:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کار گروه ساماندهی بازار ارز شروع به كار مي كند

کاهش ۳۰۰ تومانی نرخ خرید دلار و یورو در صرافی‌ها / افزايش نرخ هر گرم طلاي 18 عيار به يك ميليون و 13 هزار تومان

اكنون اختلاف دلار نيمايي و دلار صرافي به 5209 تومان رسيده است. اختلاف دلار نيمايي و دلار آزاد نيز به 6109 تومان شده است / در بازار طلا نيز با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد به قيمت 23660 تومان و نرخ اونس طلای جهانی به قيمت 1796 دلار، قيمت طلا و سكه افزايش يافت و مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا آبشده به 4 ميليون و 362 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 1 ميليون و 7 هزار، سكه طرح جديد 10 ميليون و 860 هزار، سکه بهار آزادی 10 ميليون، نيم سکه 5 ميليون و 400 هزار، ربع سکه 3 ميليون و 150 هزار، سکه گرمي 1 ميليون و680 هزار تومان داد و ستد شد
کد خبر: ۱۵۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
کاهش ۳۰۰ تومانی در نرخ خرید و ثبات در نرخ فروش، مهمترین اتفاقی بود که روز سه‌شنبه صرافی‌های بانکی با اعمال آن به دنبال کنترل قیمت دلار و یورو بودند. فروش دلار ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت خورد نرخ خرید هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. نرخ خرید یورو نیز در این صرافی‌ها با کاهش ۳۰۰ تومانی به بهای ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد و بهای فروش ۲۵ هزار و ۵۰ تومان ثبت شد.
در سامانه سنا  نيز بهای فروش هر یورو در بازار معاملاتی دوشنبه، ۲۳ هزار ۹۷۹ تومان اعلام شد. در این سامانه میانگین بهای فروش هر دلار نیز با کاهشی ۲ هزار تومانی ۲۰ هزار و ۶۷۷ تومان اعلام شد.در سامانه نیما نیز برای در روز معاملاتی گذشته، هر حواله فروش یورو با قیمت ۱۸ هزار و ۴۳۲ تومان و هر حواله فروش دلار به نرخ ۱۷ هزار و ۵۴۱ تومان معامله شد.
براين اساس، با توجه به قيمت دلار 23650 توماني بازار ازاد و معاملات نقدي، اكنون اختلاف دلار نيمايي و دلار صرافي به 5209 تومان رسيده است. اختلاف دلار نيمايي و دلار آزاد نيز به 6109 تومان شده است.
در بازار رسمي ارز نيز، بانک مركزي نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد و از این میان ۱۹ ارز شاهد کاهش و ۱۱ ارز شاهد افزایش قیمت بودند.هر دلار آمریکا، مانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد، هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۷۱۱ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۶۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.
در بازار طلا نيز  با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد به قيمت 23650 تومان و نرخ اونس طلای جهانی به قيمت 1796 دلار، قيمت طلا و سكه افزايش يافت و مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا آبشده به 4 ميليون و 362 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 1 ميليون و 7 هزار،  سكه  طرح جديد 10 ميليون و 860 هزار،  سکه بهار آزادی 10 ميليون، نيم سکه 5 ميليون و 400 هزار، ربع سکه 3 ميليون و 150 هزار،   سکه گرمي 1 ميليون و680 هزار تومان داد و ستد شد.

افزایش ۱۰۰ تومانی سکه در روز رکوردشکنی
 
در روز رکوردشکنی بازار طلا، قیمت هر گرم طلا از یک میلیون گذر کرد، سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون تومان رسید و سکه بهار آزادی طرح جدید هم ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.
بهای طلا و سکه همچنان روند رو به افزایش خود را حفظ کرد و بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایشی ۱۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین سکه تمام طرح قدیم هم به کانال ۱۰ میلیون رسید و ۱۰ میلیون تومان معامله شد.  نیم سکه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان تعیین قیمت خورد.  طلای خام ۱۸ عیار هم مرز یک میلیون تومان را گذراند و به ازای هر گرم یک میلیون و ۴ هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش رسید. اونس جهانی کاهش قیمت ۱۰ دلاری داشت و به بهای یک هزار و ۷۹۹ دلار معامله شد.

