرس شده و به دلیل نقش ترکیه در مساله لیبی، تنش ها بین این کشور عضو ناتو با سایر اعضای این سازمان نظامی تا جایی بالا گرفته است که هایکو ماس- وزیر خارجه آلمان خبر از ممنوعیت صدور سلاح های ساخت این کشور به ترکیه به جز در موارد خاص را داده است. 

از سوی دیگر امانویل مکرون- رییس جمهور فرانسه نیز خواستار دادن پاسخی محکم به اقدامات اخیر ترکیه در لیبی شده و آن را نگرانی امنیتی برای اتحادیه اروپا دانسته است. 

نرخ برابری هر یورو تحت تحولات اخیر به ۸.۱۵۴ لیر رسید که در طول تاریخ بی سابقه محسوب می شود. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر دلار معادل ۶.۹۵۶ لیر و هر پوند معادل ۹.۰۰۲ لیر اعلام شد.

لیر هم چنین کماکان تحت تاثیر اقدامات بانک مرکزی در کاهش سریع نرخ بهره قرار دارد: به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است. اظهارات مقام ترک در خصوص ضرورت کاهش نرخ بهره و تورم در شرایطی بیان می شود که صندوق بین المللی پول به ترکیه در خصوص مخاطرات کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره هشدار داده بود. این نهاد به مقامات ترک توصیه کرده است به جای تاکید بر کاهش سریع نرخ بهره، بر روی کاهش تدریجی و با دوام نرخ بهره و تورم تمرکز کنند؛ چرا که کاهش سریع نرخ ها می‌تواند باعث افزایش آسیب پذیری اقتصاد در برابر بحران های پیش رو باشد.