:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بلغارستان و کرواسی دو عضو جدید اتحاد پولي یورو خواهند شد

افزایش قیمت سکه با وجود افت بهای طلا در بازارهای جهانی / پيش بيني افزايش قيمت طلا در بازار جهاني تا نيمه سال آينده

پيش بيني مي شود كه روند افزايش قيمت طلا حداقل تا نیمه سال آینده رشد کرده و سپس سیر کاهشي پیدا کند / به دليل رشد نرخ دلار در بازار آزاد كه به قيمت 22640 تومان افزايش يافته، قيمت طلا و سكه افزايش يافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات بازار طلا با رشد ۲۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فروخته شد. بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.همچنین نیم سکه پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد طلای خام ۱۸ عیار به ازای هر گرم ۹۶۴ هزار و مظنه هر مثقال طلاي آبشده يا 17 عيار نیز ۴ میلیون و ۱۷۸ هزار تومان به فروش رسید
کد خبر: ۱۵۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
در حالی که بهای اونس جهانی طلا با شیبی ملایم روند کاهشی به خود گرفته و به 1799 دلار رسيده است،  اما به دليل رشد نرخ دلار در بازار آزاد كه به قيمت 22640 تومان افزايش يافته، قيمت طلا و سكه افزايش يافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات بازار طلا با رشد ۲۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فروخته شد. بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.همچنین نیم سکه پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد طلای خام ۱۸ عیار به ازای هر گرم ۹۶۴ هزار و مظنه هر مثقال طلاي آبشده يا 17 عيار نیز ۴ میلیون و ۱۷۸ هزار تومان به فروش رسید.

 در روز شنبه 21 تيرماه 99، صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۱ هزار و ۹۵۰ تومان خریدند و ۲۲ هزار و ۵۰ تومان فروختند که نرخ خرید و فروش دلار به ترتیب ۵۰ و ۱۵۰ تومان کاهش یافته است.  همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان برای خرید و ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کردند که ۵۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. همچنين بانک‌ها هم هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۱ هزار تومان و هر یورو را معادل ۲۳ هزار تومان خریدند.
در ساعات عصر شنبه نيز  نرخ لحظه اي سامانه سنا افزايش يافت و قيمت خريد دلار به 22150 و فروش دلار 22250 تومان رسيد. همچنين قيمت خريد يورو 24450 تومان و قيمت فروش يورو 24550 تومان اعلام شد. در بازار آزاد نيز نرخ دلار 22640، يورو 25400 و درهم 6240 تومان معامله شده است در ساعات عصر، درصرافي هاي مجاز بانكي،  هر دلار با قیمت ۲۲ هزار ۱۵۰ تومان در صرافی‌های بانکی به فروش رسيد و نرخ خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۵۰ تومان بود. نرخ خرید هر یورو نیز در این صرافی ها ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان و نرخ فروش آن  ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شد.
همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز در تاريخ 19 تيرماه 99 را براي دلار 22065، يورو 24363، درهم 5426، يوان 3100، پوند انگليس 26413،  لير تركيه 3182، دلار كانادا 16254 تومان اعلام كرد. سامان نيما نيز نرخ حواله را براي دلار 16900، لير تركيه 2424، يورو 19157، درهم 4861، يوان 2726 تومان اعلام كرد. براين اساس، اختلاف دلار نيمايي با دلار صرافي به 5350 تومان، اختلاف دلار نيمايي با دلار آزاد به 5740 تومان رسيده است.
در بازار طلا نيز به دنبال كاهش هر اونس جهاني طلا به قيمت 1799 دلار و اعلام قيمت دلار نقدي به نرخ 22640 تومان، قيمت طلا و سكه تاحدودي كاهش داشت. هر گرم طلاي 18 عيار به 964 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 4 ميليون و 175 هزار، سكه جديد 10 ميليون و 510 هزار، سكه طرح قديم 9 ميليون و 500 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 200 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 50 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 600 هزار تومان داد و ستد شد.
روند افزايش قيمت طلا تا كجا ادامه دارد
در ماه ها  و چند رو اخیر شاهد گران شدن بیش از پیش طلا و تمابل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بازار بوده ایم. طلا پس از شیوع همه گیری بیماری کووید-19 شروع به افزایش کرده در برابر بحران اقتصادی در حال شکل گیری تبدیل به بهشت و پناهگاه امن سرمایه گذاران شد.در چند هفته پیش نیز با افزایش نرخ ابتلا به این بیماری و نگرانی ها درباره موج دوم ویروس فلز زرد با سرعتی پیش از پیش رشد کرده و به قیمت های جدیدی دست یافت و حتی سطح 1800 دلار را نیز شكست.حال برای بسیاری این سؤال پیش آمده است که آیا قیمت طلا همچنان گران خواهد شد و یا سقوط خواهد کرد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که طلا به این زودی قرار نیست از پا بایستد و کاهش یابد. پیش بینی می شود که در حداقلی ترین حالت ممکن طلا نیمه سال آینده رشد کرده و سپس سیر کاهش پیدا می کند. برخي نيز اعلام كرده اند كه قيمت طلا تا 3 هزار دلار قابل افزايش است و به دنبال آن با بهبود شرايط كرونا و عرضه واكسن و راه اندازي دوباره اقتصاد و بازارهاي سهام، مي توان انتظار كاهش قيمت طلا را داشت.
جدا از شیوع بیماری کووید-19 و نگرانی ها از موج دوم آن شرایط بحران اقتصادی و تنش های ژئوپلوتیک نیز به بالاترین حد خود رسیده اند. اقتصاد ایالات متحده آمریکا و بسیاری دیگر از اقتصاد های بزرگ جهان دچار بحران شده است. بانک مرکزی آمریکا –فدرال رزرو- برای مقابله با این بحران اقتصادی شروع به چاپ پول کرده که در نتیجه آن تورم ایجاد خواهد شد.از طرف دیگر تنش های میان چین و آمریکا به بالا ترین حد خود در سال های اخیر رسیده است که باعث شده تا نگرانی نسبت به آینده بازار نیز به وجود بیاید.در نتیجه افزایش تورم و بالا گرفتن تنش ها می توان پیش بینی کرد که طی ماه های آینده باید خود را برای بالا رفتن بیش از پیش قیمت طلا آماده کرد و انتظار داشت تا یک رکورد تاریخی توسط طلا ثبت شود