آغاز به کار کارگروه ساماندهی بازار
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برآورد ما این است با توجه به هماهنگی شکل گرفته میان قوای مقننه، مجریه و قضاییه، در روزهای آینده خبرهای خوبی درباره مدیریت بازار ارز خواهیم داشت.
به گزارش ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه روز دوشنبه  نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور با حضور ترکیب جدید مجلس یازدهم برگزار شد ، افزود: در این جلسه مباحث نشست نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب و محورهای مهم بسته اقتصادی مردمی، مطرح و اقدامات لازم برای این منظور آغاز شد.بازار ارز به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس است و صبح امروز جلسه مفصلی با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزرای جهاد کشاورزی، نفت و صمت داشتیم که جمع بندی بسیار خوبی انجام شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تلاش کردیم هماهنگی‌های لازم برای مدیریت بازار انجام شود، گفت: برگزاری جلسات مستمر شورای عالی هماهنگی با حضور سران قوا و اعضا انجام خواهد شد.پیشنهادهایی در بخش ساماندهی و مدیریت بازار ارز و نحوه تسویه حساب ارزی صادرکنندگان و تعیین تکلیف ثبت سفارش‌ها و چگونگی دسترسی به منابع ارزی خارج از کشور مطرح شد و مجموعه‌ای از اقدامات لازم برای بهبود عملکرد بازار و کاهش التهابات ارزی در دستور کار قرار گرفت.قرار است کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان قوای مقننه، قضائیه و با محوریت دولت، از فردا ۳ شنبه کار خود را برای ساماندهی بازار ارز آغاز کند.
وی با اشاره به ظرفیت و توان بانک مرکزی افزود: با هماهنگی و همراهی سران قوا، امیدواریم به زودی برنامه جامع و بسته پیشنهادی به ویژه در حوزه مشوق‌های صادراتی داشته باشیم.در بخش تخصیص ارز برای بخشی از کالاهای اساسی، فعلاً همان مسیر اعلامی دولت، ادامه خواهد داشت و اولویت تخصیص ارز به کالاهای اساسی خواهد بود. همراه با الزامات بخش خصوصی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، باید هماهنگی‌های لازم برای ایجاد بسته‌های مشوقی داشته باشیم.
۴ عامل موثر در نوسان بازار ارز
 يك كارشناس بانكي با تشریح عوامل موثر در نوسانات بازار ارز گفت: اگر سیاست‌های هوشمندانه بانک مرکزی نبود بازار ارز شرایط نابسامانی را تجربه می‌کرد. حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن در گفتگو با  ایبِنا، با اشاره به نوسانات بازار ارز اظهار داشت: در ماه‌های اخیر چند عامل دست به دست هم داده و موجب شده که نرخ ارز افزایش پیدا کند و نوساناتی در بازار ایجاد شود که در چنین شرایطی لازم بود که بانک مرکزی سیاست‌هایی را از جمله تاکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات برای برقراری ثبات در بازار اتخاذ کند.
وی با اشاره عوامل موثر در نوسانات بازار ارز تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا مسائل و مشکلاتی را برای صادرات و واردات ما ایجاد کرده است و هزینه‌های سنگینی از این بایت به تحمیل می‌شود که موجب شده در جابجایی پول، تراکنش‌های مالی و حمل کالا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه بالاسری به تولیدکنندگان، صنعتگران و کشور وارد شود.
مهری ادامه داد: عامل دوم شیوع بیماری کرونا در دنیا است که تقریباً تمام مراودات و اقتصاد دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و کشور ایران نیز از این تاثیرات مستثنی نبوده است، که از این بابت هم تجارت خارجی ما از این نظر به ویژه در ماه‌های ابتدایی مورد آسیب قرار گرفت و هم هزینه‌هایی بابت تعطیلی کسب و کارها به اقتصاد کلان وارد شد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه عامل بعدی کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا است که از این بایت نیز شوکی به اقتصاد ما وارد شد، گفت: همچنین از اردیبهشت ماه مکاتباتی از طریق بانک‌های دنیا با بانک‌های ایرانی می‌شود و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF اثرات خود را به مرور در اقتصاد ایران نشان داده است.تاثیرپذیری از این چهار عامل موجب شده که با این شرایط اداره کردن کشور بسیار سخت شود، اما اقدامات بانک مرکزی هوشمندانه بوده و اگر مکانیسم‌هایی که بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات قرار داده نبود، امروز مشخص نبود که بازار ارز چه شرایطی را تجربه می‌کرد.در شرایط فعلی کشور همه باید از سیاست‌های اتخاذ شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات حمایت کنند تا کشور بتواند از این شرایط سخت عبور کند و آینده خوبی را برای کشور متصور باشیم.


