:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
معاون سازمان حفظ نباتات اعلام کرد

فروش اینترنتی آفت‌کش‌ها، ممنوع

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که فروش هرگونه آفت کش به صورت اینترنتی ممنوع بوده و در صورت مواجه با آن حتما برخورد خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۵۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹

اقتصادگردان- علی مراد سرافرازی با اشاره به اینکه در سازمان حفظ نباتات هیات نظارت بر سموم وجود دارد که وظیفه آن نظارت و سیاست گذاری کلان استفاده از آفت کش ها در کشور است، اظهار کرد: یکی از اهداف این هیات کاهش مصرف سموم پرخطر و جایگزینی آن با سموم کم خطر است. براساس آخرین آمار فقط پنج درصد از آفت‌کش‌هایی که در داخل کشور مصرف می شوند، پرخطر هستند که البته این موضوع اجتناب ناپذیر است، زیرا جایگزینی برای آنها در حال حاضر وجود ندارد.

وی ادامه داد: باقی آفت‌کش‌هایی که در کشور استفاده می‌شوند متوسط خطر و کم خطر هستند. البته این نکته را باید اضافه کرد که از ۹ درصد آفت کش‌های پرخطر در سال ۹۲ به پنج درصد در سال 1399 رسیده ایم. در این راستا نیز از سال گذشته تا کنون دو سم پرخطر بوتاکلر و دیازینون از سبد آفت کش ها حذف شده است و پاراکوات نیز به زودی حذف خواهد شد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه سال گذشته و امسال واردات حدود ۳۰ آفت کش را ممنوع کردیم، اظهار کرد: آفت کش ها به دو صورت وارد کشور می شود. حدود ۳۰ درصد از آفت کش ها آماده مصرف وارد می شوند و بیش از ۷۰ درصد از آنها به صورت ماده تکنیکال وارد شده و با سایر مواد در داخل کشور فرموله می شوند. به عبارت دیگر ۹۸ درصد سموم مصرفی کشور اعمم از آماده مصرف و تکنیکال وارداتی هستند.

سرافرازی خاطر نشان کرد: اگر متوسط سم مصرفی در سال را ۳۵ هزارتن در نظر بگیریم، از این ۳۵ هزارتن ۳۰ درصد آماده مصرف و ۷۰ درصد نیز به صورت ماده تکنیکال وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی صادرات سم ممنوع می شود آن چه در انبارها است باید حداکثر ظرف دو سال مصرف شود، گفت:۴۱۱ آفت کش ثبت شده که ۵درصد آنها یعنی حدود ۲۰  سم پرخطر  است و مابقی کم خطر ومتوسط خطر هستند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در ادامه گفت: به دنبال استفاده از سموم بیولوژی هستیم و شرکت های تولید کننده این نوع سموم نیز در داخل کشور وجود دارند. همچنین همکاری جدیدی با موسسه گیاه پزشکی کشور شروع کردیم که  آن دسته از آفت کش هایی که می توانند جایگزین آفت کش های پرخطر شوند را شناسایی کرده و آنها را به کشور وارد کنیم.

 وی در پاسخ به این سوال که  از ورود این آفت کش ها به کشور تا توزیع  آنها چه نظارت هایی وجود دارد، گفت: دو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان آفت کش وجود دارد که شرکت های زیادی زیرمجموعه این دو انجمن هستند. زمانی که شرکتی قصد واردات آفت کشی را دارد تمام اطلاعات آن وارد سامانه جامع مانیتورینگ سموم کشور می شود و این سامانه تحت نظارت سازمان حفظ نباتات است. بنابراین نوع ، میزان سم و همه اطلاعات در این سامانه گزارش می شود.

سرافرازی تصریح کرد: همچنین تیم های تعزیراتی در هر استان متشکل از مدیر حفظ نباتات استان، نماینده نظام مهندسی کشاورزی و نماینده قوه قضاییه تشکیل شده است که وظیفه آنها نظارت بر توزیع سم در فروشگاه ها است. این تیم ها با هر گونه گرانفروشی وتخلف برخورد خواهند کرد. در این راستا نیز تا کنون حدود ۸۰۰ فروشگاه پلمب شده است.

به گفته وی فروش هر نوع آفت کش به صورت اینترنتی ممنوع است و اگر با مواجه شویم حتما با آنها برخورد خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حفظ نباتات آموزش هایی جهت مصرف سم برای کشاورزان و تولیدکنندگان در نظر گرفته است یا خیر؟ گفت: موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در حال انتقال جدیدترین یافته ها به کشاورزان و بهره برداران است. در معاونت ترویج کشاورزی نیز  بالغ بر ۲۰۰ پژوهشگر برتر کشور تحت عنوان پژوهشگر مروج ارشد وجود دارد که این پژوهشگر ها زبده ترین افراد در بخش کشاورزی بوده و مستقیما با کشاورزان در ارتباط هستند. از طرفی سازمان حفظ نباتات و موسسه گیاه پزشکی کشور بر کنترل آفات، عوامل خسارت زا و آفت کش ها نظارت دارد. همچنین افرادی تحت عنوان یاوران تولید به روستاها می روند و به طور مستقیم با کشاورزان ارتباط برقرار می کنند.این محققان مشکلات کشاورزان را پیگیری می کنند.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات کشور در پایان با اشاره به اینکه دانش کشاورزی نسبت به ۱۰ سال گذشته بالاتر رفته است، اظهار کرد: سالی یکبار کشاورزان نمونه در کل کشور معرفی می شوند. در حقیقت کشاورزان نمونه هر منطقه الگوی دیگر کشاورزان خواهند بود و این اقدام می تواند به بالا رفتن دانش بخش کشاورزی نیز کمک کند.