:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

بنیاد مستضعفان از طریق بانک سینا وام قرض الحسنه بدهد

بانک مرکزی در خصوص اظهارات اخیر رییس محترم بنیاد مستضعفان مبنی بر اینکه «می خواهیم بانک قرض الحسنه تاسیس کنیم، بانک مرکزی مجوز نمی دهد/اگر در روزهای کرونایی بانک داشتیم، به مردم وام قرض الحسنه می‌دادیم» اعلام كرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هم اکنون سهامدار اصلی و عمده بانک سینا است که می‌تواند تمام منویات و مقاصد خویش در زمینه اعطای قرض‌الحسنه را بدون هیچ‌گونه محدودیتی اجرا کند
کد خبر: ۱۵۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
اقتصاد گردان - چنانچه استفاده از ظرفیت بانک یاد شده برای این مهم مدنظر نیست، بنیاد مستضعفان می‌تواند اهداف و مأموریت‌های متصور در خصوص فعالیت متمرکز در زمینه قرض‌الحسنه اعم از تخصیص و تجهیز را به صورت مستقل، از طریق تأسیس یک صندوق قرض الحسنه و یا از طریق بانک سینا پیگیری کند. در حال حاضر ضوابط و مقررات موجود، اجرای هر دو روش مذکور را حمایت می‌کند.
 علاوه بر دو راهکار یاد شده چنانچه بنیاد مستضعفان در نظر دارد از طریق منابع داخلی خود به اعطای قرض‌الحسنه بپردازد، می‌تواند با بهره گیری از سازوکار «قرض الحسنه ویژه» که ضوابط آن در نظام پولی و بانکی کشور اجرایی شده هم از رهگذر بانک سینا و هم از طریق ایجاد صندوق قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای عاملیت پرداخت قرض‌الحسنه از محل منابع داخلی خود را واگذار کند.
 بانک مرکزی از دیدگاه و برنامه رییس محترم بنیاد مستضعفان استقبال و آمادگی کامل خود برای رسیدگی به هر یک از راهکارهای اشاره شده را اعلام می‌کند. بدیهی است در صورت وصول تقاضا به قید فوریت، بررسی و اقدام خواهد شد.
بانك مركزي همواره به تأسی از سیره پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) بر حمایت و ترویج فرهنگ و سنت نیکوی قرض‌الحسنه به عنوان یکی از احکام دین مبین اسلام تاکید دارد؛ بر این اساس تلاش شده است با سیاست‌گذاری مقتضی و ایجاد زمینه و زیرساخت‌های لازم، گسترش و توسعه تسهیلات قرض الحسنه به عنوان یکی از اهداف و مسئولیت‌های نظام بانکی کشور که در قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) نیز بر آن تاکید شده، جامعه عمل بپوشاند. در حال حاضر و در اجرای تکالیف و مسئولیت های یادشده بخش قابل توجهی از تسهیلات شبکه بانکی به قرض‌الحسنه اعطایی برای تامین نیازها و حوائج ضروری اقشار مختلف جامعه از جمله ازدواج، اشتغال، درمان و جبران خسارت حوادث طبیعی اختصاص می یابد. علاوه بر این با تدوین مقررات ناظر بر بانک‌ها و صندوق های قرض‌الحسنه و صدور مجوز در این رابطه تلاش شده تامین نیازهای مالی متقاضیان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر، تسهیل و تسریع شود؛ همچنین با همین رویکرد طی سالیان اخیر شرکت‌های تعاونی اعتبار نیز موظف شده‌اند صرفاً در چارچوب قرض‌الحسنه فعالیت کنند.

۵۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به آسیب دیدگان کرونا
بر اساس آخرین گزارش اخذ شده در ارتباط با اعطای تسهیلات به صاحبان کسب و کار آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا تا تاریخ 1399.04.22، تعداد ۱۶۷ هزار واحد کسب و کار مورد تأیید دستگاه اجرایی ذی‌ربط قرار گرفته و برای اخذ تسهیلات به بانک‌ها و موسسات اعتباری عامل معرفی شده‌اند که از این تعداد، ۱۳۴ هزار واحد انتخاب و به شعبه بانک یا موسسه عامل مربوطه معرفی شده‌اند. همچنین، تا تاریخ اشاره شده تعداد 11 هزار و 100 واحد به شعب مربوطه مراجعه و در حال تکمیل مدارک و وثایق خود ‌هستند که از این تعداد 5 هزار و 550 واحد کسب و کار، بالغ بر ۵۷۵ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.
یادآور می‌شود حسب تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده است بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز به منظور اعطای تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر و اعطای تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا به مبلغ ۷۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند که از این مبلغ، ۴۹۰ هزار میلیارد ریال صرف پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا خواهد شد.
تعيين تعداد سهام عدالت در روش غیر مستقیم

ستاد آزادسازی سهام عدالت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: میزان سرمایه و تعداد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تعداد سهام هر یک از مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند تعیین شد.
ستاد آزادسازی سهام عدالت با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی اتمام مهلت انتخاب روش مستقیم سهامداری از سوی مشمولان سهام عدالت و بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان خصوصی سازی، مانده دارایی نهایی شرکت های سرمایه گذاری استانی به نسبت باقی مانده مشمولین به روش غیر مستقیم در هر استان به کد بورسی هر یک از این شرکت ها تخصیص یافته و این شرکت ها می توانند کلیه حقوق سهامداری را نسبت به مانده سهام خود در شرکت های سرمایه پذیر اعمال کنند.
همچنین میزان سرمایه و تعداد سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی و تعداد سهام هر یک از مشمولان سهام عدالت در هر استان که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، تعیین شده و این مشمولان در صورت داشتن شماره  شبای بانکی معتبر و تلفن همراه به نام خود، می توانند به سایت sahamedalat.ir مراجعه و تعداد سهام خود را مشاهده کنند.
با توجه به اینکه هنوز گشایش نماد این شرکت ها در  بورس تهران انجام نشده و قیمت سهام آنها نیز کشف نشده، لذا شرکت سپرده گذاری مرکزی فقط نسبت به اعلام میزان دارایی (تعداد سهام هر مشمول در شرکت سرمایه گذاری استان خود) اقدام کرده است. بعد از کشف قیمت هر سهم شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس، قیمت و ارزش روز هر سهم و جمع ارزش دارایی هر سهامدار، قابل مشاهده می شود