:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تشریح کرد

فرصت‌های بازار عراق برای فعالان تجارت فاوا

سید حمید حسینی عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: رشد بازار فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوپا در کشورهای توسعه‌یافته دنیا با توجه به رشد آموزش و افزایش سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، علاوه بر تاثیرپذیری از اقتصادهای پیش‌رو، کم و بیش در حال رواج است. عراق هم از این رویه مستثنی نیست.
کد خبر: ۱۵۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
اقتصادگردان- به گزارش فدراسیون فاوا، وی ادامه داد: گروهی از کشورهای خارجی هستند که در عرصه بازار تجارت دیجیتال، نرم‌افزارهای همراه و فناوری اطلاعات در عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای مثال لبنانی‌ها کارهایی را برای ایجاد کسب و کارهای اینترنتی جدید در عراق آغاز کرده‌اند. حسینی گفت: در حال حاضر چند کسب و کار تازه مبتنی بر سفارش کالا و خدمات آنلاین در عذاق رواج پیدا کرده‌اند. البته این کسب و کارها خودشان را با شرایط ویژه عراق وفق داده‌اند. چون شهروندان عراقی به شکل رایج از کارت‌های اعتباری و کارت‌های بستانکاری استفاده نمی‌کنند، پرداخت‌های برخط در این کشور بسیار سخت است. وی افزود: متأسفانه برخی از فعالان ایرانی حوزه آی‌تی بدون شناخت دقیق از مقتضیات و شرایط ویژه عراق قصد دارند که در این بازار وارد شوند. اپلیکیشن یا خدماتی که در ایران جواب می‌دهد، ممکن است که به همان شکل در عراق جواب ندهد. به گفته این فعال تجاری نمی‌توان خدمات و اپ‌های ایرانی را فقط به زبان دیگری ترجمه کرد و انتظار داشت که در بازار هدف کارایی و منفعت داشته‌باشند. حسینی ادامه داد: اگر قرار باشد که سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در عراق انجام شود، باید با شناخت دقیق اقتضائات ویژه این کشور باشد. به گفته وی، علاوه بر مساله پرداخت‌های آنلاین، پدیده‌ای به نام آدرس پستی هم برای شهرها و محلات عراقی به درستی تعریف نشده است. خیابان‌ها و محلات، علامت‌گذاری دقیقی ندارند و اصولاً می‌توان گفت که آدرس به شکلی که ما می‌شناسیم معنا ندارد. حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: در حال حاضر گروهی از بانک‌های عراقی به سمت ایجاد زیرساخت‌های پرداخت آنلاین می‌روند. برخی از بانک‌ها امکان پرداخت اینترنتی از طریق سرویس‌های اختصاصی بانک و فقط برای مشتریان خودشان، امکان پرداخت اینترنتی را فراهم کرده‌اند. وی همچنین به حضور کشورهای خارجی در بخش ‌آی تی عراق اشاره کرد و گفت: کشورهای مختلفی در حال ورود به بازار آی‌تی عراق هستند. اخیراً عربستانی‌ها درخواست مجوز برای ایجاد یک مرکز در بغداد کرده‌اند تا به تسهیل فعالیت‌های کسب و کارهای اینترنتی و تجارت دیجیتال در عراق بپردازند. یک نهاد دولتی مشابه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در عراق فعال است که به فعالیت کسب و کارهای نوپا و پژوهش در حوزه فناوری اطلاعات کمک می‌کند. به گفته وی، عربستان سرمایه‌گذاری در حوزه آموزشی را در عراق در پیش گرفته است. عربستان قصد دارد از این روش برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده کند. چراکه آموزش به نخبگان عراقی موجب وابستگی علمی آنها به آموزش‌های عربستان می‌شود و در نتیجه زمانی که بر اساس این آموزش، قرار باشد کسب و کاری راه‌اندازی شود، طرف عراقی دوباره به همان نهاد آموزش‌دهنده عربستانی مراجعه خواهد کرد. در نهایت عربستان می‌تواند از این طریق، تعداد بیشتری از فعالان کسب و کار دیجیتال را برای استفاده از سرمایه‌ها و شراکت با کمپانی‌های خودش جذب کند. حسینی افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکا هم در عراق فعال هستند، اما در‌ واقع با برنامه‌ریزی درازمدت و به اسم آموزش و ترویج وارد بازار عراق شده‌اند. وی تصریح کرد: برای فعالان اقتصادی ما هم باید روشن باشد که دیدگاه کوتاه‌مدت در مورد بازار عراق جواب نمی‌دهد. قرار نیست در عراق بتوانیم کالایی بفروشیم و پیش پرداخت دریافت کنیم و بیرون بیاییم. اگر بخواهیم در این حوزه تجارت ماندگاری داشته‌باشیم، باید برنامه‌ریزی بلندمدت بکنیم.