:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رشد يكساله دلار 14 درصد، سكه 37 درصد، مسكن 34 درصد، سهام 690 درصد، تورم 20.4 درصد تا آخر ارديبهشت 99

رشد 17 درصدي ارز، 10 درصدي سكه و 8 درصدي سهام در هفته گذشته 13 تا 20 تير 99

روز جمعه 20 تيرماه 99، به دنبال افزايش اونس جهانی طلا به 1814 دلار، و معامله نرخ دلار به 22420 تومان، قيمت طلا و سكه در سطح هفته گذشته باقي مانده است. هر گرم طلاي 18 عيار 966 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 4 ميليون و 186 هزار، سكه جديد 10 ميليون و 450 هزار، سكه قديم 9 ميليون و 500 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 300 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 200 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 450 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۵۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
مقایسه خلاصه وضعیت قیمت در بازارها طی ۲ ماهه نخست سال ۹۸ و ۹۹ نشان می‌دهد که میانگین نرخ خرید هر دلار در بازار آزاد از ۱۴هزار و ۱۰۰تومان به ۱۶هزار و ۱۰۰تومان افزایش یافته که رشدی ۱۳.۹ درصدی داشته است. همچنين میانگین نرخ خرید هر یورو در بازار آزاد شهر تهران از ۱۶ هزار تومان به ۱۷هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته و رشدی ۸.۸ درصدی را به ثبت رسانده است.
به گزارش تعادل، طی مدت زمان مشابه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده که ۳۶.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. این آمار برای هر قطعه سکه طرح قدیم نیز حکایت از رشدی ۳۷.۴ درصدی دارد. میانگین قیمت خرید هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در ۲ ماهه ۹۸ برابر با ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان که در ۲ ماهه امسال به ۶ میلوین و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
بهای هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران نیز ۳۴.۸ درصد طی این مدت افزایش یافته و قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران از ۱۲ میلیون تومان به ۱۶ میلوین و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
بالاترین رشد اما متعلق به شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) است. این شاخص که در ۲ ماهه نخست سال ۹۸ برابر با ۴۷۹.۲ درصد بود، در ۲ ماهه امسال به ۳۷۸۷.۴ درصد رسیده و رشدی ۶۹۰.۴ درصدی را تجربه کرده است.شاخص تعداد سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز طی مدت زمان مورد گزارش از ۴۱۰.۵ درصد به ۷۷۶.۹ درصد رسیده و ۸۹.۳ درصد رشد یافته است.
 طی این مدت، شاخص تورم يا بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۱۷۲.۲ درصد به ۲۰۷.۴ درصد رسیده که ۲۰.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. در ۲ ماهه نخست سال گذشته شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۱۷۰.۷ درصد بود که در ۲ ماهه نخست امسال این رقم به ۲۰۶.۱ درصد رسیده و رشدی ۲۰.۷ درصدی را به ثبت رسانده است. براساس این گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز طی این مدت از ۱۸۱ درصد به ۲۱۴.۹ درصد رسیده و رشدی ۱۸.۷ درصدی را نشان می‌دهد. در ۲ ماهه نخست سال ۹۸ شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل خانوارهای استان تهران (۱۰۰=۱۳۹۵) ۱۷۲.۲ درصد بود که در ۲ ماهه نخست امسال به ۲۱۳.۴ درصد رسیده که رشدی ۲۳.۹ درصدی یافته است.

