:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئيس جمهور: بانک مرکزی مسئول سیاست های ارزی است

صادرکنندگان برای برگشت ارز ۴ ماه فرصت دارند / دلار نيمايي به بالاي 17 هزار تومان رسيد

به دليل رشد نرخ دلار در بازار آزاد كه به قيمت 22800 تومان افزايش يافته، قيمت طلا و سكه افزايش يافت. هر گرم طلاي 18 عيار به 967 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 4 ميليون و 189 هزار، سكه جديد 10 ميليون و 400 هزار، سكه طرح قديم 9 ميليون و 700 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 250 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 50 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 600 هزار تومان داد و ستد شد. / با كاهش اختلاف دلار نيما با دلار آزاد به 5 هزار تومان، پيش بيني مي شود كه افزايش عرضه ارز از سوي صادركنندگان تشويق شود
کد خبر: ۱۵۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

اقتصاد گردان - محسن شمشيري
رییس جمهور گفت: وزارت صمت اختیار و مسئولیت اجرای سیاست‌های صادرات و واردات کالا برای ایجاد انضباط ارزی را دارد و بانک مرکزی مسئول سیاست‌های ارزی است.
 حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به نوسانات ارزی ناشی از تحریم ها و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: وزارت صمت مسئول ایجاد انضباط در بخش صادرات و واردات کالا در کشور است و در این مسیربا همکاری بانک مرکزی سیاست های تعادل ارزی کشور را با بیشترین دقت و شفافیت اجرا می کند.

 رئیس جمهور سیاست کلی دولت را حمایت از بخش خصوصی و مشارکت فعال بازرگانان و تولید کنندگان برشمرد و تاکید کرد: با توجه به گزارش‌ها و ارزیابی مثبت وزارت صمت و بانک مرکزی از همکاری و فعالیت های سازنده بازرگانان دلسوز و متعهد و دارای کارنامه روشن اقتصادی، مقررات و ضوابط باید در مسیر حمایت و تشویق صادرکنندگان و وارد کنندگان باشد و به آن دسته ازکسانی که رفتار قانونمند داشته و به تعهد خود در چارچوب قانون عمل کرده اند، تسهیلات تشویقی ارائه دهند.

روحانی در عین حال تصریح کرد: در کنار تشویق و تقویت صادرکنندگان و وارد کنندگان فعال و متعهد به سیاست های تجاری کشور، در چارچوب همان ضوابط و سیاست ها گروه اندکی که با هدف سوء استفاده از این شرایط و به قصد سوداگری ارز صادراتی خود را به چرخه اقتصاد کشور برنمی گردانند مورد پیگرد قانونی  قرار می گیرند و با هماهنگی اتاق بازرگانی فعالیت آنها محدود می شود.

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی مصوبات کمیته بازگشت ارز صادراتی را جهت تسریع برگشت ارز صادرات ارائه کرد که براساس آن، صادرکنندگان  برای برگشت ارز از تاریخ صدور پروانه صادراتی ۴ ماه فرصت دارند و اگر ظرف سه ماه بعد از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرک، ارز خود را برگردانند به عنوان تشویق مبنای برگشت ارز آنها ۹۰ درصد ارزش پایه صادراتی خواهد بود.

براساس این مصوبه درصورت تاخیر در برگشت ارز به چرخه اقتصاد، صادرکنندگان مکلفند باقیمانده تعهدات خود را در سامانه نیما با نرخ روز پایان مهلت ۴ ماهه مذکور در سامانه نیما، یا قیمت روز بازار هر کدام کمتر باشد، به بانک مرکزی بفروشند.

دکتر عبدالناصر همتی همچنین گزارشی از روند عرضه ارز در سامانه نیما ارائه کرد که براساس آن، طی دو هفته گذشته این عرضه روند افزایشی داشته است.

نرخ ها در بازار


روز يكشنبه 22 تيرماه 99، در بازار آزاد و معاملات نقدي، نرخ دلار  22800، يورو 25500، پوند 28500، درهم 6280، لير تركيه 3350، يوان 3280، دلار كانادا 16900 تومان اعلام شد. در حالی که بهای اونس جهانی طلا با شیبی ملایم روند کاهشی به خود گرفته و به 1799 دلار رسيده است،  اما به دليل رشد نرخ دلار در بازار آزاد كه به قيمت 22800 تومان افزايش يافته، قيمت طلا و سكه افزايش يافت
 هر گرم طلاي 18 عيار به 967 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 4 ميليون و 189 هزار، سكه جديد 10 ميليون و 400 هزار، سكه طرح قديم 9 ميليون و 700 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 250 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 50 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 600 هزار تومان داد و ستد شد.
در ساعات عصر يكشنبه نيز  نرخ لحظه اي سامانه سنا افزايش يافت و قيمت خريد دلار به 22350 و فروش دلار 22550 تومان رسيد. همچنين قيمت خريد يورو 24650 تومان و قيمت فروش يورو 24850 تومان اعلام شد. همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز در تاريخ 20 تيرماه 99 را براي دلار 21974، يورو 24249، درهم 5924، يوان 2971، پوند انگليس 27062،  لير تركيه 3215، دلار كانادا 16195 تومان اعلام كرد. سامانه نيما نيز نرخ حواله را براي دلار 17491،  يورو 20574، درهم 4711، يوان 2501 تومان اعلام كرد. براين اساس، علاوه بر افزايش نرخ دلار نيما به بالاي 17 هزار تومان،  اختلاف دلار نيمايي با دلار صرافي به 5059 تومان، اختلاف دلار نيمايي با دلار آزاد به 5309 تومان رسيده است.

