:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پروژه‌های قابل افتتاح تا پایان سال، در اولویت اجرا قرار دارند

نوبخت خبرداد : اشتغال ۲ میلیون نفر در طرح‌های عمرانی کشور

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود کاهش شدید منابع مالی دولت، در شرایط کنونی 2 میلیون نفر در طرح‌های عمرانی کشور مشغول به کار هستند و هیچ یک مجبور به اخراج نشده اند. محمدباقر نوبخت در جمع کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان اظهار داشت: درگیر تحریم‌های ظالمانه، بسیار خشن و بی‌رحمانه‌ای هستیم اما در همین شرایط طرح‌های بسیاری را در کشور اجرا و افتتاح خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۵۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
اقتصاد گردان -  وی با بیان اینکه مقطع کنونی یکی از کم تکرارترین دوره های تاریخی برای کشور است، افزود: امروز نماد آمریکا همان پلیسی است که زانوی خود را برگلوی فردی قرار داده تا بر اثر فشار جان خود را از دست بدهد.
وی یادآورشد: تک تک ملت هایی که بخواهند در پی دفاع از حق خود باشند با زانوی آمریکا بر گلو مواجه می شوند و این زالوی خشن، ناپاک و زورگو امروز ایران را هدف قرار داده است.
نوبخت به اعمال سیاست نفت در برابر غذای آمریکا علیه عراق در جریان محکومیت تجاوز دولت بعثی صدام به کویت اشاره کرد و گفت: در این شرایط عراق به میزان نیاز خود به غذا نفت صادر می کرد در حالیکه آمریکا در تحریمهای خود علیه ایران تلاش کرد تا نفتی از این کشور صادر نشود و منابعی برای حتی تامین داور نداشته باشد.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: ایران سالانه به طور متوسط ۵۰ میلیارد دلار واردات دارد که منابع آن و دیگر منابع دولتی به طور عمده از محل صادرات نفت تامین می شود.
نوبخت گفت: سال قبل ناگزیر به واردات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار داروی مورد نیاز کشور بودیم همچنین ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پرداخت شد و این درحالی است که وقتی درآمد ارزی نباشد به ویژه صادرکنندگان غیرنفتی با چالش هایی مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه دولت باید دارو، غذا، حقوق کارمندان و یارانه ها را تامین کند، افزود: سازمان برنامه و بودجه هر ماه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حمایت های معیشتی و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز حقوق کارکنان دولت را پرداخت می کند. 
رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: این تحریم‌ها با هدف ناتوان کردن دولت ایران از پرداختی های لازم، پایین آمدن آستانه تحمل مردم و ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی است.
نوبخت با بیان اینکه منابع ما به شدت تقلیل یافته است اما این مقدار کم را با اولویت بندی هزینه می کنیم خاطرنشان کرد: در همین شرایط ۲ میلیون نفر در طرح های عمرانی کشور مشغول به کار هستند و هیچ یک مجبور به اخراج نشده اند.
وی با اشاره به طرح های عمرانی در دست اجرا در مناطق مختلف کشور گفت: راه آهن از همدان به سمت سنندج و از بستان آباد به تبریز و ۷۴۰ کیلومتر راه آهن در جنوب از بندر چابهار به سمت زاهدان گسترش می یابد و در هر استانی پروژه های بزرگی از جمله گاز رسانی، راه سازی و دیگر طرح ها در حال انجام است.
نوبخت با بیان اینکه آنچه که بازو، فکر و عمل دولت است باید از سازمان برنامه و بودجه صادر شود افزود: با همه مشکلات کشور از وضعیت معیشت همکاران در بدنه دولت غافل نبودیم سال قبل ۵۰ درصد افزایش امتیازات فصل دهم را اجرا کردیم که ۵۰ درصد به حقوق کارکنان افزوده شد و ۱۵ درصد افزایش حقوق نیز در فروردین امسال اعمال شد.
وی یادآورشد: رتبه بندی فرهنگیان انجام و همسان سازی حقوق بازنشستگان از اول مهر اجرایی خواهد شد و همه پاداش بازنشستگان را قبل از اتمام ماه آینده تسویه می کنیم.
نوبخت گفت: بدنه سازمان برنامه و بودجه در حساس ترین شرایط و در سنگر جنگی بزرگ و نابرابر و در مقابله با خشن ترین دولت جهان است که بقیه کشورها را هم مرعوب و تسلیم کرده است به طوریکه اروپا و کشورهای همسایه هم می دانند حق با ایران است اما جرات نمی کنند پول نفتی که به آنان صادر می کنیم را پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: باوجود اینکه برجامی که محصول سالها مذاکره بود توسط یک انسان نابخرد کنار گذاشته شد و این همه مشکلات برای ما و دنیا به وجود آورد، در همین شرایط نیز کشور را تمشیت و مردمداری خواهیم کرد و توسعه کشور متوقف نخواهد شد. 
پروژه‌های قابل افتتاح تا پایان سال، در اولویت اجرا قرار دارند
 
زنجان - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی پروژه‌هایی که تا پایان سال جاری قابل افتتاح و بهره‌برداری هستند، در اولویت اجرا قرار دارند.
محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در بازدید از سه پروژه راهسازی و ۲خطه کردن مسیر ریلی زنجان - قزوین افزود: تلاش داریم پروژه هایی که تاکنون میلیاردها تومان برای آنها سرمایه گذاری شده و هنوز به نتیجه نرسیده است، با یک سرمایه گذاری تکمیلی تاپایان سال به بهره برداری رسیده و مورد استفاده مردم قرار گیرند.
وی به توسعه مسیرهای ریلی در کشور اشاره کرد و یادآورشد: بعداز اتصال تهران به همدان در سال گذشته، قبل از پایان امسال سنندج نیز به شبکه سراسری ریلی متصل خواهد شد.
نوبخت تصریح کرد: بعد از ۲ خطه کردن ۱۳۲ کیلومتر مسیر ریلی از میانه تا بستان‌آباد، این اقدامات از مسیر بستان آباد به سمت تبریز گسترش می‌یابد.
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: پروژه ۲ خطه کردن راه آهن قزوین به زنجان با توجه به تقلیل یک و نیم ساعتی زمان سفر و افزایش هفت میلیون تنی ظرفیت حمل بار، پروژه بزرگی است.
نوبخت تاکید کرد: هم اکنون در شرایط تحریمی و رکود کرونایی از منابع محدود خود به نحو احسن استفاده می‌کنیم.
معاون رییس جمهوری در این سفر از سه پروژه راهسازی باند دوم زنجان - بیجار، محور دوم زنجان - ابهر- تاکستان و سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ بازدید کرد و در جریان روند اجرا و پیشرفت این پروژه ها قرار گرفت.
افتتاح مسکن محرومان روستایی در روستای احمدکندی محور زنجان- ایجرود، بازدید از پروژه‌های شهر زنجان شامل سبزه‌میدان، بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی ولی عصر(عج) و مصلای نماز جمعه و حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه نوبخت به زنجان است.