:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سكه به 10 ميليون و 870 هزار تومان رسيد

دلارصرافی به مرز ۲۳ هزار تومان رسید/ ریزش دوباره لیر و تقويت يورو در برابر دلار

اكنون با توجه به قيمت دلار 23920 توماني بازار ازاد و معاملات نقدي، اختلاف دلار نيمايي و دلار صرافي به 5567 تومان و اختلاف دلار نيمايي و دلار آزاد به 6537 تومان شده است / بازگشت ارز صادرکنندگان باید الزام‌آور شود/ در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز دلار به 23920 تومان رسيد، يورو 26500، پوند 29600، درهم 7106، لیر ترکیه 3500، یوان چین 3420، دلار کانادا 17700 تومان اعلام شد. همچنين به دنبال اعلام اونس جهاني به قيمت 1807 دلار، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافت. هر گرم طلاي 18 عيار 1 ميليون و 25 هزار تومان، مظنه مثقال طلاي آبشده يا 17 عيار 4 ميليون و 439 هزار تومان، سكه طرح جديد 10 ميليون و 870 هزار، بهار آزادي 10 ميليون و 100 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 450 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 300 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 600 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۵۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري

صرافی‌های  مجاز بانکي روز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش 200 تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل  22 هزار و 950  تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 250 تومان خریداری می‌کنند.

 قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با افزایش 200 تومانی نسبت به قیمت های پایانی روزکاری قبل 25 هزار و 250 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 24 هزار و 550 تومان است. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 23 هزار و 500 تومان و قیمت یورو 26 هزار و 200 تومان اعلام شده است. بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۱ هزار تومان و هر یورو را معادل ۲۳ هزار تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته ۱۰۰۰ تومان کاهش یافته است.
در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز دلار به 23920 تومان رسيد، يورو 26500، پوند 29600، درهم 7106، لیر ترکیه 3500، یوان چین 3420، دلار کانادا 17700 تومان اعلام شد. همچنين  به دنبال اعلام اونس جهاني به قيمت 1807 دلار، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافت. هر گرم طلاي 18 عيار 1 ميليون و 25 هزار تومان، مظنه مثقال طلاي آبشده يا 17 عيار 4 ميليون و 439 هزار تومان، سكه طرح جديد 10 ميليون و 870 هزار، بهار آزادي 10 ميليون و 100 هزار،  نيم سكه 5 ميليون و 450 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 300 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 600 هزار تومان معامله شد.
در سامانه سنا  نيز بهای فروش هر یورو در بازار معاملاتی سه شنبه، 25 هزار 22 تومان اعلام شد. در این سامانه میانگین بهای فروش هر دلار نیز ۲2 هزار و 84 تومان اعلام شد.در سامانه نیما نیز برای در روز معاملاتی گذشته، هر حواله فروش یورو با قیمت ۱9 هزار و 859 تومان و هر حواله فروش دلار به نرخ ۱۷ هزار و 383تومان معامله شد.
براين اساس، با توجه به قيمت دلار 23920 توماني بازار ازاد و معاملات نقدي، اكنون اختلاف دلار نيمايي و دلار صرافي به 5567 تومان رسيده است. اختلاف دلار نيمايي و دلار آزاد نيز به 6537 تومان شده است.
بازگشت ارز صادرکنندگان باید الزام‌آور شود
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: دولت باید با اجرای سیاست‌های بازدارنده و سختگیرانه صادرکنندگان را ملزم کند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند.
آلبرت بغزیان در گفتگو با ایبِنا عنوان کرد: مسئولان باید تعهد می گرفتند کالایی که صادر می شود و قیمتش در داخل کشور افزایش پیدا می کند، باید ارز حاصله برگردد، در غیر اینصورت اجازه صادرات را لغو کنند تا بتواند پالس های جدی برای همه صادرکنندگان مخابره کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: عدم بازگشت ارز باید به صورت بنیادی از ابتدا از سوی دولت و نهادهای اجرایی حل می شد به طوری که باید در ضمانت هایی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات دریافت می شود آنها ملزم به اجرای تعهداتشان می شدند.
بغزیان با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید ارز و خودداری برخی صادرکنندگان از عرضه ارز صادراتی، گفت: متقاضیان ارز و صادرکنندگان انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند که این موضوع می‌تواند زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم کند اما دولت و بانک مرکزی با اعمال سیاست های مناسب می توانند این مسئله را در مسیر مناسبی قرار دهند تا با بازگشت ارزهای صادرکنندگان نوسان ها در بازار ارز نیز متعادل و مهار شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: وقتی نرخ ارز در بازار آزاد رشدهایی را تجربه می‌کند، طبیعتا صادرکنندگان در سامانه نیما هم قیمت‌های بالاتری برای ارز صادراتی در نظر می‌گیرند و به همین دلیل باید صادرکنندگان را مجاب کرد تا ارزهای حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند
وی با اعلام اینکه باید صادرکنندگان مجبور شوند که ارز خود را به کشور بازگردانند و در غیر اینصورت نباید صادراتی انجام دهند، افزود: دولت و بانک مرکزی می توانند با اجرای گام به گام برخی سیاست ها همانند افشای اسامی صادرکنندگان متخلف آنها را مجبور کنند که در راستای تعهدات ملی گام بردارند.

