:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تشدید تنش پکن - واشنگتن؛ پیام صعود قیمت طلا

حال اقتصاد جهان خوب نیست؛ طلا ركورد زد / اونس جهاني طلا در مسير 2000

با افزايش اونس جهاني به 1940 دلار، و اعلام نرخ دلار 23160 تومان، سكه طلا به 11 ميليون و 260 هزار تومان رسيد. به دنبال تشدید تنش‌های دیپلماتیک مابین چین و آمریکا و هجوم سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌های امن، طلا امروز (دوشنبه) به بالاترین سطح تاریخ رسید.به دنبال تشدید تنش‌های دیپلماتیک مابین چین و آمریکا و هجوم سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌های امن، طلا امروز (دوشنبه) به بالاترین سطح تاریخ رسید
کد خبر: ۱۵۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
 اقتصاد گردان – محسن شمشيري 
از صادرکنندگانی که بیشترین ارز را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانده‌اند، تقدیر شود. رئیس کل بانک‌مرکزی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری پیشنهاد کرد از ۱۰۸ شرکت صادرکننده که بیشترین مقدار ارز ناشی از صادرات را به چرخه اقتصاد برگرداندند، تقدیر شود.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی طی نامه‌ای به رئیس‌ جمهوری، ۳۶ شرکت صادر کننده پتروشیمی، ۲۴ شرکت عمده فولادی و معدنی و ۴۸ شخص حقوقی از سایر گروه صادرکنندگان با صادرات بیش از ۱۵ میلیون دلار که حداقل ۷۰ درصد ارز ناشی از صادرات خود را در دو سال گذشته به چرخه اقتصاد برگردانده‌اند را معرفی و از رئیس‌جمهوری درخواست کرد از این شرکت‌ها که در جهت خدمت به اقتصاد کشور در شرایط سخت تحریمی تلاش کرده‌اند، قدردانی شود. شایان ذکر است صادرکنندگان نامبرده در این نامه، طی مدت حدود دو سال گذشته بیش از ۲۴ میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد کشور برگردانده‌اند

افزايش نرخ ها در بازار 

روز دوشنبه 6 مرداد 99، با افزايش نرخ اونس جهاني طلا به 1941 دلار، و اعلام  نرخ دلار در بازار آزاد ارز به 23020 تومان، قيمت طلا و سكه افزايش يافت و هر گرم طلاي 18 عيار به 1 ميليون و 58 هزار، مظنه مثقال طلاي 17 عيار 4 ميليون و 585 هزار، سكه 11 ميليون و 170 هزار،  سکه طرح جدید 11 ميليون و 350 هزار، سکه قدیم 10 ميليون و 600 هزار، نیم سکه 5 ميليون و 550 هزار،  ربع سکه 3 ميليون و 300 هزار، سکه گرمي 1 ميليون و 670 هزار تومان معامله شد.  در ساعات صبح دوشنبه دلار 23430، يورو 27 هزار، پوند 29500 ، درهم 6430، لير تركيه 3430، یوان چین 3350، دلار کانادا 17700 تومان معامله شد. 

افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی فروش دلار در صرافی‌ها

صرافی‌های بانکی قیمت فروش ارزهای دلار و یورو را ۲۰۰ تومان افزایش دادند و قیمت خرید را ۱۰۰ تومان کاهش دادند. بر این اساس اختلاف خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی  ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و به فاصله ۱۰۰۰ تومانی رسید.بهای هر دلار آمریکا روز (دوشنبه، ۶ مرداد)  در صرافی‌های بانکی با رقم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. همچنین قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها نیز ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.همچنین برای فروش هر یورو رقم ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بر تابلوها ثبت و خرید یورو نیز با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ انجام شد.  
اما در سامانه سنا نرخ یورو و دلار همچنان در حال افزایش است و روز گذشته برای اولین بار در هفته‌های اخیر ارز در سامانه سنا از صرافی‌های بانکی گران تر معامله شد. میانگین بهای فروش هر یورو در بازار معاملاتی روز گذشته این سامانه، به قیمت ۲۵ هزار و ۶۳۸ تومان بود. در این سامانه بهای دلار نیز به رقم ۲۲ هزار و ۲۵۹ تومان رسید.
در سامانه نیما ولی روند حرکت با شیبی ملایم افزایش داشته، به طوری که در روز معاملاتی گذشته هر حواله فروش یورو با میانگین قیمت ۲۰ هزار و ۹۰۵ تومان فروخته شد،  فروش حواله دلار نیز به قیمت میانگین ۱۸ هزار و ۱۹۰ تومان انجام شد.