ایجاد زمینه بازگشت ارزهای صادراتی به کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است باید زمینه بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد فراهم شود تا به این ترتیب نرخ‌ها به کانال‌های قبلی برگردد.
شهباز حسن‌پور بیگلری در گفتگو با ایبِنا با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف نقدینگی های سرگردان برای کمک به ساماندهی وضعیت بازار ارز لازم است، ‌افزود: در شرایط فعلی اگر دولت و بانک مرکزی هر طرحی برای ساماندهی بازار اجرا کنند، اما با تعیین تکلیف نقدینگی های سرگردان همراه نباشد به طور حتم آینده مطلوبی نخواهد داشت.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه باید مردم سرمایه های خود را به سمت امور مولد هدایت کنند، تصریح کرد: ساماندهی بازار ارز در برهه های گذشته نشان داد که سرمایه گذاری ر ارز آینده مناسبی ندارد، از اینرو مردم باید از تجربه های گذشته استفاده کرده و جلوی نابودی سرمایه های خود را بگیرند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی با دعوت از رییس کل بانک مرکزی موضوع ساماندهی ارزی را پیگیری می کند، گفت: متاسفانه اکنون مردم خود عامل اصلی حباب نرخ ها هستند، زیرا تمایل به خرید اجازه برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا را نمی دهد.
حسن پور بیگلری با بیان اینکه باید مولفه های تاثیرگذار در نابسامانی بازار ارز احصا شده و به ترتیب چاره ای برای خنثی سازی آنها در نظر گرفته شود، افزود: البته تعطیلی چندماهه بازار و لغو مراودات بین المللی نیز در بروز شرایط فعلی بی تاثیر نبوده و نباید مورد غفلت واقع شود.باید زمینه بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد فراهم شود تا به این ترتیب نرخ ها به کانال های قبلی برگردد.

