:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کارنامه یک‌ساله بنیاد مستضعفان به روایت فتاح

از ورود به چاه‌های نفت تا احداث مسکن محرومان

عملکرد مالی بنیاد مستضعفان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی کشور همواره مورد توجه و دقت افکار عمومی بوده است.
کد خبر: ۱۵۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
اقتصادگردان- بنیادی که هدف، رسالت و اساسا فلسفه وجودی آن، حمایت اقتصادی از محرومان است و از همین رو است که انتشار هر گونه آماری درباره عملکرد این دستگاه عریض و طویل نقشی هر چند اندک در شفافیت عملکرد آن خواهد داشت.
دیروز پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان در جریان ارایه گزارش عملکرد یک ساله این بنیاد، در کنار اطلاع‌رسانی درباره بورسی شدن 40 درصد از هلدینگ‌های متعلق به این نهاد، از ورود بنیاد مستضعفان به پروژه‌های نفتی، ضرورت تاسیس صندوق قرض‌الحسنه، خروج از تصدی‌گری‌ها و همچنین پیشنهاد مشارکت در ساخت مسکن محرومان با استفاده از امکانات خدماتی- مهندسی و مصالح رایگان به مجلس خبر داد. به گزارش «تعادل»، مرور رویدادی‌های سال‌های گذشته حاکی از این است که توجه دولتمردان و نهادهای حکومتی به مساله سرپناه و مسکن اقشار متوسط و ضعیف با اوج‌گیری نوسانات اقتصادی در کشور افزایش می‌یابد و با فروکش کردن تب اقتصاد، افول می‌یابد. با آغاز دور جدید نوسان نرخ ارز در فروردین سال 97 و سرایت آن به بازارهای کالا و خدمات، افزون بر افزایش شاخص دسترسی متقاضیان مصرفی ملک، مستاجران فشار مضاعفی را از بابت رشد اجاره‌بها نیز متحمل شدند. از همان زمان، دولت طرح‌های مختلفی را برای ساماندهی به بازار مسکن و اجاره در دستور کار قرار داد، اما تا کنون هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. البته در تیر ماه ستاد ملی مقابله با کرونا، برای افزایش اجاره‌بها در تهران، کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب سقف‌های 25 درصد، 20 درصد و 15 درصدی را تعیین کرد که به این ترتیب، عملا بار افزایش هزینه‌های مسکن میان موجر و مستاجر تقسیم شد. طرح وام ودیعه مسکن نیز اگر چه طی یک هفته اخیر تا حدی به اجرا نزدیک شده است اما آنگونه که مقام‌های وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند از دو هفته دیگر عملیاتی می‌شود. طرح‌های مالیات از خانه‌های خالی و همچنین ساخت 6 میلیون آپارتمان در 6 سال که از سوی مجلس تازه کار یازدهم اعلام شده نیز تا کنون به نتیجه مشخصی نرسیده است. در این میان، اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای خانه‌سازی با امکانات رایگانی که در اختیار دارد، قابل توجه است. هر چند این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که اگر بنیاد از چنین امکاناتی برخوردار است، چرا در سال‌های گذشته چنین اقداماتی را انجام نداده است یا دست‌کم برای ساخت مسکن اجتماعی اقدامی نکرده است.در این حال، فتاح درباره مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت مسکن محرومان گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی خود را برای ساخت مسکن محرومان اعلام کردیم. هر نقطه‌ای که بنیاد زمین دارد که آن اراضی شرایط ساخت مسکن برای محرمان داشته باشد، آن اراضی را به صورت رایگان تحویل می‌دهیم. اگر مجوزهای مورد نیاز ارایه شود ساخت واحدها را هم بر عهده می‌گیریم.وی افزود: آمادگی تحویل سیمان رایگان برای ساخت مسکن محرومان را داریم می‌توانیم مصالحی مانند کاشی میلگرد را هم وارد پروژه‌ها کنیم. لازم به ذکر است که بنیاد دارای شرکت‌های پیمانکاری در بحث ساخت مسکن است و از توان این شرکت‌های پیمانکاری هم می‌توانیم برای ساخت مسکن محرومان استفاده کنیم.