در جریان معاملات بازار ارز، نرخ دلار و یورو ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.  صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش دلار به ترتیب ۴۰۰ و ۵۰۰ افزایش یافته است.  همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش یورو در مقایسه با روز گذشته ۵۰۰ تومان با افزایش قیمت مواجه شده است.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار روز (یکشنبه) طی روندی کاهشی، ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین سکه تمام طرح قدیم ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.طلای خام ۱۸ عیار به ازای هر گرم ۹۶۴ هزار و ۹۵۲ تومان معامله شد. هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان به فروش رسید.اونس جهانی هم به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، تغییر قیمتی نداشت و همچنان به بهای یک هزار و ۷۹۹ دلار معامله می‌شود.


رفع ایرادات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس

نماینده مردم ماکو در مجلس با اشاره به رفع ایرادات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس یازدهم، بیان داشت: این طرح جزو اولویت‌های مجلس است.

محمد علیپور در گفتگو با  ایبِنا با اشاره به دلایل نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر، گفت: عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا مهم‌ترین علل این نوسانات قیمتی هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصادی نبودن بسیاری از مولفه های رشد نرخ ارز دلیل محکمی بر پیش‌بینی کاهش نرخ آن است، تصریح کرد: به طور حتم با توجه به مکانیزم‌های بازار هیجان‌های مقطعی بازار از میان رفته و ساماندهی نرخ‌ها آغاز می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به واردات کالاهای قاچاق به کشور تصریح کرد: ارز مورد نیاز کالاهای قاچاقی که وارد کشور می‌شود، از سیستم بانکی منتقل نشده و از راه‌های غیرقانونی و به صورت پولشویی از کشور خارج می‌شود که این اتفاق هم در بر هم خوردن بازار و افزایش نرخ ارز تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر حجم کالاهای وارده به شکل قاچاق به نسبت گذشته کاهش پیدا کرده اما به صفر نرسیده و موجب خروج ارز از کشور می‌شود، تاکید کرد: به طور حتم شبکه‌هایی وجود دارد و این قاچاق به صورت سازماندهی شده توسط این شبکه‌ها انجام می‌شود.

این نماینده مجلس درباره بسترهای قانونی مبارزه با این قاچاق، گفت: مجلس دهم به طور مفصل روی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کار کرده که البته شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته و این طرح را به مجلس یازدهم عودت داده که جزو اولویت‌های مجلس یازدهم است که ایرادات را هر چه سریع‌تر برطرف کند.

وی با بیان اینکه اگر این قانون به مرحله اجرا در بیاید کمک بزرگی به کاهش قاچاق ارز خواهد کرد، افزود: ساماندهی به وضعیت قاچاق ارز به طور جد مدنظر مجلس قرار دارد و تلاش می‌کنیم با کمک دولت اقدامات خوبی در این راستا انجام دهیم. روسیه به دلار زدایی ادامه می دهد

سهم اوراق دلاری از سبد ارزی روسیه بار دیگر کاهش یافت.به گزارش اسپوتنیک، روند فاصله گرفتن روسیه از دلار در ماه های اخیر بار دیگر تشدید شده است؛ تا جایی که طبق اعلام بانک مرکزی این کشور تا ابتدای ماه ژوییه این کشور ۵۶۹ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز داشته که در مقایسه با ماه قبل ۲.۷ میلیارد دلار بیشتر شده است. هم چنین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روسیه ۵۰ ملیارد دلار به ذخایر طلا و ارز خود افزوده است. 
در طول چهار سال اخیر میزان ذخایر طلا و ارز روسیه غالبا صعودی بوده است و مدیران بانک مرکزی این کشور امیدوارند این مساله باعث کاهش نوسانات بازارهای مالی و آسیب پذیری در برابر تکانه های خارجی نظیر تحریم ها شود. تا تاریخ یکم ژوییه میزان ذخایر ارزی این کشور با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴۳۸ میلیارد دلار رسیده اما میزان ذخایر طلا ۲.۵ درصد بیشتر شده و به ۱۳۰.۸ میلیارد دلار رسیده است. سه سال پیش روسیه با در اختیار داشتن ۱۰۵ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری یکی از بزرگ ترین دارندگان این اوراق در جهان بود اما از آن زمان تاکنون حدود ۹۶ درصد از این اوراق را واگذار کرده است.
ژاپن و چین بزرگ ترین دارندگان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا هستند و هر کدام بالغ بر یک تریلیون دلار از این اوراق را در اختیار دارند. انگلیس نیز سومین کشور از این نظر است.اولگ کوزیمین- کارشناس ارشد اقتصادی در مؤسسه رنسانس کپیتال - در همین رابطه گفت: با هدف تقویت ذخایر طلا، فکر می‌کنم بانک مرکزی دست به واردات طلا بزند. تداوم تنش‌ها با واشنگتن بدان معنا خواهد بود که میلیاردها دلار دیگر از ذخایر ارزی روسیه با طلا جایگزین خواهند شد.
طلا در حال حاضر ۲۰ درصد ذخایر ارزی و دلار ۲۲ درصد ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه در اواسط سال ۲۰۱۷ معادل ۲۲ درصد بود. بانک مرکزی روسیه در ماه فوریه به تنهایی حدود ۴۰ درصد از خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان را انجام داده است.طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، تا پایان ماه مارس و به عنوان راهبرد متنوع سازی ذخایر ارزی، ذخایر طلای این کشور  به حدود ۲۳۰۰ تن به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.