حرکت دوباره صعودی طلا
قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و تنشها میان آمریکا و چین افزایش پیدا کرد و در بالای مرز مهم ۱۸۰۰ دلار ایستاد.
بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۰۸ دلار و ۶۱ سنت رسید.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۱۱ دلار و ۴۰ سنت رسید.
به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت اواندا، به نظر می رسد تقاضا برای طلا با هر بار کاهش قیمت در محدوده ۱۸۰۰ دلار، قویتر می شود به خصوص اکنون که قرنطینه در کالیفرنیا دوباره بازگشته است. اگرچه فضا در وال استریت خوش بینانه است اما رکورد بدهیهای معوقه و اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا، باعث تردید سرمایه گذاران خوش بین شده است.
افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا ادامه دارد و بسیاری از ایالت‌ها موقتا بازگشایی اقتصادی را متوقف کرده اند تا به مهار اوج گیری شیوع بیماری بپردازند. آمار ابتلا به کووید ۱۹ از مرز ۱۳ میلیون نفر عبور کرده است.
مقامات بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه هشدار دادند که روند احیای اقتصاد آمریکا از تبعات ویروس کرونا طولانی‌تر خواهد بود و مشکلات اقتصادی در صورت افزایش موارد ابتلا تشدید خواهد شد.
عامل دیگری که از افزایش قیمت طلا حمایت کرد، تشدید تنشهای واشنگتن و پکن پس از امضای فرمانی از سوی رییس جمهور آمریکا برای پایان دادن به توافق ترجیحی برای هنگ کنگ و بستن در مذاکرات برای فاز دوم توافق تجاری بود.
بر اساس گزارش رویترز، تقاضا برای دارایی امن باعث شده قیمت طلا با وجود صعود بازارهای سهام آمریکا در شب گذشته، صعود کند.
ذخایر طلای اس پی دی آر گلد تراست که بزرگترین صندوق ETF طلا در جهان است، روز سه شنبه ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۲۰۶.۸۹ تن رسید که منعکس کننده تقاضای بالا برای سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند است.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۹۶۶ دلار و ۷۱ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۸۲۷ دلار و ۸۲ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۹ دلار و۲۲ سنت رسید.
ریزش دوباره لیر