     استقبال از راه‌اندازی بورس املاک

وی با بیان اینکه از راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات بسیار استقبال می‌کنیم گفت: بورس املاک نماینده‌ای از بنیاد مستضعفان دارد و از این طریق می‌توانیم نسبت به واگذاری املاک اقدام کنیم.رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در طول یک سال گذشته 380 هزار تن سیمان رایگان در اختیار آسیب دیدگان قرار دادیم، ادامه داد: برای رفع محرومیت‌ 22 هزار میلیارد تومان از منابع بنیاد در حال سرمایه‌گذاری است که تا سال 1401 عملیاتی می‌شودتاکید کرد: تا دو سال آینده از بنیاد هیچ پروژه ناتمامی باقی نخواهد ماند.وی اظهار داشت: بنیاد مستضعفان طبق تصمیمات اخذ شده از تصدی‌گری خارج می‌شود و نباید فروشگاه‌داری کنیم و اما این نکته را می‌پذیریم که چرا تاکنون نسبت به بازسازی و واگذاری فروشگاه‌ها و املاک تجاری اقدام نکرده‌ایم. فتاح تاکید کرد: اما سیاست ما این است که تمام فروشگاه‌های تهران را و اگذار کنیم.

   بنیاد در راه بورس

فتاح با بیان اینکه تمام شرکت‌های بنیاد مستضعفان بورسی می‌شود گفت: 32 شرکت بنیاد بورسی شده‌اند هر شرکت دیگری که قابلیت ورود به بورس را داشته باشد آن را وارد بازار سرمایه‌ می‌کنیم.وی با اشاره به ورود بنیاد مستضعفان در خصوصی سازی ناموفق برخی از شرکت‌ها مانند هپکو اظهار کرد: هنوز از ما تقاضای جدی برای ورود به این موضوع نشده است باید توجه داشته باشیم که بنیاد مستضعفان دارای شرکت‌های بزرگی است و 40 درصد از هلدینگ‌های بنیاد در جریان بورسی شدن، مردمی شده‌اند. بنابراین برای هر تصمیمی باید مطالعات و کارشناسی‌های مورد نیاز را انجام دهیم.

    پولی از بنیاد وارد انتخابات نمی‌شود

فتاح همچنین درباره استفاده از منابع بنیاد مستضعفعان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفت: بنیاد مستضعفان سابقه اقتصادی، اجتماعی و حمایت از محرومان را دارد و در طول تاریخ این بنیاد سیاسی نشده است و حتما مراقبت خواهیم کرد که پولی از بنیاد وارد انتخابات نشود همچنان که در انتخابات مجلس اجازه ندادیم ریالی از بنیاد صرف این موضوعات شود.فتاح با بیان اینکه هر شرکتی که قابلیت بورسی شدن را داشته باشد وارد بازار سرمایه می‌شود، گفت: شرکت‌های بنیاد به صورت جزیره‌ای اداره می‌شوند و اگر یک شرکتی درآمد نداشته باشد نمی‌تواند حقوق کارکنان را پرداخت کند و در این شرایط هم ستاد پولی وارد این شرکت‌ها نخواهد کرد.

    رشد 34 درصدی درآمدها

رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه درآمد این بنیاد در یک سال گذشته گفت: در یک سال گذشته رشد 34 درصدی نسبت به سال 97 داشتیم و درآمد کل بنیاد به 36 هزار میلیارد تومان رسید. سود عملیات ناخالص قبل از کسر مالیات 7 هزار میلیارد تومان بود.فتاح با اشاره به مالیات بنیاد مستضعفان گفت: مالیات مستضعفان حدود هزار میلیارد تومان است که 60 درصد آن سهم بنیاد و 40 درصد آ‌ن سهم مردم است.رییس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه هیچ بدهی مالیاتی نداریم، گفت: اظهارنامه در اختیار است و آن را تسویه می‌کنیم در هیچ جای بنیاد مستضعفان معافیت مالیاتی نداریم و امسال هم مالیات را پرداخت می‌کنیم.

