:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
هجوم نقدینگی به بورس از زهر افزایش نرخ ارز می‌کاهد يا عامل رشد قيمت دارايي ها شده است

رشد بورس نقدينگي را افزايش مي دهد يا جذب مي كند؟

نظر اول: بورس نقدينگي را افزايش نمي دهد جابجا مي كند، نظر دوم: رشد بورس باعث هدايت پول از بانك ها و كسب وكارها و افزايش سرعت گردش پول، نقدينگي و تورم مي شود. یک کارشناس اقتصادی معتقد است، هجوم نقدینگی به بورس از زهر افزایش نرخ ارز میکاهد لذا هجوم نقدینگی به بورس، مانع افزایش بیشتر نرخ ارز است اگر هجوم به بورس نبود دلار افزایش بیشتری داشت. رشد ظاهری بورس طی ماه‌های گذشته سبب شکل گیری انتظارات تورمی شده است که این تورم به سایر بازارها نیز سرایت کرده است. اما كارشناس ديگري مي گويد عده اي پول و دارايي و سرمايه درگردش را به بورس آورده اند و سرعت خلق نقدينگي در بازار بين بانكي و بانك ها افزايش يافته است
کد خبر: ۱۵۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
اقتصاد گردان -  یک کارشناس اقتصادی معتقد است، هجوم نقدینگی به بورس از زهر افزایش نرخ  ارز میکاهد لذا هجوم نقدینگی به بورس، مانع افزایش بیشتر نرخ ارز است اگر هجوم به بورس نبود دلار افزایش بیشتری داشت.محمد حسین ادیب کارشناس اقتصادی معتقد است، رمز موفقیت حفظ توازن است، باید در رفتار اجتماعی انعطاف داشت ولی نه بگونه ای که از آن تلقی ضعف شود باید بین این دو مولفه توازن ایجاد کرد.
تحلیلهای بورسی  باید بین پنج مطلب توازن ایجاد کند و علیه پنج چیز نباشد:
یک -کشور دو اولویت بیشتر ندارد حقوق 4.5 میلیون شاغل و بازنشسته با قطع صادرات نفت نباید با چاپ اسکناس پرداخت شود و کم تورم ترین شیوه، پرداخت حقوق از محل فروش دارایی است و بهترین محل فروش دارایی ، بورس است ، الویت دوم این است که الویت اول فراموش نشود.
دو - افزایش نرخ ارز دو مشکل را حل میکند تولید و اشتغال را ، اما این دو مشکل نباید بگونه ای حل شود که به حذف طبقه متوسط منجر شود. حفظ توازن بین حفظ اشتغال و تولید با فشار به طبقه متوسط. هجوم نقدینگی به بورس، مانع افزایش بیشتر نرخ ارز است اگر هجوم به بورس نبود دلار افزایش بیشتری داشت.
سه - 52 درصد سپردههای بانکی  به 400 هزار خانواده تعلق دارد و این 400 هزار خانواده با افزایش نرخ ارز 70 درصد دارایی خود را از دست داده اند و برای حفظ 30 درصد باقی مانده به حرکت درآمده اند، اینها فاقد مهارت های لازم برای پول درآوردن در فضای رقابتی ایجاد شده با این نرخ ارز اند و باید یک سوم از دارایی باقی مانده را از دست بدهند تا در اقتصاد توازن ایجاد شود، باید یک سوم پس انداز این 400 هزار نفر بسوزد تا از فشار به طبقه متوسط کاسته شود و بهترین جا برای سوزاندن سپرده مازاد، بورس است.

رشد بورس انتظارات تورمی را شکل داد

بر خلاف دیدگاه محمد حسین ادیب؛ ندری از کارشناسان اقتصادی معتقد است، رشد ظاهری بورس طی ماه‌های گذشته سبب شکل گیری انتظارات تورمی شده است که این تورم به سایر بازارها نیز سرایت کرده است.ندری طی یک مصاحبه تاکید کرده است، تاکنون دو نوع نقدینگی توسط بانک مرکزی و بانک‌ها در کشور تولید می شد که بانک مرکزی می‌توانست به تغییر نرخ سود بانک‌ها و تغییر نرخ بهره بین بانکی تورم این نقدینگی ایجاد شده را کنترل کند، اما امروز شاهد تولید نقدینگی توسط بورس هستیم که کمترین اثر آن افزایش تورم است. رشد سرسام آور قیمت دلار و طلا ناشی از رشد بی رویه شاخص بورس است که سبب شده است، شبه پول به پول تبدیل شده و اولین تاثیر این ماجرا رشد تورم در کشور است.