:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
عضو اتاق بازرگانی تهران:

بانک مرکزی در کشورهای واردکننده شماره حساب اعلام کند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلاتی که صادرکنندگان در ماه‌های گذشته برای بازگشت ارز به کشور با آن مواجه بوده‌اند، پیشنهادهایی را به بانک مرکزی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۵۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱

اقتصادگردان- محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: ما در ماه‌های گذشته با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده‌ایم و یکی از نخستین نتایج این تحریم‌ها آن است که امکان جابجایی پول و ارز برای ایرانی‌ها در بانک‌ها و صرافی‌های بین المللی فراهم نیست و همین امر برای بسیاری از صادرکنندگان مشکلات جدی به وجود آورده است.

به گفته وی، در ماه‌های گذشته تعدادی از صادرکنندگان تلاش کرده‌اند با چمدان و به شکل دستی به کشور ارز بیاورند، که این مسئله از سویی بسیار محدود است و از سوی دیگر همه صادرکنندگان امکان اجرای آن را ندارند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فشار بیش از حد به صادرکنندگان در نهایت به تولید کشور ضربه می‌زند، بیان کرد: بانک مرکزی برای آنکه ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کند، می‌تواند در کشورهای مقصد صادراتی ما شماره حسابی معرفی کرده و ارز را در همان نقطه بگیرد. اگر این موضوع ممکن نیست، باید شیوه‌هایی مانند واردات در ازای صادرات و تسهیل شرایط قانونی در دستور کار قرار گیرد.

نجفی منش ادامه داد: از سوی دیگر نباید تمام صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند را به یک شکل مورد ارزیابی قرار داد. برخی از این افراد تولیدکنندگان شناسنامه داری هستند که سال‌ها در عرصه‌های مختلف فعالیت کرده‌اند و به دلیل مشکلات به وجود آمده نتوانسته‌اند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برسانند. متوقف کردن فعالیت‌های آنها نه تنها به بازگشت ارز کمک نمی‌کند که حتی در گام بعدی، می‌تواند به کاهش ظرفیت تولیدی کشور نیز منجر شود.

به گفته وی، امروز یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های اقتصادی کشور توسعه صادرات غیرنفتی است و در این مسیر به جای محدود کردن ظرفیت صادرکنندگان، باید تلاش شود با بسیج کردن امکانات دستگاه های دولتی و بخش خصوصی، بازار محصولات صادراتی ایران بزرگ‌تر از قبل شود.

بانک مرکزی اعلام کرده صادرکنندگان تنها تا پایان تیر ماه وقت دارند، تعهدات ارزی خود از محل صادرات سال ۱۳۹۸ را ایفا کنند و در غیر این صورت از بین رفتن مشوق‌های صادراتی و تعلیق کارت‌های بازرگانی آنها گزینه‌های روی میز این بانک خواهند بود.