رشد 17 درصدي هفته گذشته

در هفته‌ای که گذشت، دلار از بورس جلو زد و پربازده‌ترین بازار مالی هفته شد.  روز پنج شنبه دلار به 22510، یورو 25400، درهم 6200 تومان،  پوند 28200، لیر ترکیه 3330، یوان چین 3240، دلار کانادا 16900 تومان معامله شد.  در هفته گذشته، نرخ دلار در صرافی ملی از ۱۸۹۵۰ به ۲۲۲۰۰ تومان رسید و به‌ این‌ترتیب بازدهی آن ۱۷.۱ درصد مثبت شد. یورو نیز با ۱۵.۶ درصد افزایش، دومین بازار پربازده هفته سوم تیرماه بود. در بازار طلای این هفته شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بودیم؛ بر این اساس طلا ۷.۴ و سکه ۱۰.۴ درصد گران‌تر شد. بازار سرمایه این هفته از قافله عقب ماند؛ شاخص بورس طی این مدت از یک میلیون و ۶۱۲ هزار و ۹۰۲ واحد به یک میلیون و ۷۵۱ هزار و ۶۷۸ واحد رسید و به‌این‌ترتیب بازدهی آن ۸.۷ درصد مثبت شد.
در ابتدای هفته‌ای که گذشت، سکه طرح جدید  ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم  ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد. نیم‌سکه پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت داشتند.

حباب ۹۵۰ هزار تومانی سکه
 

به گفته نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران، باتوجه به ثبت رکورد جدید قیمتی برای طلای جهانی پس از ۹ سال و افزایش شدید نرخ ارز در داخل، روند قیمت‌ها در هفته‌ای که گذشت، صعودی و بی‌سابقه بوده است.
محمد کشتی‌آرای در تشریح وضعیت هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: وضعیت بازار این هفته بدین گونه بود که انس جهانی با افزایش حدود ۴۰ دلاری از ۱۷۷۵ دلار در ابتدای هفته به ۱۸۱۵ دلار در انتهای هفته رسید. بالاترین نرخ ثبت شده برای انس جهانی ۱۸۱۲ دلار در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است؛ بنابراین در هفته‌ای که گذشت، قیمت انس جهانی پس از ۹ سال رکود قیمتی را شکست و بالاترین قیمت را در روز (پنجشنبه) ثبت کرد.
از سوی دیگر در این هفته مجددا شاهد افزایش نرخ ارز در بازارهای داخلی بودیم. در طول هفته قیمت ارز روند صعودی داشت و باعث شد که قیمت سکه و طلا تا پایان هفته صعودی پیش رود. البته اواسط هفته، قیمت ارز باتوجه به صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی در یک روز افت کرد که به دنبال آن، قیمت سکه و طلا و همچنین حباب سکه به شدت کاهش پیدا کرد اما این کاهش یک روز بیشتر دوام نداشت و از روز سه‌شنبه به‌ بعد دوباره صعودی شد.
وی در رابطه با آخرین وضعیت و قیمت‌ها در بازار گفت: همانطور که اشاره شد قیمت  انس جهانی در محدوده ۱۸۱۵ دلار قرار داد و هر دلار آمریکا نیز در حدود ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود؛ بنابراین باتوجه به افزایش این دو پارامتر، قیمت سکه و به‌ویژه قیمت طلا به نسبت طلای جهانی بالا بوده و افزایش داشته‌ است. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند. در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۹۵۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه است.قیمت هر قطعه نیم سکه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. همچنین هر مثقال طلا چهار میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۹۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارند.

افزايش نرخ در صرافي ها

روز جمعه 20 تيرماه 99، به دنبال افزايش اونس جهانی طلا به 1814 دلار،  و معامله نرخ دلار به 22420 تومان، قيمت طلا و سكه در سطح هفته گذشته باقي مانده است. هر گرم طلاي 18 عيار 966 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 4 ميليون و 186 هزار، سكه جديد 10 ميليون و 450 هزار، سكه قديم 9 ميليون و 500 هزار،  نيم سكه 5 ميليون و 300 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 200 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 450 هزار تومان معامله شد.
در معاملات پنجشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به بهای ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۹ میلیون و ۶۵۰هزار تومان،  نیم سکه ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.طلای خام ۱۸ عیار هر گرم ۹۵۶ هزار و ۴۱۱ تومان معامله شد. هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان به فروش رسید.
سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز در 18 تير 99 را براي دلار 21051، ليرتركيه 3131، دلار كانادا 15941،  يورو 23440، درهم 5760، پوند 26214 تومان اعلام كرد. نرخ حواله نيز در سامانه نيما براي دلار 17714، يورو 19746، درهم 4720، يوان 2595 تومان اعلام شد.  براين اساس اختلاف قيمت دلار نيما با دلار سنا و صرافي ها به 3337 تومان، اختلاف دلار نيما با دلار آزاد به 4706 تومان رسيد.
در جریان معاملات بازار ارز، روز پنج‌شنبه صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۲ هزار تومان  خريداري و ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان فروختند  و نرخ خرید و فروش دلار ۱۵۰ تومان افزایش یافت.  همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش یورو به ترتیب ۱۰۰ و ۱۵۰ تومان با افزایش قیمت مواجه شده است.  علاوه بر این، بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان و هر یورو را معادل ۲۴  هزار و ۵۰۳ تومان می‌خرند.  