ارزش لیر در برابر ارزهای مهم جهانی کاهش یافت.
به گزارش تریدینگ اکونومیکس، همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه و جهان که احتمالا به کاهش بیش از پیش گردشگر ورودی به این کشور منجر می شود، ارزش لیر در برابر بسیاری از ارزهای مهم جهانی کاهش یافت. یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش لیر نگرانی معامله گران از تغییر شرایط لازم برای احراز سمت قایم مقامی رییس بانک مرکزی ترکیه است که در قانون جدید، الزام داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بانکی حذف شده است و فعالان بازار نگران اند این کار باعث سلطه بیشتر دولت در سیاست گذاری های بانک مرکزی شود.
 در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۶.۸۶ لیر رسید. با این حال لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و طی شش ماه نخت امسال، ۱۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.
در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم ۱۴ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در ابتدای سال است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.
به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.
ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۳۳۴ لیر و هر پوند معادل ۸.۲۸ لیر اعلام شد.
از سوی دیگر ارزش روپیه هند نیز در معاملات در برابر دلار کاهش یافت. افزایش نرخ تورم ماه ژوین به بالای شش درصد و شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا از جمله دلایل ذکرشده ریزش امروز ارزش روپیه بوده است. هر دلار در معاملات امروز به ازای ۷۵.۴ روپیه معامله شد تا بدین ترتیب از ابتدای امسال تاکنون شش درصد در برابر اسکناس هندی رشد کرده باشد.
ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین میزان رسید
با افزایش احتمال توافق رهبران اتحادیه اروپا بر سر محرک اقتصادی و تعمیق همکاری‌های مالی برای محافظت از اقتصاد این قاره دربرابر بحران مالی کرونا، امروز (چهارشنبه) ارزش یورو در مقابل دلار به بالاترین سطح در چهار ماه اخیر رسید.
به گزارش رویترز، با افزایش احتمال توافق رهبران اتحادیه اروپا بر سر محرک اقتصادی و تعمیق همکاری‌های مالی برای محافظت از اقتصاد این قاره دربرابر بحران مالی کرونا، امروز (چهارشنبه) ارزش یورو در مقابل دلار به بالاترین سطح در چهار ماه اخیر رسید.
این در حالی بود که دلار پس از افزایش نرخ تورم در ایالات متحده و انتشار اخبار مربوط به پیشرفت در تولید واکسن، در برابر سایر ارزهای دارای رشد مانند دلار استرالیا، از خود مقاومت نشان داد.
بر اساس این گزارش، نرخ یورو به بالاترین سطح خود از تاریخ 10 مارس رسید و به 1.1423 دلار افزایش یافت که فاصله چندانی با رکورد خود یعنی 1.1495 دلار ندارد.
ارزش یورو در برابر واحد پول ژاپن نیز به بالاترین نرخ خود در یک ماه اخیر یعنی 122.47 ین رسید در حالی که در برابر پوند انگلیس نیز افزایش یافت و به 91.125 پنس رسید.
بارت وکابایاشی، مدیر شعبه توکیوی بانک آمریکایی استیت استریت گفت: آلمان، فرانسه و ایتالیا همه اقدامات قرنطینه شدیدی را اتخاذ کرده‌اند و در نتیجه به نظر می‌رسد که ویروس کرونا تحت کنترل است. اقتصاد نیز می‌تواند به تدریج بهبود یابد.
امیدواری در مورد توافق اتحادیه اروپا در اجلاس آتی سران این اتحادیه در اواخر هفته جاری درمورد بسته نجات کرونایی، به افزایش ارزش یورو کمک خواهد کرد.
بنا بر این گزارش، قدرت یورو باعث شده است تا شاخص دلار به پایین‌ترین سطح یک ماهه اخیر یعنی 96.056 برسد.
پس از آن که قیمت‌های مصرف کننده در ایالات متحده در ماه ژوئن نسبت به ماه گذشته به میزان 0.6 درصد صعود کرد و به بیشترین میزان در تقریباً هشت سال رسید، دلار روز سه شنبه باز هم ارزش خود را از دست داد

