:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
جزییات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

حقوق بازنشستگان بالای 2 میلیون تومان می رسد / حذف دفترچه های کاغذی تا پایان مهر/ طلب ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشریح جزییات افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان گفت: حقوق مستمری بگیران حداقل بگیر در اسفندماه سال ۹۸ با بیش از ۲۰ سال سابقه کار به بیش از دو میلیون تومان خواهد رسید
کد خبر: ۱۵۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
اقتصاد گردان - مصطفی سالاری شامگاه سه‌شنبه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه حدود سه و نیم میلیون نفر بازنشسته تامین اجتماعی داریم، افزود: بازنشستگان حداقل بگیر دارای بیش از ۲۰ سال سابقه کار، در اسفند ۹۸، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند و با افزایش سنواتی که هر سال اعمال می‌شود این رقم به بیش از دو میلیون تومان رسید و با افزایش ناشی از متناسب سازی، این عدد برای سنوات مختلف خدمتی متفاوت است.

وی ادامه داد: امسال این رقم با توجه به متناسب سازی حقوق بازنشستگان، برای بازنشستگان حداقل بگیر با ۳۵ سال سابقه کار از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حدود ۳ میلیون تومان می‌رسد و برای کسی که ۳۰ سال سابقه کار دارد و حداقل بگیر بوده به حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و برای کسی که ۲۵ سال کار کرده است بیش از دو و نیم میلیون تومان خواهد بود و به همین شکل کاهش می‌یابد.

وی گفت: میانگین رقم اضافه شده به حقوق بازنشستگان حداقل بگیر سازمان تأمین اجتماعی، ۶۰۰ هزار تومان است، اما با فرمول مورد توافق با کانون بازنشستگان کشور نهایتاً این موضوع در سنوات مختلف اعمال شد و درباره کسانی که حداقل بگیر نبودند و حقوق بیشتری می‌گرفتند هم این افزایش حقوق شامل حالشان شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: از نظر درصد، کسانی که حداقل بگیر هستند بیشتر دریافت می‌کنند. وی درباره تسهیلات بانکی بازنشستگان گفت: تسهیلات بانکی روال هر سال بود و بیشترین مبلغی که در یک سال تسهیلات قرض الحسنه برای بازنشستگان در سراسر کشور پیش بینی و از طریق کانون عالی بازنشستگان به کانون‌های استانی سهمیه‌هایی داده می‌شد که بازنشستگان به بانک رفاه مراجعه کنند و تسهیلات بگیرند پارسال ۲۰۰ میلیارد تومان بود که امسال با افزایش ۱۰ برابری آن را به ۲ هزار میلیارد تومان رساندیم.

سالاری افزود: با این رقم، ۴۰۰ هزار بازنشسته، وام ۵ میلیون تومانی می‌گیرند در حالی که مبلغ وام پارسال، ۳ میلیون تومان و برای تعداد کمتری بود. وی اضافه کرد: کانون عالی بازنشستگان به ترتیب اولویت ثبت نامی، بازنشستگان را برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی می‌کنند و نیاز به ضامن و تشریفات ندارند.

سالاری گفت: پارسال دفترچه تأمین اجتماعی به گونه‌ای بود که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی دولتی در سراسر کشور بدهکار بودیم و معوقات ۱۶ ماهه داشتیم و به بخش خصوصی هم حدود ۶ هزار میلیارد تومان بدهکار بودیم. تأکید رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بود که اعتبار دفترچه‌های اجتماعی را احیاء کنیم و ارتقاء دهیم.

تامین اجتماعی به مراکز درمانی بدهی ندارد

وی اضافه کرد: از ابتدای اسفند سال ۹۸، مطالبات بخش دولتی را به صورت ۱۰۰ درصد تسویه و فروردین را علی الحساب پرداخت کردیم و اکنون حتی یک ریال بدهی رسیدگی شده قطعی در خصوص درمان نداریم.

سالاری گفت: به همه مراکز درمانی طرف قرارداد اعلام می‌کنیم که حداکثر ۲ تا ۳ هفته پس از دریافت صورتحساب، آن را پرداخت می‌کنیم و کسانی که به نسخه نویسی الکترونیک بپیوندند در ساعت ۱۲ شب همان روز به طور اتوماتیک تسویه می‌کنیم.

حذف دفترچه های کاغذی تامین اجتماعی تا پایان مهر

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: تا پایان مهر امسال، دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی حذف می‌شود و بیمه شدگان این سازمان بدون داشتن هیچ دفترچه ای، خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

وی درباره علت حذف نشدن دفترچه کاغذی تامین اجتماعی افزود: زیرساخت‌های فنی ما باید قوی باشد تا بتواند به ترافیک ورودی پاسخ دهد و سامانه، کندی نداشته باشد همچنین این موضوع به همکاری مراکز درمانی و پزشکان با سازمان تامین اجتماعی هم مربوط است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ۴۵ میلیون نفر در کشورمان دفترچه تامین اجتماعی دارند، گفت:گام نخست در باره حذف دفترچه تامین اجتماعی برداشته شد و دفترچه‌های کنونی به تمدید حضوری اعتبار نیاز ندارند و به روش غیر حضوری تمدید می‌شوند.