عرضه بیش از ۲۳۵ میلیون دلار در سامانه نیما
 
طی روز يكشنبه در سامانه نیما ۲۳۵ میلیون دلار با نرخ ۱۸۵۰۰۰ ریال به ازای هر دلار (نرخ میانگین موزون معاملات) عرضه شده است.بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه نیما در روز یکشنبه مورخ ۵ مرداد ماه ۱۳۹۹ بیش از ۲۳۵ میلیون دلار ارز عرضه شده است که میانگین موزون نرخ معاملات انجام شده حدود ۱۸۵۰۰۰ ریال بوده است.
خاطرنشان می شود، سامانه نیما با عنوان کامل «نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی» با هدف تسهیل تامین ارز توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شده است که از طریق آن خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. بنابراین حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن، در فرآیند تعیین نرخ ارز نقشی تعیین کننده دارد.
بازار طلا روز (دوشنبه) شاهد رکوردشکنی تاریخی قیمت طلا در بازارهای جهانی بود. مهمترین خبر در  بازار طلا و سکه روز (دوشنبه، ششم مرداد)، رکوردشکنی تاریخی بهای انس جهانی در قله ۱۹۴۱ دلاری بود.بر این اساس در بازار داخلی سکه بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۴و ۴۵ دقیقه امروز به قیمت ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.همچنین یک گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز به ارزش یک میلیون و ۵۲ هزار تومان فروخته شد و  هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۵۶۰ هزار تومان به فروش رسید.انس جهانی نیز با افزایش حدود ۴۰ دلار به بهای یک هزار و ۶۴۱ دلار معامله شد. این رقم در طول تاریخ معاملات طلا بی سابقه است.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز به صلاح نیست

یک نماینده مجلس معتقد است که سرمایه‌گذاری در بازار ارز به صلاح نیست و مردم باید بدانند قیمت‌ها روند نزولی خواهند گرفت.رحمت الله نوروزی در گفتگو با ایبنا، با تاکید بر اینکه نوسانات ارزی بسیاری از بازارها را درگیر تلاطم قیمتی کرده است، گفت: دولت برای مهار گرانی در گام نخست باید بازار ارز را از دلالی‌ها تهی کرده و به ثبات نسبی نزدیک کند.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با گرانی ارز تامین نهاده های دامی مورد نیاز و بسیاری از مایحتاج ضروری که از طریق واردات تامین می شود با مشکل مواجه خواهد شد، افزود: دولت باید با اتخاذ سیاستی صحیح مسیر ساماندهی ارزی را طی کرده و با سودجویی ها در این بازار مقابله کند.

وی با بیان اینکه دولت باید هر چه سریع تر نسبت به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور نیز وارد عمل شود، گفت: بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نیز می تواند تا حدودی تعادل عرضه و تقاضا را بیشتر کرده و به این ترتیب نوسانات را به حداقل ممکن برساند.
نوروزی همچنین به مردم در خصوص ناپایداری وضعیت بازار ازر هشدار داده و افزود: مردم باید بدانند که قیمت ها روند نزولی پیدا خواهند کرد، از اینرو سرمایه گذاری در این بازار به صلاح نیست.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تعامل هر چه بیشتر دولت و همه دستگاه ها با بانک مرکزی می تواند در ساماندهی هرچه سریع تر بازار مثمر ثمر باشد.