فشار چین روی دلار

تشدید تنش‌های آمریکا با چین باعث ریزش دلار در بازارهای جهانی شد.
به گزارش رویترز، نشانه هایی از وقوع جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن باعث نگرانی فعالین بازار ارز شده و همین مساله به تقویت ارزهای امن نظیر فرانک منجر شده است. اختلافات چین و آمریکا از مساله هنگ کنگ به تایوان کشیده شده و چین تهدید کرده است غول اسلحه سازی " لاکهید مارتین" را در صورت اصرار به فروش تسلیحات به تایوان تحریم خواهد کرد.
دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا دستور داده است وضعیت ویژه برای هنگ کنگ که اجازه دسترسی گسترده فعالان هنگ کنگی به بازارهای مالی جهانی را می داد، لغو شود. ترامپ هم چنین مصوبه اخیر قانون گذاران آمریکایی برای اعمال تحریم های بیشتر بر مقامات چینی درگیر در پرونده هنگ کنگ را امضا کرد. شماری از مقامات دولت آمریکا به ترامپ پیشنهاد داده‌اند تا اتصال دلار هنگ کنگ به دلار آمریکا را ملغی اعلام کند. با این حال برخی از کارشناسان نگران‌اند چنین اقدامی باعث شود تا چین با فروش بخشی از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا که در اختیار دارد، فشار روی بازدهی این اوراق را تشدید کند.
چین دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان، پس از ژاپن است اما تاکنون از این سلاح استفاده نکرده است.  از سوی دیگر مایک پمپئو- وزیر خارجه آمریکا از احتمال ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن‌های محبوب چینی نظیر تیک تاک در آمریکا خبر داده است.
چین به تازگی اعلام کرده است چهار مقام و دفتر سیاسی آمریکایی را در واکنش به تحریم های اخیر آمریکا تحریم کرده است که در بین آن ها نام سناتورهای ارشد جمهوری خواه- تد کروز و مارکو روبیو و هم چنین دفتر امور چین در کنگره دیده می شود. پیش از این آمریکا یک مقام ارشد حزب کمونیست چین را به بهانه نقض حقوق مسلمانان اویغور تحریم کرده بود.
یوکیو  ایشیزوکی- استراتژیست ارزی در موسسه "دایوا سکیوریتیز" - گفت: روز به روز رفتار معامله گران تغییر می کند و الگوی ثابتی ندارد. حالا همه به خاطر ویروس (کرونا) مجددا دست به عصا شده اند. چون که هنوز ویروس را تحت کنترل در نیاورده ایم ریسک های جدید نظیر ریسک جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن می تواند به سرعت با واکنش منفی بازار مواجه شود.
از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر با بازگشایی مجدد کسب و کارها، شمار مبتلایان به کرونا در بزرگ ترین اقتصاد جهان بار دیگر رو به فزونی رفته است و این مساله چشم انداز نامطمئنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است. نتایج یک نظرسنجی از مدیران مالی ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی که توسط دانشگاه یورک انجام شده است نشان می دهد اکثر آن ها نسبت به باقی ماندن سطح تقاضای مصرف کنندگان در سطوح پایین نگران‌اند.  
تاکنون بیش از ۱۳ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۸۱ هزار و ۲۸۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۳۹ هزار و ۱۴۳ نفر، برزیل با ۷۴ هزار و ۲۶۲ نفر، انگلیس با ۴۴ هزار و ۹۶۸ نفر، مکزیک با ۳۶ هزار و ۳۲۷ نفر و ایتالیا با ۳۴ هزار و ۹۸۴ نفر بوده است.
رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در "بانک ملی استرالیا" گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاستگذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است.
با توجه به افزایش مخارج دولت، روند صعودی بدهی و کسری بودجه در آمریکا ادامه دارد؛ میزان بدهی‌های آمریکا  تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۳۲۳  میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا نیز تا پایان ماه ژوئن به شش تریلیون و ۲۵۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسیده است.
کارل شاموتا - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " کمبریج گلوبال پیمنتس" - گفت: به طور واضحی شاهد بهبود اطمینان معامله گران نسبت به ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی بوده‌ایم و مقامات آمریکا و چین حمایت‌های خوبی از بازارهای مالی خود کرده‌اند، با این حال به ویژه در حوزه پولی سیاست‌گذاری ها با آنچه در طول بحران مالی ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، تفاوت دارد.