:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
به دنبال شیوع کرونا، آمارها از رشد منفی 33 درصدی اقتصاد آمریکا و 10 درصدی تولید ناخالص داخلی آلمان خبر می دهد

رهبر انقلاب: اینکه ارز روزبه‌روز بالاتر رود اصلاً قابل قبول نیست / کرونا شدیدترین رکود تاریخ آمریکا را رقم زد / اونس طلا به 1975 دلار افزایش یافت / کاهش ۲۵۰ هزار تومانی حباب سکه

اینکه ارز افسار پاره کند و روزبه‌روز بالاتر رود اصلأ قابل قبول نیست و البته در گزارشاتی که دریافت کرده‌ام این ماجرا بیش از اینکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل امنیتی و سیاسی دارد.تحریم مشکلاتی برای ما ایجاد کرده و در این شکی نیست اما همه مشکلات ما از تحریم نیست، گاهی از مدیریت هم هست و در این اواخر هم به کرونا نیز مربوط می‌شود
کد خبر: ۱۵۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳
اقتصاد گردان - رهبر انقلاب در سخنانی به مناسبت عید قربان یادآورشدند: اینکه ارز افسار پاره کند و روزبه‌روز بالاتر رود اصلأ قابل قبول نیست و البته در گزارشاتی که دریافت کرده‌ام این ماجرا بیش از اینکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل امنیتی و سیاسی دارد.
تحریمی که علیه ملت ایران آمریکایی‌ها به کار گرفتند، تردیدی نیست که یک جنایت است. ظاهرش این است که علیه جمهوری اسلامی است اما در واقع علیه همه مردم ایران است.
تحریم مشکلاتی برای ما ایجاد کرده و در این شکی نیست اما همه مشکلات ما از تحریم نیست، گاهی از مدیریت هم هست و در این اواخر هم به کرونا نیز مربوط می‌شود.به موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست. واژگون نشان‌دادن واقعیات کشور ما نیز یکی از کارهایی است که دشمنان انجام می‌دهند تا هم ضربه به روحیه مردم بزنند و هم آدرس غلط دادن است برای رفع مشکل تحریم.
خلاصه این حرف کوتاه‌آمدن در برابر آمریکا و تسلیم شدن است که حالا من درباره این بعداً صحبت خواهم کرد.اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم قطعاً شکست می‌خورد؛ چرا که عرصه، عرصه جنگ اراده‌هاست.
شکی نیست که تحریم یک جنایت و ضربه‌ای است که آمریکا به ایران وارد کرده است اما جوانان و مسئولان ما این تحریم را وسیله‌ای برای اتکای به نفس خود قرار دادند. تحریم قطعاً قابل علاج است و جواب قطعاً این است که علاجش عقب‌نشینی در برابر آمریکا نیست. چون اگر عقب‌نشینی کنیم خواسته‌های جدیدی مطرح خواهند کرد.
به وعده‌های این و آن هم نباید تکیه کرد. ما در سال ۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد اروپایی‌ها گفتند که چند ماه صبر کنید و همینطور ما را عقب انداختند و اقتصاد ما را معطل کردند که اروپا کاری می‌کند یا نه. این برای اقتصاد کشور مضر است و نباید کشور را معطل کرد. آنها یک بازیچه چرندی به اسم اینستکس را درآوردند که معنایش این است که پول کشور را تقدیم حضرات اروپایی کنیم و آنان هرچیزی که لازم دیدند برای کشور خریداری کنند که حتی همین کار را هم البته انجام ندادند.
تمرین جداسازی اقتصاد کشور از نفت موضوع بسیار مهمی است و الان اینگونه شده است که یا نفت ما را کمتر می‌خرند یا کمتر برمی‌دارند و این تمرینی است تا ما اقتصاد خود را از نفت جدا کنیم.
آنان می‌گویند صنعت هسته‌ای را کاملاً کنار بگذارید، بازدارنده نظامی خود را به یک‌دهم برسانید و از اقتدار منطقه‌ای خود صرف‌نظر کنید. وقتی چنین شود او قانع نمی‌شود و در خواست جدیدی را مطرح می‌کند.
اینکه می‌گویم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم دلیلش این است که مذاکره یعنی این که همه قدرت منطقه‌ای، صنعت هسته‌ای و بازدارندگی نظامی را کنار بگذاریم که اگر کنار نگذاریم هم همین آش و همین کاسه است و تحریم‌ها وضع می‌شود. کدام انسان باشرف و معتقد به حفظ مصالح کشور حاضر است تحت این شرایط کنار بیاید؟ البته این پیرمردی که در آمریکا بر سر کار است از این مذاکره سود خواهد برد یا برای خودش یا انتخابات می‌خواهد از این مذاکره استفاده کند.


