:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

طرح تخصیص قیر رایگان، فسادزا و رانتی است

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از طرح قیر رایگان گفت: باتقویت راه‌های روستایی و میان شهری مشکلی نداریم، اما با نحوه اجرای آن مخالفیم، زیرا نحوه اجرا فسادزا، غیر شفاف و رانت قیر به نظر می‌رسد
کد خبر: ۱۵۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
اقتصاد گردان - محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که  کشور در سال جاری با مشکل بودجه ریزی مواجه است گفت: یکی از قسمت‌های متاثر از مشکل بودجه را می‌توان حوزه فعالیت‌های عمرانی کشور اعم از راه و جاده سازی روستایی و شهری عنوان کرد.مجلس یازدهم با شعار حمایت از بخش تولید و حمایت ازمحرومین و مقابله با شرایط ناگوار اقتصادی، برای جبران خلاء طرح‌های عمرانی ارائه نموده است.
زنگنه تصریح کرد: در راستای اجرای اهداف این طرح یک میلیون تن قیر به وزارت راه و شهرداری‌ها تخصیص داده خواهد شد. جامعه هدف و اولویت‌مند این طرح که از قیر بهره‌مند خواهد بود قالباً مناطق زیر یکصد هزار نفر شامل می‌شود.
مالک شریعتی عضو هیات رئیسه مجلس نیز به عنوان مخالف طرح یاد شده گفت: باتقویت راه‌های روستایی و میان شهری مشکلی نداریم، اما با نحوه اجرای آن مخالفیم، زیرا نحوه اجرا فسادزا، غیر شفاف و رانت قیر به نظر می‌رسد.

او ادامه داد: در طرح یاد شده بجای اینکه به عملیات ترمیم و تقویت جاده ای، بودجه تعلق گیرد و سپس طرح اجرایی شود به متولیان امر گفته شده که بروند و سهمیه قیر دریافت و پروژه را اجرا و سپس برای تسویه حساب و دریافت بودجه اقدام نمایند در این طرح روند و رویه طبیعی انجام طرح‌ها نادیده گرفته شده است.

شریعتی تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده روش اجرای این طرح غیر شفاف است حدود 36 درصد رانت در سیکل توزیع قیر صورت می‌پذیرد که 9% این میزان به بحث معافیت از مالیات برارزش افزوده بر می‌گردد و 17 تا 20 درصد هم شامل معافیت قانونی از قوانین تحت عنوان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌شود. 6 درصد هم مربوط به حق العمل کاری و 2% هم به ضایعات ماده اولیه قیر مربوط می‌شود.

او گفت: در طرح ارائه شده آمده تامین یک میلیون تن قیر تا سقف چهل هزار میلیارد تومان، در این مطلب میزان قیر ثابت و سقف مبلغ متغیر است و معلوم نیست قیر دقیقا به چه قیمتی تعلق می‌پذیرد.

شریعتی این نوع از تخصیص قیر را نوعی اخلال در ساز وکار بورس عنوان کرد و افزود: مطابق قانون، قیر باید تحت ساز و کار بورس تخصیص یابد، اما در روند و روش قید شده در این طرح مطابقتی با روش بورس دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: روش کار در طرح قیر رایگان برای ترمیم و تقویت راه‌های روستایی فسادزا نیست.

محسن زنگنه در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: دیدگاه مخالفان طرح قیر رایگان به گونه‌ای است که گویی طرح را درست و دقیق مطالعه نکرده اند.

او ادامه داد: اگر قرار به تامین قیر مورد نیاز از طریق بورس باشد نباید فراموش کرد که دولت برای تامین اعتبارات ریالی این معامله پول ندارد. دولت برای تامین پول باید پایه پولی را افزایش دهد و پیرو آن نقدینگی ایجاد و ارز گران می‌شود این دقیقا همان کاریست که از آغاز سال جاری انجام می‌شود و با همین روش پایه پولی کشور از آغاز امسال 8.8 افزایش یافته است.

مالک شریعتی عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت: طبق آمار رسمی، حداقل روزانه 1000 میلیارد تومان به نقدینگی کشور تزریق می‌شود البته این آمار کمی قدیمی است، زیرا در حال حاضر روزانه 3 هزار میلیاردتومان به بورس وارد می‌شود.

او با بیان اینکه قیر یکی از کالا‌های استراتژیک کشور است ادامه داد: شفافیت نبودن طرح قیر رایگان، سبب ایجاد زمینه‌های فساد در حوزه قیر می‌شود.

شریعتی تصریح کرد: در بند 4 این طرح آمده، فروش قیر توسط دریافت کنندگان به هر شکل ممنوع و این در حالیست که ضمانت اجرایی این بند، آورده نشده است مگر می‌شود که در خودرو‌ها را باز بگذاریم و به سارقین بگوئیم دزدی نکنند.

در این طرح اول زمینه فساد فراهم شده است و سپس به مفاد برخورد با فساد پرداخته می‌شود.

مسعود نصرتی جانشین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ارتباط تلفنی با این برنامه با اعلام موافقت با دریافت قیر رایگان جهت ترمیم راه‌های روستایی افزود: پیش از این هم قیر تخصیص یافته به سازمان شهرداری‌ها تمام و کمال به واحد‌های مربوطه جهت ترمیم راه‌های روستایی واگذار می‌شد و از هر گونه فروش در بازار آزاد جلوگیری بعمل می‌آید.

حمید حسینی صادر کننده فرآورده‌های نفتی نیز گفت: روشی که تاکنون در خصوص تخصیص قیر صورت گرفته قابل قبول نیست.

او ادامه داد: از آنجا که سهم قیر در تامین آسفالت مورد نیاز جاده‌ها تنها 6 درصد است به نظر می‌رسد یک میلیون تن قیر برای ترمیم و تقویت راه‌های روستایی بسیار زیاد باشد، زیرا سال‌های گذشته برای ترمیم راه‌ها و جاده سازی کل کشور فقط 650 هزار تن قیر مصرف شد.

زنگنه هم در دفاع از طرح قیر رایگان گفت: با نگاهی دقیق به بند‌های یاد شده در طرح قیر رایگان، شبهات احتمالی رفع خواهد شد، آنچه در خصوص فسادزا بودن این طرح گفته می‌شود رنگ و بوی ابهام دارد.

شریعتی با رجوع به بند 5 این طرح گفت: اگر طرح درست و شفاف تنظیم و ارائه شود، به طریق درست مشمول تخصیص بودجه خواهد شد و دیگر نیازی به تامین و وصول نقدینگی از طریق غیر منطقی و غیر قانونی نخواهد بود.

او یکی از تاثیرات رانت و فسادزایی تامین و توزیع قیر در طرح‌های راه سازی روستایی و شهری و میان شهری را وجود همیشگی آسفالت‌های ناسالم کشور عنوان کرد و افزود: اگر نحوه تدوین و ارائه طرح از ابتدا شفاف و درست باشد نظارت‌های لازم و بموقع در مرحله عملیاتی شدن طرح هم دقیق و شفاف خواهد بود.