دلار در معاملات خارجی بالا رفت

شاخص دلار در معاملات اصعودی شد.به گزارش رویترز، با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد.
داده های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد فعالیت‌های صنعتی این کشور در ماه ژوئن به میزان کاملا محسوسی تقویت شده و در حال بازگشت به سطوح قبل از بحران کرونا است. روند اشتغال‌زایی در بازار کار نیز کماکان مثبت باقی مانده و نرخ بیکاری رو به کاهش است.
از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر با بازگشایی مجدد کسب و کارها، شمار مبتلایان به کرونا در بزرگ ترین اقتصاد جهان بار دیگر رو به فزونی رفته است و این مساله چشم انداز نامطمئنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است. نتایج یک نظرسنجی از مدیران مالی ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی که توسط دانشگاه یورک انجام شده است نشان می دهد اکثر آن ها نسبت به باقی ماندن سطح تقاضای مصرف کنندگان در سطوح پایین نگران‌اند.  
رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در "بانک ملی استرالیا" گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاستگذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است.
با توجه به افزایش مخارج دولت، روند صعودی بدهی و کسری بودجه در آمریکا ادامه دارد؛ میزان بدهی‌های آمریکا  تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۳۲۳  میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا نیز تا پایان ماه ژوئن به شش تریلیون و ۲۵۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسیده است.
کارل شاموتا - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " کمبریج گلوبال پیمنتس" - گفت: به طور واضحی شاهد بهبود اطمینان معامله گران نسبت به ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی بوده‌ایم و مقامات آمریکا و چین حمایت‌های خوبی از بازارهای مالی خود کرده‌اند، با این حال به ویژه در حوزه پولی سیاست‌گذاری ها با آنچه در طول بحران مالی ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، تفاوت دارد.
دور تازه تنش‌های آمریکا و  چین بر سر مساله هنگ کنگ حالا ممکن است به حوزه ارزی نیز کشیده شود و برخی از منابع آگاه گفته‌اند شماری از مقامات دولت آمریکا به ترامپ پیشنهاد داده‌اند تا اتصال دلار هنگ کنگ به دلار آمریکا را ملغی اعلام کند. با این حال برخی از کارشناسان نگران‌اند چنین اقدامی باعث شود تا چین با فروش بخشی از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا که در اختیار دارد، فشار روی بازدهی این اوراق را تشدید کند.
چین دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان، پس از ژاپن است اما تاکنون از این سلاح استفاده نکرده است.  از سوی دیگر مایک پمپئو- وزیر خارجه آمریکا از احتمال ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن‌های محبوب چینی نظیر تیک تاک در آمریکا خبر داده است.
چین به تازگی اعلام کرده است چهار مقام و دفتر سیاسی آمریکایی را در واکنش به تحریم های اخیر آمریکا تحریم کرده است که در بین آن ها نام سناتورهای ارشد جمهوری خواه- تد کروز و مارکو روبیو و هم چنین دفتر امور چین در کنگره دیده می شود. پیش از این آمریکا یک مقام ارشد حزب کمونیست چین را به بهانه نقض حقوق مسلمانان اویغور تحریم کرده بود.
یوکیو  ایشیزوکی- استراتژیست ارزی در موسسه "دایوا سکیوریتیز" - گفت: روز به روز رفتار معامله گران تغییر می کند و الگوی ثابتی ندارد. حالا همه به خاطر ویروس (کرونا) مجددا دست به عصا شده اند. چون که هنوز ویروس را تحت کنترل در نیاورده ایم ریسک های جدید نظیر ریسک جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن می تواند به سرعت با واکنش منفی بازار مواجه شود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۵۲۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۶۱ دلار اعلام شد.  
احتمالا تا سه سال آینده تعداد اعضای منطقه پولی یورو به ۲۱ عضو خواهد رسید: برای نخستین بار در طول پنج سال اخیر، بلغارستان و کرواسی موفق شدند به عضویت مکانیزم تبادل اروپایی بپیوندند و از تاریخ یکم اکتبر امسال فعالیت بخش بانکی و مالی آن ها تحت نظر بانک مرکزی اروپا خواهد بود.   این مکانیزم که به عنوان آخرین پیش‌نیاز پیوستن به منطقه پولی یورو محسوب می شود.
در انگلیس نیز به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور، بوریس جانسون- نخست وزیر - از ارائه یک بسته حمایتی جدید از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا خبر داده است. جانسون هم چنین از اعمال تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت و بودجه بندی دولت خبر داده است.
از طرف دیگر اگر چه پیشنهاد انگلیس برای محدودیت‌های زمانی معاملات بازارهای ارزی دو طرف کانال مانس با مخالفت برخی از طرف‌های اروپایی مواجه شده است اما مقامات انگلیسی از توافق با سوئیس بر سر تقویت همکاری در حوزه بازارهای مالی و ارزی خبر داده اند.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۸۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۱ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۳  به ۱.۱۳۴  دلار رسید.

مینوری اوچیدا - تحلیلگر بازار ارز در بانک "میتسوبیشی"- گفت: به صورت کلی بازار با توجه به تحولات اخیر محتاط شده است. کاهش روابط تجاری و تعطیلی کسب و کارها تقاضا برای ارز را کاهش داده است و انتظار می رود این روند دست کم تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.
با وجود آن که بانک مرکزی چین مربوط به تزریق ده‌ها میلیارد دلار نقدینگی به بازارهای مالی این کشور برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا شده اما آن‌طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۱۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه می به ۳.۱۱۲ تریلیون دلار رسیده است.  
تا پایان ژوئن چین دارای ۱۱۰.۷۶ میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۲.۴۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۰۷.۱۵۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱ یوان چین اعلام شد.