نرخ ها در بازار 

 روز جمعه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی بار دیگر افزایش یافت و به 1975 دلار رسید. براین اساس پیش بینی می شود که در هفته جاری قیمت طلا مسیر 2000 دلار را طی کند. 



 روز پنج شنبه در بازار طلا و ارز،  قیمت دلار در بازار آزاد به 23450 تومان و هر اونس جهانی طلا به 1946 دلار رسید. براین اساس هر گرم طلای 18 عیار به 1 میلیون و 90 هزار، مظنه مثقال طلای آبشده یا 17 عیار به 4 میلیون و 723 هزار تومان، سکه طرح جدید 11 میلیون و 390 هزار، بهار آزادی 10 میلیون و 550 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 600 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 300 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شد. 
در بازار آزاد ارز نیز، پوند 30 هزار و 40 تومان، یورو 27200، درهم 6515، لیرترکیه 3400، یوان 3380، دلار کانادا 17750 تومان معامله شد. 
صرافی‌های بانکی نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و هر یورو را معادل ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشند که  فروش آن ۳۰۰ تومان افزایش یافت‌.همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشند که نرخ فروش این نوع ارز هم معادل ۳۰۰ تومان با افزایش قیمت مواجه شده است.  بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو را معادل ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان می‌خرند.

 سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در 8 مرداد 99 را برای دلار 22646،  یورو 25941، درهم 6081، یوان 3336، پوند 27632، دلار کانادا 17205، لیرترکیه 3204 تومان اعلام کرد. در سامانه نیما نیز حواله دلار 18228، یورو 20989، درهم 5088، یوان 2888، تومان اعلام کرد. براین اساس اختلاف نرخ دلار نیما و سنا به 4236 تومان افزایش یافته است. 

کاهش ۲۵۰ هزار تومانی حباب سکه

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در یک هفته اخیر بیشترین تاثیر قیمت‌ها در بازار سکه و طلای داخلی و نوسان قیمت‌ها، تابعی از قیمت‌ طلای جهانی بوده است گفت که در یک هفته اخیر نوسان در بازار ارز، بسیار کم بود.
محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: در یک هفته اخیر بیشترین نوسان و افزایش قیمت انس جهانی را شاهد بوده‌ایم؛ به‌طوری که قیمت انس جهانی از ۱۹۰۲ دلاری ابتدای هفته تا ۱۹۷۷ دلار افزایش پیدا کرد که رکود قیمتی در تاریخ انس جهانی بوده و تاکنون چنین رقمی سابقه نداشته است. آخرین رقم ثبت شده در روز گذشته (پنجشنبه) ۱۹۶۱ دلار بوده که به نسبت ابتدای هفته به طور متوسط، ۵۹ دلار افزایش قیمت را نشان می‌دهد. 
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: طبیعتا این افزایش قیمت ۵۹ دلاری می‌تواند تاثیر شاخصی بر روی قیمت‌ها داشته باشد. در حالی که در اوایل هفته، قیمت‌ها تاحدودی نسبت به هفته پیش‌تر کاهش پیدا کرده بود اما در طول هفته مجدد قیمت‌های به دلیل افزایش قیمت انس جهانی افزایش یافت؛ این در حالی است که نرخ ارز در داخل در طول هفته در محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داشت. 

وی در رابطه با تغییرات قیمتی در طول یک هفته اخیر گفت: قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم در ابتدای هفته ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که با افزایش قیمت انس جهانی، هر قطعه آن ۳۵۰ هزار تومان در طول هفته افزایش پیدا کرد و به ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه طرح جدید نیز با ۸۵۰ هزار تومان افزایش قیمت از ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در ابتدای هفته به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در آخر هفته رسید.

کشتی‌آرای افزود: نیم سکه نیز با ۴۰۰ هزار تومان افزایش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید، ربع سکه هم از سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی با سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هفته را به پایان رساند. این در حالی است که سکه‌های یک گرمی در طول هفته‌ای که گذشت هیچ تغییری نداشته و با ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در طول هفته بدون تغییر بوده است.
وی افزود: قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز حدودا ۵۱۰ هزار تومان افزایش طول هفته، از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رسید. علاوه براین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از ۹۶۹ هزار تومان در ابتدای هفته به یک میلیون و ۸۷ هزار و ۳۰۰ تومان در آخرین معاملات روز گذشته رسید که نشان از افزایش ۱۱۸ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار دارد که رقم قابل توجهی برای مصنوعات طلا به حساب می‌آید.