تشدید تنش پکن - واشنگتن؛ طلا رکورد زد

به دنبال تشدید تنش‌های دیپلماتیک مابین چین و آمریکا و هجوم سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌های امن، طلا امروز (دوشنبه) به بالاترین سطح تاریخ رسید.
به گزارش رویترز، بورس‌های جهان پس از آنکه دولت آمریکا دستور بستن کنسولگری چین را در هیوستون صادر کرد، تضعیف شد؛ اقدامی که پکن را وادار به تلافی و بستن کنسولگری آمریکا در چینگدو کرد.
به دنبال این تنش‌ها، طلا با ۱.۶ درصد رشد به رکورد ۱.۹۴۳ دلار به ازای هر اونس رسید و از ارتفاعاتی که در سپتامبر ۲۰۱۱ آن را فتح کرده بود، عبور کرد. علاوه بر این، اقدامات تسهیلی پولی جسورانه از سوی دولت‌های سرتاسر جهان از زمان شیوع ویروس کرونا و تبدل شدن به پاندمی، به افزایش قیمت فلز زرد کمک قابل توجهی کرده است.
امیدها برای احیای اقتصادی سریع آمریکا بدنبال افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ کمرنگ شده و این بدان معنا است که اقتصاد بدون حمایت‌های جدید از سوی دولت تسلیم خواهد و این در حالی است که اقدامات اولیه همچون مزایای بیکاری بهبود یافته برای بیکاران در ماه جاری منقضی خواهد شد.
سرمایه گذاران امیدوارند کنگره آمریکا پیش از رکود تابستانی با طرح جدید که شامل افزایش حجم محرک‌ها و مزایای بیکاری می‌شود، موافقت کند. «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که بسته جدید، مزایای بیکاری تمدید شده‌ای را که ۷۰ درصد دستمزد افراد در آن گنجانده شده است، شامل خواهد شد.
دمکرات‌ها که حزب اکثریت مجلس نمایندگان را تشکیل می‌دهند، خواستار افزایش مزایای بیکاری به اندازه هفته‌ای ۶۰۰ دلار و همچنین محرکی به مراتب بزرگ‌تر از بسته یک تریلیون دلاری جمهوریخواهان هستند.
نگرانی‌ها از دورنمای اقتصادی آمریکا همچنین روی دلار تاثیر منفی گذشته به طوری که اسکناس آمریکا با از دست دادن ۰.۴ درصد از ارزش خود به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر رسید. یورو برابر اسکناس آمریکا ۰.۴ درصد رشد داشت و به قیمت ۱.۱۶۹۷ دلار معامله شد؛ این اتفاق پس از موافقت سران اتحادیه اروپا بر سر بسته نجات منطقه یورو رخ داد.
یِن ژاپن برابر همتای آمریکایی خود ۰.۵ درصد رشد داشت و هر دلار با ۱۰۵.۶۰۵ ین دست به دست شد. قیمت های جهانی نفت نیز تحت تاثیر تنش های فزاینده پکن و واشنگتن، از افزایش ناکام ماند. معاملات آتی برنت دریای شمال ۰.۰۵ درصد افت داشت و هر بشکه ۴۳.۳۲ دلار معامله شد و نفت خام آمریکا نیز بشکه ای ۴۱.۲۹ دلار خرید و فروش شد.
حال اقتصاد جهان خوب نیست
فراموش کردن آسان است اما در روزهای ابتدایی پاندمی کرونا، در مقطعی قیمت طلا در حال ریزش بود؛ روندی که بلافاصله تغییر جهت داد و حالا این پیام را مخابره می‌کند: اقتصاد جهان به دردسر افتاده است.
به گزارش بلومبرگ، این اتفاق عجیب بود چون ویروس کرونا در حال فروپاشی اقتصاد جهان بود و به موقع ثابت کرد که یکی از بزرگ‌ترین و گول زننده‌ترین روندها در بازارهای مالی تاریخ معاصر است. در واقع، پاندمی سال ۲۰۲۰ خیلی زود خودش را به عنوان نیروی محرکه یکی از صعودی‌ترین روندها در بازار طلا معرفی کرد.
در پایان ساعات کاری بازار نیویورک در روز جمعه، قیمت هر اونس طلا به ۱۹۰۲.۰۲ دلار رسید؛ ۳۰ درصد بالاتر از اعماقی که در ماه مارس تجربه کرد و تنها یک درصد کمتر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۱.