سالاری ادامه داد: اگر مراکز درمانی به این بهانه به بیمه شده، خدمات ارائه نکنند مردم شکایت خود را به سامانه ۱۴۲۰ اعلام کنند تا پیگیری شود. وی افزود: پارسال ۹۷ میلیون نفر مراجعه به شعب کارگزاری‌های تامین اجتماعی داشتیم که از این تعداد, ۳۸ و نیم میلیون نفر یعنی حدود ۴۰ درصد فقط برای تمدید دفترچه مراجعه می‌کردند و اکنون این مراجعات را نداریم.

سالاری ادامه داد: با حذف صدور کاغذی دفترچه تا پایان مهر امسال، حدود ۱۸ درصد از مراجعه کنندگان به کارگزاری‌ها کاهش می‌یابد و حدود ۲۰ درصد هم که در شرف بازنشستگی هستند با توجه به راه اندازی سامانه ها، نیازی به مراجعه حضوری نخواهند داشت که دو هفته آینده عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: با مجموع این اقدامات حدود ۷۵ درصد از مراجعات به کارگزاری‌های تامین اجتماعی، کاهش می‌یابد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعداد قابل توجهی از کارکنان سازمان تامین اجتماعی به ویژه در بخش درمانی، کرونا گرفتند و برخی جان باختند.

سالاری اضافه کرد: در اسفند سال ۱۳۹۸ حدود ۲۲۰ هزار نفر مستحق دریافت بیمه بیکاری بودند، اما به جزء این تعداد در فروردین امسال ۶۸۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری نام نویسی کردند که حدود ۵۷۰ هزار نفر، واجد شرایط بودند که به ۹۰ درصد آن‌ها پرداخت شده است.

بدنبال بورسی کردن هتل‌های هما هستیم

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره واگذاری سهام شستا هم گفت: حتی یک ریال از فروش این سهام را بابت امور جاری هزینه نکرده‌ایم و نخواهیم کرد و این مبلغ مربوط به نسل آینده و پشتوانه سازمان تامین اجتماعی است و در پی این نیستیم که سرمایه بفروشیم تا خودمان را اداره کنیم.

سالاری با بیان اینکه بورسی شدن برای شفاف‌تر شدن و مشخص شدن قیمت، انجام شد، ادامه داد: مکلفیم تا پایان برنامه ششم توسعه، سهام خود را به حداکثر ۴۰ درصد برسانیم تا بنگاه دار نباشیم و نصب مدیرعامل شرکت با ما نباشد و در پی این هستیم مجموعه هتل‌های هما را بورسی کنیم.

وی اضافه کرد: البته از پول حاصل از این فروش ها، در جای دیگر سهم می‌خریم. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اکنون پس انداز برای سازمان تامین اجتماعی، سخت است، گفت: نیمه نخست پارسال، ماهی هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان، کسری داشتیم، اما از نیمه دوم پارسال تاکنون، کسری نداریم.

سالاری افزود: ماهانه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت نقدی انجام دهیم که حدود ۷۰ درصد آن برای حقوق سه میلیون نفر بازنشسته است و حدود ۲۰ درصد از مجموع درآمد برای درمان، هزینه می‌شود و حدود ۵ درصد هم برای هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان است. وی گفت: امسال منابع ما حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بیش از مصارف است، اما معمولاً منابع ما وصول نمی‌شود و طلب ما انباشه می‌شود که بخش عمده‌ای از این طلب ما دولت است.

طلب ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، اکنون طلب حسابرسی شده ما تا پایان سال ۱۳۹۶ از دولت، ۱۳۵ هزار میلیارد تومان است، اما بر اساس محاسبات همکاران ما این رقم حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است و اکنون این رقم حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است که دولت از این رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان را در قالب سهام بابت طلب ما واگذار کرد.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در قالب طرح مدیران آینده، همه انتصابات ما از مسیر آزمون سازمان سنجش عبور می‌کند و کانون‌های ارزیابی از بین پذیرفته شدگان و با مصاحبه و با توجه به سوابق مدیریتی، او را انتخاب می‌کنند.

وی گفت: «شستا» تابع حاکمیت شرکتی است و هیچ کدام از کارکنان این شرکت ها، کارمند سازمان تامین اجتماعی نیستند و کارمند بخش خصوصی و تابع مقررات آن هستند بنابراین انتصابات در آن جا، روال حاکمیتی شرکتی را دارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: عرضه سهام «شستا» به ظرفیت بازار سرمایه و بورس بستگی دارد، اما قطعاً بخشی از سهام «شستا» عرضه خواهد شد و ما به ازای آن فوراً سهام می‌خریم.

سالاری گفت: با مدیریت و برنامه ریزی خوب، سازمان تامین اجتماعی با مشکل اساسی مواجه نخواهد شد، اما برای اطمینان از موفقیت بلند مدت این سازمان به حدود ۴ اصلاحیه در سطح قانون گذاری نیاز داریم.

وی اضافه کرد: بدون این اصلاحات مجبوریم با مضایقه خرج کنیم. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طرح‌هایی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه آماده کردیم، گفت: مطالبه کارفرمایان، جامعه کارگری و جامعه بازنشستگان این است که به جای هیئت امنا، شورای عالی باشد.

سالاری افزود: این موضوع را مهر پارسال، تفاهم و به دولت ارائه کردیم و در کمیسیون فرعی امور اجتماعی و دولت الکترونیک، مصوب شد و به کمیسیون اصلی رفت و در دستور کار قرار گرفت و این موضوع در دست اقدام است.