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرد: در طول هفته اخیر، عرضه و تقاضا در تعادل بود؛ در حالی که در برخی روزها نیز عرضه بیشتر از تقاضا بود. شوک تقاضا یا شوک فروش در بازار نداشتیم و باتوجه به اینکه به ایام محرم نیز نزدیک می‌شویم، بازار در تعادل به سر می‌برد. ضمن اینکه کاهش تقاضا برای خرید سکه به جهت سرمایه‌گذاری سبب شد تا حدودا ۲۵۰ هزار تومان حباب سکه کاهش پیدا کند.
کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: در حالی که در ابتدای هفته حباب سکه حدودا ۹۵۰ هزار تومان بود، در پایان هفته به ۷۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد که نشان می‌دهد، تقاضا در بازار برای خرید سکه ه بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری دارد، کاهش پیدا کرده است.

شدیدترین رکود تاریخ آمریکا

کارشناسان، مهمترین عامل رشد قیمت طلا را کاهش رشد اقتصادی و سقوط قیمت سهام در آمریکا و کشورهای مختلف صنعتی ارزیابی کرده و معتقدند که بدنبال بسته شدن کسب و کارهای سرتاسر آمریکا به دلیل پاندمی کرونا و خانه‌نشین شدن میلیون‌ها آمریکایی، کاهش رشد اقتصادی آمریکا در بهار سال جاری با بیشترین سرعت ممکن رخ داده است.
به گزارش نیویورک تایمز، براساس اعلام وزارت تجارت آمریکا، تولید ناخالص داخلی که گسترده‌ترین معیار کالاهای تولیدی و خدمات ارائه شده محسوب می‌شود، در سه ماهه دوم سال جاری ۹.۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین برمبنای سالانه که روش استاندارد گزارش داده‌های اقتصادی سه ماهانه محسوب می‌شود، تولید ناخالص داخلی آمریکا با نرخ ۳۲.۹ درصد ریزش کرده است.

شمار آمریکایی‌های که برای استفاده از مزایای بیکاری درخواست داده اند، هفته گذشته در مجموع به ۱.۴۳ میلیون نفر رسید.این نوزدهمین هفته متوالی بود که این آمار از یک میلیون نفر تجاوز کرده است؛ رقمی که تا پیش از پاندمی به گوش هیچکس هم نخورده بود.
براساس داده‌های اداره آمار آمریکا، متقاضیان جدید استفاده از طرح کمک بیکاری پاندمی که یک برنامه دولتی با هدف تحت پوشش قرار دادن کارگران خویش فرما و افرادی است که تحت پوشش مزایای سنتی بیکاری قرار نگرفته اند، به ۸۳۰ هزار نفر رسیده که البته نسبت به مجموع ۹۷۵ هزار نفر در هفته گذشته کاهش پیدا کرده است.

پلتفرم۴میلیارددلاری بانک جهانی 

گروه سرمایه گذاری که به عنوان بازوی بخش خصوصی بانک جهانی عمل می‌کند، از راه اندازی پلتفرم تامین مالی ۴میلیارد دلاری با هدف تقویت تولید و عرضه محصولات ضروری بهداشت شخصی در کشورهای در حال توسعه خبر داد.

به گزارش رویترز، ابتکار موسسه مالی بین المللی (IFC) به طور گسترده به پروژه‌های بخش خصوصی به منظور تولید محصولاتی همچون تجهیزات بهداشت شخصی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات پزشکی، کیت‌های تست کرونا، داروها و واکسن‌ها اختصاص دارد.این نهاد از محل منابع داخلی خود ۲ میلیارد دلار به این طرح اختصاص داده و ۲ میلیارد دلار دیگر از طریق شرکای بخش خصوصی تامین خواهد شد.

کاهش ۱۰درصدی تولید آلمان 

براساس اعلام اداره آمار آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا با بیشترین رکود از سال ۱۹۷۰ مواجه شده به طوری که تولید ناخالص داخلی آن در سه ماهه دوم سال ۱۰ درصد کاهش یافته است.به گزارش بیزینس اینسایدر، اقتصاددانان کاهش ۹درصدی رشد اقتصادی را برای آلمان در بحبوحه شیوع کرونا پیش بینی کرده بودند.