     ورود به پروژه‌های نفتی

فتاح با بیان اینکه شرکت‌های خارجی از پروژه‌های نفتی رفتند، گفت: درخواست خود را برای ورود به پروژه‌های نفتی به وزارت نفت ارایه دادیم و آنها هم استقبال کردند و روی سکوی سحر 1 و 2 هم رفته‌ایم. حفاری و تعمیر چاه‌های نفتی را انجام می‌دهیم، در حالی که این اقدامات را قبلا خارجی‌ها انجام می‌د‌ادند و امروز صد در صد تعمیر دکل‌های نفتی توسط متخصصان داخلی انجام می‌‌شود. در حال حاضر ارزش دو کل سحر 1 و 2، 400 میلیون دلار است و این دکل‌ها بنیادی هستند.رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در پروژه میدان نفتی مارون 1 و 2 در خوزستان حضور داریم، اظهار کرد: با وزارت نفت در این باره قرارداد منعقد کردیم و هیچ یک از دکل‌ها خارجی نیستند و همه این دکل‌ها از سوی بنیاد مستضعفان تامین شده‌اند.

    همراهی مردم در کرونا

فتاح با اشاره به عملکرد بنیاد مستضعفان در حمایت از مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا همراه دولت و مردم بودیم و تاکنون 1800 میلیارد تومان هزینه کردیم و 1600 میلیارد تومان هم وام قرض‌الحسنه و ودیعه مسکن ارایه دادیم و این روند ادامه دارد.وی افزود: برای کمک به آسیب‌دیدگان در شرایط کرونا تمام محرومان را لحاظ کردیم و کمک‌هایمان از طریق نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی انجام شده است و به زندانیان هم نیم‌نگاهی داشتیم و در این مدت با وزارت بهداشت برای تعیین نقاهتگاه برای مبتلایان به کرونا و تولید ماسک و مواد ضدعفونی همکاری تنگاتنگ داشتیم.

   600 میلیون دلار درآمد ارزی

فتاح با تاکید بر اینکه هیچ عملکردی از ما مبهم و پنهان نیست، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایطی که دولت با کمبود ذخائر ارزی مواجه است بنیاد مستضعفان چه میزان درآمد ارزی داشته و چه میزان از آن را وارد کشور کرده است، گفت: در یک سال گذشته مجموعه بنیاد مستضعفان 600 میلیون دلار درآمد صادراتی داشته است که این درآمد به رغم تمام سختی‌ها، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها وارد کشور شده است.وی با اشاره به رضایت بانک مرکزی از روند برگشت ارز صادراتی مجموعه‌های بنیاد مستضعفان گفت: البته بخشی از ارز در قالب واردات مواد اولیه به کشور برگشت و همچنین در این مدت برخی‌ها از ما ارز می‌خواستند که ما این ارز را در اختیار آنها قرار دادیم و در ازای آن ریال گرفتیم.

        استقبال از پیشنهاد تاسیس صندوق قرض‌الحسنه

رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به درخواست این بنیاد برای راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه اظهار کرد: در حال حاضر بنیاد مستضعفان فقط 33 درصد سهام بانک سینا را در اختیار دارد بنابراین نمی‌توانیم به باقی سهامداران بگوییم که برای رفع محرومیت وام‌های قرض‌الحسنه به مردم بدهیم چرا که آنها می‌گویند ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه توجیه اقتصادی برای بانک ندارد.وی گفت: اگر فردی بتواند شعبه بانک سینا در مناطق محروم را پیدا کند بنده به آن جایزه می‌دهم و این بانک سینا فقط در مناطق بالاشهر و شهرهای با محرومیت کمتر شعبه دارد چرا که می‌گویند تاسیس شعبه در جنوب تهران و مناطق محروم صرفه ندارد، این در حالی است که مردم در جنوب تهران برای دریافت پنج میلیون تومان وام صف می‌کشند.فتاح با بیان اینکه آقای همتی از پیشنهاد ما برای تاسیس صندوق قرض‌الحسنه استقبال کردند، گفت: سابقه تاسیس صندوق قرض‌الحسنه را در کمیته امداد داشتیم و بسیار هم موثر عمل کرد. سیاست ما این است که گردش مالی بنیاد را در صندوق قرض‌الحسنه داشته باشیم تا بتوانیم از محرومان حمایت بیشتری انجام دهیم.وی تاکید کرد: متاسفانه در بانک‌ها، شأن محرومی که متقاضی دریافت وام است رعایت نمی‌شود و برای یک وام با مبلغ پایین ضامن می‌خواهند یا افراد را در صف‌های طولانی نگه می‌دارند بنابراین بنیاد نمی‌تـواند از طریق بانک سینا برای حمایت از محرومان اقدام کند.