:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس:

ضرورت هدایت اولویت دار منابع بانک مسکن برای تکمیل واحدهای مسکن مهر، انباشت تقاضا باید از بین برود

تمام توان بانک مسکن در شرایط فعلی باید در بخش ارایه تسهیلات ارزان برای تکمیل واحدهای مسکن مهر هزینه شود.
کد خبر: ۱۵۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
اقتصادگردان- کمال علیپور خنکداری با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار مسکن، گفت: یکی از مشکلات عمده کشور تهیه مسکن برای مردم با توجه به نیازهای انباشت شده در این بخش است.
نماینده مردم سوادکوه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سال در حدود 800 هزار زوج جوان به جرگه متاهلین افزوده می شوند، افزود: باید با اتخاذ تدابیری مناسب شرایط صاحب خانه شدن این افراد نیز در دستور کار قرار بگیرد هر چند که در برنامه پنجم و ششم توسعه دولت موظف به تامین حداقل سالی 700 تا یک میلیون واحد با برنامه ریزی درست شده است.
علیپور خنکداری با تاکید بر اینکه در مجلس نهم و همچنین در برنامه پنجم توسعه میزان ساخت مسکن از سوی دولت و همچنین انبوه سازان تفکیک شده است، تصریح کرد: از 700 تا یک میلیون واحد مسکنی که باید هر سال ساخته شود، حدود 300 تا 400 هزار واحد آن را دولت و مابقی را انبوه سازان، تعاونی سازها و شخصی سازها باید با تسهیلات ارزان بسازند.
وی با اشاره به نقش انبوه سازان در تامین مسکن و ساماندهی قیمت ها از این طریق، گفت: برای مشارکت انبوه سازان در ساخت سالی500 تا 600 هزار واحد مسکونی باید تسهیلات ارزان از سوی شبکه بانکی به ویژه بانک مسکن به عنوان متولی این حوزه ارایه شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه دولت باید با حذف قیمت زمین از بهای تمام شده مسکن ساماندهی نرخ ها را رقم بزند، گفت: در شرایط فعلی مهم ترین اقدامی که دولت در راستای ساماندهی وضعیت مسکن می تواند انجام دهد این است که با کمک بانک مسکن و ارایه تسهیلات مناسب زمینه تکمیل واحدهای مسکن مهر را فراهم کند زیرا با تکمیل همین پروژه بسیاری از نیازها برطرف خواهد شد.
علیپور خنکداری ادامه داد: اکنون دولت متعهد شده سالی 300 هزار واحد را در قالب اقدام ملی مسکن تکمیل و تحول متقاضیان کند، افزود: دولت قبل از ورود به طرح های دیگر باید طرح های نیمه کاره و زمین مانده در بخش مسکن را تکمیل کند.
وی با بیان اینکه ارایه تسهیلات ارزان با بازپرداخت طولانی یکی از ملزومات ساماندهی بازار مسکن با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: بانک مسکن با دخیل شدن در طرح های بازآفرینی شهری می تواند اعتبار مناسب را برای این طرح ها تامین کرده و در این راستا در ساماندهی وضعیت مسکن نقش خود را ایفا کند.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس یازدهم همچنین با تاکید بر اینکه تسهیلات دهی بانک مسکن حتی در ساماندهی حریم شهرها به نفع ساخت و ساز خانه می تواند مفید باشد، گفت: دولت باید با حمایت از این حوزه تسهیلات دهی را تقویت کند.