:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صاحبخانه‌ها هوای کارگران را داشته باشند

یک کارشناس اقتصادی از مالکان و صاحبخانه‌ها خواست تا در شرایط اقتصادی حاضر هوای کارگران را داشته باشند و پیشنهاد کرد از زمین‌های خالی حاشیه شهرها و مجتمع‌های صنعتی برای احداث واحدهای مسکونی کارگران استفاده شود.
کد خبر: ۱۵۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴

اقتصادگردان- حمید نجف درباره پرداخت وام‌های ودیعه مسکن برای خانه دار شدن کارگران گفت: شیوه‌هایی مثل پرداخت وام ودیعه مسکن یا تسهیلات ارزان قمیت مسکن موقتی است و کارگران با توجه به دریافتی اندکی که دارند، قادر به پرداخت این‌گونه وام‌ها نیستند چون بسیاری از کارگران اجاره‌نشین هستند و علاوه بر کرایه خانه باید وام ودیعه مسکن را هم بپردازند و حقوق آن‌ها کفاف هزینه‌های بیشتر را نمی‌دهد.

وی پیشنهاد کرد از زمین‌های خالی حاشیه شهرها و مجتمع های صنعتی برای احداث واحدهای مسکونی کارگران استفاده شود و گفت: دولت می تواند این زمین ها را به طور رایگان و به نسبت کارگران شاغل به کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی واگذار کند تا مسکن کارگران از این طریق تامین شود.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، دولت به جای دادن زمین‌های رایگان به تعاونی‌های مسکن که ممکن است مشکلاتی برای اعضا ایجاد کنند، این زمین‌ها را در اختیار کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی بگذارد و نقش نظارتی خود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب ایفا کند.

نجف با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها می توانند از طریق زمین‌های رایگان و زمین‌های بایر و بلااستفاده برای کارکنان و نیروهای خود مسکن تهیه کنند، گفت: اگر بخواهیم کارگران را در همین فضای تحریم و کرونا صاحبخانه کنیم، در یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله می توانیم مشکل مسکن را ریشه کن کنیم.

وی با بیان این‌که در آشفته بازار مسکن بیش‌ترین فشار بر روی طبقات کارگری است که توان پرداخت اجاره بهای سنگین را ندارند، گفت: اگر چه دولت اعلام کرده که سقف افزایش اجاره بها بیش از ۲۵ درصد نباشد ولی قیمت‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد که برخی مالکان غیرمنصفانه مستاجران خود را بیرون می‌کنند و خانه‌هایشان را به کسانی که اجاره بیشتر بپردازند، اجاره می‌دهند پس انتظار می‌رود صاحبخانه‌ها هوای کارگران را داشته باشند و در شرایط اقتصادی حاضر از کارگران حمایت کنند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، نباید انتقام گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها را از یکدیگر بگیریم و از هرگونه رفتاری که منجر به ناهنجاری های اجتماعی گسترده و بزهکاری در سطح جامعه می شود جلوگیری کنیم.

در حال حاضر بخش اعظمی از دریافتی کارگران صرف پرداخت هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود و تامین مسکن به دغدغه‌ای اساسی برای خانوارهای کارگری تبدیل شده است. واگذاری زمین‌های رایگان به کارگران، ساخت خانه‌های کوچک مقیاس، اختصاص وام‌های ودیعه مسکن، واگذاری خانه‌های اجاره به شرط تملیک و ساخت مجتمع‌های مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی از جمله راهکارهایی است که برای خانه‌دار شدن کارگران پیشنهاد می‌شود.