:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
نرخ تورم نقطه‌ای تیر ماه ١٣٩٩ در مقایسه با خرداد ماه ۴.۴ واحد درصد افزایش یافته است

افزایش 4.4 درصدی تورم ماهانه یا میانگین قیمت ها در یک ماه تیر 99 / رشد قیمت ٦.٧ درصدی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با بیشترین رشد در قیمت گوشت، مرغ و شیر

سطح عمومی قیمت ها یا تورم تیرماه 99 به دلیل رشد نرخ ارز، رشد پایه پولی و نقدینگی در یکسال اخیر، مشکلات افزایش هزینه تولید، مواد اولیه تولید و قیمت کالاها و خدمات مصرفی، در یکسال اخیر بی سابقه بوده و مانند تورم های بالای ماهانه سال 97 بروز کرده است
کد خبر: ۱۵۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
اقتصاد گردان -نرخ تورم نقطه‌ای تیر ۹۹ رشدی ۴.۴ درصد رشد داشت. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ماه ١٣٩٩ به عدد ۲۶.۹ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٦.٩ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای تیر ماه ١٣٩٩ در مقایسه با خرداد ماه ۴.۴ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۶.۱ واحدی درصدی به ٢١.٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٣.٤ واحد درصدی به ٢٩.٨ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۲۷ درصد است که نسبت به ماه قبل ۴.۳ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۵.۹ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۸ واحد درصد افزایش داشته است.

 نرخ تورم سالیانه تیر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور ۲۶.۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (خرداد ۹۹) ١.٤ درصد کاهش یافته است.

مرکز امار نرخ تورم تیرماه را منتشر کرد.  نرخ تورم سالیانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است در تیر ۹۹ کاهشی شد.

نرخ تورم سالیانه تیر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ۲۶.۴ درصد رسید. 

هم‌چنین نرخ تورم سالیانه برای خانوارهای شهری و روستایی ۲۶.۴ درصد است  که به ترتیب ۱.۳ و ١.٨ واحد درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.




افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

 نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه تیر ١٣٩٩ برابر ۶.۴ًدرصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٤.٤ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٦.٧ درصد و ٦.٣ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۶.۵ درصد است که نسبت به ماه قبل، ٤.٥ واحد درصد افزایش داشته است. این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

گوشت و لبنیات بیشترین رشد قیمت در تیرماه

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت تیرماه ۹۹ نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی)، گروه «شیر، پنیر و تخم‌­مرغ» (تخم‌­مرغ)، و گروه «نان و غلات» (ماکارونی و انواع برنج خارجی) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو و لاستیک خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه­گانه، لپ­تاپ) و گروه «مسکن و آب، برق گاز» (اجاره) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در تیر ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۴.۲درصد برای دهک اول تا ٢٨.٩ درصد برای دهک دهم است...