ویروس کرونا موج نیروهای محرکه‌ای را آزاد کرد که قادر است تقاضای ناتمام برای امنیتی که طلا برابر آشوب بازار ایجاد می‌کند، تامین نماید. هنوز هراس از تمدید قرنطینه توسط دولت‌ها، تلاش سیاستمداران برای رونمایی از بسته‌های محرک بی‌سابقه، تصمیم بانک های مرکزی برای تزریق نقدینگی به بازار با سرعتی بی سابقه، سقوط منحنی‌های اوراق قرضه به قلمرو منفی، کاهش ناگهانی ارزش دلار برابر یورو و ین و البته تنش فزآینده مابین واشنگتن و پکن وجود دارد. تمام این موارد زمانی که در کنار یکدیگر بررسی شوند، حتی این نگرانی را مبنی بر تورمِ رکودی در برخی از محافل مالی ایجاد می‌کند.
در آمریکا جایی که ویروس همچنان می‌تازد و احیای اقتصادی لنگ می‌زند، این بحث داغ و داغ‌تر است. انتظارات سرمایه گذاران برای تورم سالیانه طی دهه آتی، در چهار ماه گذشته افزایش یافته است؛ روز جمعه این معیار که با نام تراز دخل و خرج شناخته می‌شود، به ۱.۵ درصد رسید و این در حالی است که همچنان نسبت به سطوح پیش از پاندمی و همچنین هدف تعین شده توسط فدرال رزرو یعنی دو درصد کمتر است؛ البته این رقم در مقایسه با سود ۰.۵۹ درصد اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا، به اندازه یک درصد بیشتر است.
«ادوارد مویا» تحلیل گر ارشد بازار در اوآندا کورپ در این خصوص گفت: عمده محرک پشت روند صعودی اخیر طلا، «نرخ واقعی بهره است که همچنان نزولی بوده و نشانه‌ای مبنی بر تسهیل زودهنگام از خود نشان نمی‌دهد. طلا همچنین سرمایه گذارانی را به خود جلب می‌کند که نگران وقوع رکود تورمی هستند که خود اقدامات تسهیلی بیشتر از سوی فدرال رزرو را تضمین می‌کند.
تحلیل گران نیز روند صعودی بیشتری را طی چندین ماه آتی برای طلا پیش بینی می‌کنند به طوری که بنک آو امریکا پیش بینی ۱۸ ماهه خود را از قیمت طلا روی ۳ هزار دلار به ازای هر اونس هدفگذاری کرده است.
«فرانسیسکو بلانش» رییس واحد کامودتی و تحقیقات بازارهای جانبی در بنک آو امریکا با اشاره به سقوط نرخ واقعی بهره، تبعیض فزآینده و افت بازدهی گفت: پاندمی جهانی برای طلا رونق پایدار فراهم کرده است. علاوه بر این، همزمان با تلاقی ارقام مرتبط با تولید ناخالص داخلی چین با اعداد آمریکایی که به واسطه شکاف فزآینده در خصوص شمار مبتلایان به کرونا ایجاد شده است، می‌توانیم انتظار یک تغییر ژئوپولیتکی زیرساختی را داشته باشیم؛ موضوعی که از نظریه ما مبنی بر هدفگذاری ۱۸ ماهه طلا روی ۳ هزار دلار، حمایت می‌کند.

این نخستین باری نیست که طلا از بسته‌های محرک بانک‌های مرکزی منتفع شده است. از دسامبر ۲۰۰۸ تا ژوئن ۲۰۱۱، فدرال رزرو ۲.۳ تریلیون دلار اوراق بدهی خریداری کرد و در تلاش برای حمایت از رشد اقتصادی، هزینه‌های اخذ وام (نرخ‌های بهره) را نزدیک به صفر نگه داشت و در نتیجه طلا را در سپتامبر ۲۰۱۱ به رکورد ۱۹۲۱.۱۷ دلار به ازای هر اونس رساند.
به گفته «افشین نبوی» رییس واحد تجارت موسسه ام‌کی‌اس سوئیس، که حالا برای طلا قیمت دو هزار دلار را پیش بینی می‌کند، بحران یک دهه پیش تمام و کمال مربوط به بانک‌ها بود. وی در این خصوص گفت: اگر بخواهیم صادق باشیم، این بار انتهای تونل مشخص نیست، دست کم تا انتخابات آمریکا در ماه نوامبر.