:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
معاون گردشگری خبر داد:

مرجع صدور مجوز آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی یکی شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درحالی از یکی شدن مرجع صدور مجوزهای دفاتر خدمات مسافرتی (بند ب) و صدور بلیت (بند الف)، خبر داد که تا پیش از این سازمان هواپیمایی مرجع صدور مجوز بند الف یا صدور بلیت بوده است.
کد خبر: ۱۵۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
اقتصادگردان- به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری گفت: با تعریف «پنجره واحد» در روند اصلاح «آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی ـ جهانگردی و زیارتی»، صدور مجوز راه‌اندازی دفتر خدمات مسافرتی یا بند (ب) و نیز صدور بلیت یا بند (الف) از طریق وزارت گردشگری انجام خواهد گرفت.

 وی افزود: در موضوع بازنگری و اصلاح «آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی ـ جهانگردی و زیارتی» مصوب 1380/3/27 هیات وزیران دو تغییر اصلی و بنیادی مد نظر قرار گرفته است.

او در تشریح تغییرات اعمال شده، اظهار کرد: نخست اصلاح و به‌روزرسانی مصوبه دولت از حیث تخصصی به نحوی که آیین‌نامه جدید جوابگوی نیازهای امروز و آینده صنعت گردشگری در زمینه برقراری ارتباط میان ارائه‌کنندگان و استفاده‌کنندگان خدمات گردشگری باشد و انواع خدمات اعم از موضوعی و شکلی را در بستر حقیقی یا مجازی شامل شود. دومین تغییر اصلاح آیین‌نامه مذکور با رویکرد ایجاد هماهنگی بیش از پیش میان متولیان اجزای مختلف خدمات سفر، تسهیل و کاهش بروکراسی و فرآیندهای مالی و اداری برای فعالان این حوزه را شامل می‌شود.

معاون گردشگری ادامه داد: نظر به اینکه برای فعالیت یک دفتر خدمات مسافرتی سه بند، شامل صدور مجوز فعالیت یا بند (ب)، صدور بلیت یا بند (الف) و صدور مجوز فعالیت تورهای زیارتی یا بند (پ) از سه ارگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان هواپیمایی و سازمان حج و زیارت مورد نیاز است؛ لذا تصمیم بر آن شد تا به منظور تسهیل گری و تسریع در صدور مجوزهای  مورد نیاز،  موضوع ادغام مجوزها در هیات مقررات زدایی کسب و کارهای گردشگری که ذیل وزارت اقتصاد و دارایی فعال است مطرح و مصوب شد با تعریف «پنجره واحد خدمات»، مرجع اصلی صدور مجوزهای لازم برای فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپرده شود.

وی با بیان اینکه موضوع ادغام صدور مجوزهای لازم برای فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان یکی از اصلی ترین بخش ها در فرآیند اصلاح «آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی ـ جهانگردی و زیارتی» لحاظ خواهد شد، گفت: بررسی روند فعالیت کشورهای موفق و پیشتاز در عرصه گردشگری نشان از تعریف فرآیندهای کوتاه و سریع برای حضور فعالین و علاقه مندان به این حوزه دارد و کلیه قوانین موجود در راستای انجام فعالیت ها در کوتاه ترین زمان ممکن بدون موازی کاری و پروتکل های اداری اضافی است.

تیموری با بیان اینکه در فرآیند اصلاح این آیین نامه به موازات استفاده از نقطه نظرات همه ذینفعان از تجربه موفق کشورهای مختلف هم استفاده می شود،  اظهار کرد: تلاش نهایی در چشم انداز تعریف شده ایجاد بستر قانونی و تخصصی مناسب برای فعالیت نظام مند کلیه فعالان گردشگری کشور است تا با تسهیل فرآیند اجرایی، علمی و حرفه ای کردن بیش از پیش مقررات انگیزه بیشتر برای فعالین و سرمایه گذاران صنعت گردشگری کشور ایجاد شود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مدت ها پیش طرح ادغام صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی، هوایی و زیارتی را پیگیری می کرد که با مقاومت سازمان های هواپیمایی و حج و زیارت برای انتقال این مسؤولیت، روبرو بود.