ارزهای صادراتی باید به چرخه اقتصاد بازگردد
از سوي ديگر،  يك نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید به منافع ملی ارجحیت بدهد، گفت: ارزهای حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.
محسن زنگنه در گفتگو با ایبِنا در خصوص لزوم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و تبعات عدم بازگشت ارزها با اشاره به اینکه شعار اقتصاد بدون نفت را می دهیم و همچنین موضوع اجرای اصل ۴۴ و واگذاری امور به بخش خصوصی مطرح است، گفت: ‌اقتصاد بخش خصوصی و تقویت فعالیت ها در این بخش یک لوازمی دارد. اینکه بخش خصوصی نیز به منافع ملی کشور هم متعهد باشد دارای اهمیت است.
این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه اگر قرار باشد ما بخش خصوصی را تقویت کنیم و شرکت های خصولتی را کاهش دهیم، اظهارداشت: لازمه کار این است که بخش خصوصی نیز منافع ملی و کشور را ارجحیت بدهد. یکی از این شاخص های ارجحیت قرار دادن منافع ملی این است که ارز حاصل از صادرات را دوباره به کشور برگردانیم و بگذاریم نیازهای ارزی کشور تامین شود.
زنگنه با تاکید بر اینکه اظهارات رییس جمهور در خصوص لزوم اقدام جدی‌تر بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی، حرف درستی است افزود: اگر بخش خصوصی این کار را انجام ندهد دوباره بخش دولتی ورود می کند و این موضوع با اصل ۴۴ و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تناقض دارد.
وی درباره تبعات بازنگشتن ارزهای صادراتی به اقتصاد ایران، ‌بیان داشت: در صورت برنگشتن ارزهای صادراتی تناسبی بین عرضه و تقاضا پیش نمی آید و مسائلی پیش خواهد آمد. اینکه راهکار برگشت ارزهای صادراتی چیست هم وقتی با بخش خصوصی صحبت می کنیم دلایلی دارند که بعضا درست است.
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: یکی اینکه قوانینی که در حوزه صادراتی داریم خیلی متغیر است یعنی صادرکننده امنیت ارزی به یک معنا ندارد. یعنی کالا را امروز صادر کرده با یک قانون و زمانی که می خواهد ارز را برگرداند با یک قانون دیگر مواجه می شود.
زنگنه خاطرنشان کرد:‌ نکته دوم اینکه بالاخره ما باید قبول کنیم که سرمایه گذار و بخش خصوصی به دنبال حداکثرسازی منافع خود و سود است و اینکه ما بیاییم مجبور کنیم که ارز را با قیمت پایین تر از قیمت بازار برگرداند، زمانی این کار را انجام می دهد که اگر دوباره برای مواد اولیه ارز خواست بتواند به راحتی به نرخ زیر بازار از دولت بگیرد.
به گفته وی، بسیاری از صادرکننده ها به دنبال حل مشکلات ارزی کشور با ورود ارز صادراتی هستند ولی از اینطرف هم نگرانند که در زمان نیاز نتوانند برای انجام واردات مواد اولیه مورد نیاز خود ارز داشته باشند. راهش این است که ما تعدد بازارهای ارزی را کم کنیم و ارز نیمایی،‌ ارز ۴۲۰۰ تومان،‌ ارز بازار، ارز بانک مرکزی و .... را ساماندهی کنیم.
این نماینده مجلس افزود: کاری که باید انجام دهیم اولا اینکه قوانین صادراتی باید بازه زمانی داشته باشد و دستکم یک سال تغییر نکنند و دوم اینکه بازارهای متعدد را به سمت تک نرخی ببریم و ارز ۴۲۰۰ تومان را به نظر من می توان حذف کرد و منابع را به سمت ارز نیمایی برد و بازار را نیز با ابزارهای مختلف کنترل کرد و برسیم به قیمتی که صادرکننده و عرضه کننده ارز بتواند در این بازار کار کند.