اقتصاد آلمان نسبت به سال گذشته ۱۱.۷ درصد کوچک شده و این در حالی است که کسب و کارها پس از تعطیلی در سه ماهه نخست به دلیل شیوع گسترده کرونا، رفته رفته بازگشایی شدند.

آخرین باری که این کشور با رکودی مشابه مواجه شده بود به سال ۲۰۰۹ مربوط است که در جریان آن سال، اقتصاد آلمان برمبنای سالانه ۷.۹ درصد کوچک شد.اتحادیه اروپا با هدف بازسازی اقتصاد این بلوک، از صندوق احیای ۸۶۰ میلیارد دلاری رونمایی کرده است.
 یِن دیجیتال اولویت اصلی ژاپن
همزمان با افزایش فشارها بر بانک مرکزی ژاپن به منظور عقب نیافتادن از چین در حوزه صدور رمز ارز ملی، یکی از مقامات ژاپنی گفت که «یِن دیجیتال» اولویت نخست بانک مرکزی ژاپن است.
«تاکِشی کیمورا» مدیرکل دپارتمانی بانک مرکزی ژاپن در گفت‌وگو با نشریه آساهی شیمبون، یِن دیجیتال را عمده دغدغه بانک مرکزی این کشور توصیف کرد.

دلار در سرازیری

عملکرد شوکه کننده اقتصاد آمریکا، دلار را بار دیگر عقب راند. به گزارش رویترز، همان طور که انتظار می رفت سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ آمریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

کمیسیون اروپا اعلام کرد ۷۵۰ میلیارد یورو به مجموع اعتبارات قبلی خواهد افزود که این منابع صرف حمایت از بخش های مختلف اقتصادی به شکل وام یا کمک هزینه خواهد شد و میزان تخصیص آن به هر کشور نیز بستگی به شدت شیوع کرونا در آن خواهد داشت. بدین ترتیب مجموع اعتبارات تخصیص یافته اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای کرونا به رقم دو تریلیون یورو رسید.

با این حال اوضاع در کشورهای اروپایی هنوز تا سطح مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد: مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲ به میزان ۱۰.۲ درصد کوچک شده که این رشد ، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان ثبت داده های رشد در سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۵.۵ درصد کمتر شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۲.۸۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۸۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۴ درصد بالا رفت و با عبور کردن از  کانال ۱.۱۸  به ۱.۱۸۴ دلار رسید.

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۱۰۴.۷۵۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۸ یوان چین اعلام شد.

اقتصاد آمریکا در بدترین وضعیت 

اقتصاد آمریکا در دومین فصل سال حدود یک سوم کوچک شد. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت بازرگانی آمریکا آمار رشد نهایی سه ماهه دوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

این رشد اقتصادی که پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ آمریکا تاکنون بوده است، احتمالا بدترین عملکرد فصلی امسال خواهد بود؛ چرا که بخش بزرگی از تعطیلی های سراسری و قرنطینه در این دوره اتفاق افتاده و اقتصاددانان انتظار دارند رشد اقتصادی در سه ماهه سوم رشد اقتصادی مجددا به محدوده مثبت بازگردد. 

دفتر کنترل بودجه کنگره آمریکا پیش بینی کرده است از نیمه دوم امسال عملکرد اقتصادی آمریکا به مدار مثبت بازگردد؛ تا جایی که رشد ۲۱.۵ درصدی در سه ماهه سوم و ۱۰.۴ درصدی در سه ماهه پایانی سال برای این کشور پیش بینی شده است. 

لیدیا بوسور، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه " آکسفورد اکونومیکس" گفت: با تداوم سرعت بالای شیوع کووید-۱۹ در آمریکا، ریسک ها بر سر راه اقتصاد کماکان در سطح بالایی باقی مانده اند. من یادم نیست مشابه چنین شرایطی را قبلا تجربه کرده باشیم و ممکن است این وضعیت برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حساب ویژه ای بر روی مسائل اقتصادی باز کرده و وعده داده است اقتصاد این کشور  قوی تر از قبل به دوران شکوفایی خود بازگردد. تا پیش از بحران کرونا اقتصاد آمریکا یازده سال متوالی رشد مثبت را تجربه کرده بود.

متوسط رشد اقتصادی فصلی آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۲۱ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۱۶.۷ درصدی سه ماهه نخست سال ۱۹۶۷ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۹۵۸ با منفی ۱۰ درصد بوده است.