بلغارستان و کرواسی دو عضو جدید اتحاد پولي یورو

بلغارستان و کرواسی در یک قدمی عضویت در منطقه یورو قرار گرفتند. به گزارش رویترز، برای نخستین بار در طول پنج سال اخیر، بلغارستان و کرواسی موفق شدند به عضویت مکانیزم تبادل اروپایی بپیوندند و از تاریخ یکم اکتبر امسال فعالیت بخش بانکی و مالی آن ها تحت نظر بانک مرکزی اروپا خواهد بود.   این مکانیزم که به عنوان آخرین پیش‌نیاز پیوستن به منطقه پولی یورو محسوب می شود.

پیشتر آندری پلنکوویچ - نخست‌ وزیر کرواسی -  با اشاره به آماده شدن کرواسی برای پیوستن به مکانیزم تبادل اروپایی موسوم به ERM-۲ گفته بود که هدف استراتژیک این کشور پیوستن به منطقه پولی یورو تا سال ۲۰۲۴ خواهد بود.با وجود آن که کرواسی واحد پولی دیگری دارد، از یک دهه گذشته روند ادغام تدریجی نظام پولی خود را با یورو آغاز کرده است؛ به گونه‌ای که اکنون ۷۵ درصد ذخایر ارزی این کشور را یورو تشکیل می‌دهد. این کشور همچنین برای پیوستن به یورو باید نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود را به زیر ۶۰ درصد برساند.کمیسیون اروپا با صدور بیانیه ای به همین مناسبت اعلام کرد که این اتفاق نتیجه تلاش‌هایی است که توسط دو کشور عضو اتحادیه اروپا صورت گرفته است. بلغارستان در سال ۲۰۰۷ و کرواسی در سال ۲۰۱۳ به عضویت اتحادیه اروپا درآمدند.  
تمایل کرواسی برای پیوستن به یورو در شرایطی مطرح می شود که برخی کشورهای دیگر اروپایی موضع انتقادی خود نسبت به این پیمان پولی را تغییر نداده اند. برای مثال، از زمان قدرت گرفتن دولت ویکتور اوربان در مجارستان، بوداپست فاصله خود با مواضع منطقه یورو را افزایش داده است. این کشور هنوز به عضویت منطقه یورو درنیامده و تاریخ مشخصی نیز برای پیوستن به این منطقه واحد پولی اعلام نکرده است. دولت و بانک مرکزی مجارستان تاکنون بارها اعلام کرده اند که تا زمانی که اقتصاد مجارستان به استحکام مناسبی نرسد، این کشور به منطقه یورو نخواهد پیوست.گئورگ ماتولسکی، رئیس بانک مرکزی این کشور پیش‌تر در مصاحبه با نشریه فایننشیال تایمز، یورو را اشتباهی استراتژیک خوانده بود که هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.وی گفته بود یک فرضیه زیان بار این است که یورو یک گام عادی و ضروری برای یکپارچگی بیشتر اروپای غربی بوده است اما ارز واحد اروپایی اصلا یک ارز عادی نیست و تقریبا به هیچ‌کدام از اهداف از پیش تعیین شده خود نرسیده است.

افت دلار

شاخص دلار در معاملات امروز عقب نشست. به گزارش رویترز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۶۲ دلار اعلام شد.  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۴ درصد صعود نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۶۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۳ درصد بالا رفت و با وارد شدن به کانال ۱.۱۳  به ۱.۱۳۰  دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۱  درصد کاهش به ۱۰۶.۹۲۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۷ یوان چین اعلام شد.
 با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم‌انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.داده های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد فعالیت‌های صنعتی این کشور در ماه ژوئن به میزان کاملا محسوسی تقویت شده و در حال بازگشت به سطوح قبل از بحران کرونا است. روند اشتغال‌زایی در بازار کار نیز کماکان مثبت باقی مانده و نرخ بیکاری رو به کاهش است.
از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.در حال حاضر با بازگشایی مجدد کسب و کارها، شمار مبتلایان به کرونا در بزرگ ترین اقتصاد جهان بار دیگر رو به فزونی رفته است و این مساله چشم انداز نامطمئنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است. نتایج یک نظرسنجی از مدیران مالی ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی که توسط دانشگاه یورک انجام شده است نشان می دهد اکثر آن ها نسبت به باقی ماندن سطح تقاضای مصرف کنندگان در سطوح پایین نگران‌اند.  
رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در "بانک ملی استرالیا" گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاستگذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است.با توجه به افزایش مخارج دولت، روند صعودی بدهی و کسری بودجه در آمریکا ادامه دارد؛ میزان بدهی‌های آمریکا  تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۳۲۳  میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا نیز تا پایان ماه ژوئن به شش تریلیون و ۲۵۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسیده است.
کارل شاموتا - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " کمبریج گلوبال پیمنتس" - گفت: به طور واضحی شاهد بهبود اطمینان معامله گران نسبت به ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی بوده‌ایم و مقامات آمریکا و چین حمایت‌های خوبی از بازارهای مالی خود کرده‌اند، با این حال به ویژه در حوزه پولی سیاست‌گذاری ها با آنچه در طول بحران مالی ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، تفاوت دارد.دور تازه تنش‌های آمریکا و  چین بر سر مساله هنگ کنگ حالا ممکن است به حوزه ارزی نیز کشیده شود و برخی از منابع آگاه گفته‌اند شماری از مقامات دولت آمریکا به ترامپ پیشنهاد داده‌اند تا اتصال دلار هنگ کنگ به دلار آمریکا را ملغی اعلام کند. با این حال برخی از کارشناسان نگران‌اند چنین اقدامی باعث شود تا چین با فروش بخشی از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا که در اختیار دارد، فشار روی بازدهی این اوراق را تشدید کند.
چین دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان، پس از ژاپن است اما تاکنون از این سلاح استفاده نکرده است.  از سوی دیگر مایک پمپئو- وزیر خارجه آمریکا از احتمال ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن‌های محبوب چینی نظیر تیک تاک در آمریکا خبر داده است.یوکیو  ایشیزوکی- استراتژیست ارزی در موسسه "دایوا سکیوریتیز" - گفت: روز به روز رفتار معامله گران تغییر می کند و الگوی ثابتی ندارد. حالا همه به خاطر ویروس (کرونا) مجددا دست به عصا شده اند. چون که هنوز ویروس را تحت کنترل در نیاورده ایم ریسک های جدید نظیر ریسک جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن می تواند به سرعت با واکنش منفی بازار مواجه شود.
 مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا درآید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه‌ای موثر خواهد بود.
در انگلیس نیز به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور، بوریس جانسون- نخست وزیر - از ارائه یک بسته حمایتی جدید از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا خبر داده است. جانسون هم چنین از اعمال تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت و بودجه بندی دولت خبر داده است.
از طرف دیگر اگر چه پیشنهاد انگلیس برای محدودیت‌های زمانی معاملات بازارهای ارزی دو طرف کانال مانس با مخالفت برخی از طرف‌های اروپایی مواجه شده است اما مقامات انگلیسی از توافق با سوئیس بر سر تقویت همکاری در حوزه بازارهای مالی و ارزی خبر داده اند.
مینوری اوچیدا - تحلیلگر بازار ارز در بانک "میتسوبیشی"- گفت: به صورت کلی بازار با توجه به تحولات اخیر محتاط شده است. کاهش روابط تجاری و تعطیلی کسب و کارها تقاضا برای ارز را کاهش داده است و انتظار می رود این روند دست کم تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.

با وجود آن که بانک مرکزی چین مربوط به تزریق ده‌ها میلیارد دلار نقدینگی به بازارهای مالی این کشور برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا شده اما آن‌طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۱۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه می به ۳.۱۱۲ تریلیون دلار رسیده است.  
تا پایان ژوئن چین دارای ۱۱۰.۷۶ میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۲.۴۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.