مشكل چند نرخي

مشكل چند نرخي ارز موجب شده كه اختلاف دلار نيمايي با سناو صرافي و حواله و بازار آزاد افزايش يابد و در برخي روزها اختلاف دلار نيما و بازار ازاد به 5 هزار تومان رسيده است. به عقيده كارشناسان اين موضوع از يك سو باعث تقاضاي كاذب و خريد و فروش شده و از سوي ديگر، صادركنندگان را تشويق نمي كند كه ارز خود را سريع به بازار عرضه كنند.
شمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در مورد چند نرخي دلار مي گويد: برای تعیین دلایل افزایش نرخ ارز و قیمت دقیق آن نیازمند اطلاعات دقیقی در حوزه منابع و مصارف ارزی هستیم. مسلماً در شرایط فعلی و باوجود نوسان و افزایش بی‌رویه قیمت ارز، ساماندهی مجدد منابع و مصارف ارزی اجتناب‌ناپذیر است.تعدد نرخ‌های ارزی یکی از مباحثی است که می‌تواند به افزایش کاذب مصارف ارزی در کشور دامن بزند. اکنون ۴ نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی، سامانه سنا و حواله‌ای وجود دارد، که این موضوع می‌تواند منشأ تقاضای کاذب برای ارز باشد و باید سریعاً بعد از رسیدگی تعدد نرخ‌ها کاهش یابد.دولت و سیستم بانکی دغدغه ورود منابع ارزی به چرخه تجاری کشور را دارند اما نباید این موضوع را با سیاست‌های تهدیدی یا تحدیدی انجام دهند بلکه باید از سیاست‌های تشویقی و ابزارهای نظارتی استفاده کنند.

در کشور کمبود ارز نداریم

 مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نيز با بیان اینکه به اندازه کافی ارز در کشور وجود دارد، تاکید کرد: این ارزها در بازار دلالی در حال جابجا شدن است، ایجاد اعتماد در مردم از سوی دولت تا مردم ارز را بازگردانند و در اختیار دولت قرار دهند می تواند کارآمد باشد.
وي درباره اولویت های اقتصادی کشور و نقش کمیسیون اقتصادی در ساماندهی این وضعیت گفت: یکی از ضعف های عمده مجلس دهم و دولت تا به امروز فراموشی موضوع نظارت است،‌ یک وظیفه مجلس تقنین و وظیفه دیگر نظارت است، در حوزه های مختلف قانون تصویب می کنیم ولی گاهی فراموش می کنیم که وظیفه نظارتی نیز داریم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در جلسه کمیسیون به این مهم تاکید کردم که ۵۰ درصد زمان کمیسیون را به وظیفه نظارتی اختصاص دهیم، تصریح کرد: باید ببینیم در وضعیت بازار ارز و نوسانات در سایر بازارها به چه میزان به نقش نظارتی توجه شده و به چه میزان دستگاه های مرتبط را به پای میز پاسخگویی هدایت کردیم؟صرفا نشسته ایم قانون تصویب کرده ایم و می‌گوییم قیمت ها در حال افزایش است، امیدوارم کمیسیون با جدیت در حوزه نظارت ورود کند و این نقش را به خوبی ایفا کند.از سوی دیگر وظیفه دولت نیز در این حوزه باید مورد توجه باشد، اگر در حوزه نظارتی بتواند قوی عمل کند می‌تواند در کنار مجلس عملکرد مطلوبی دلشته باشد.
صالحی درباره نوسانات بازار ارز خاطرنشان کرد: ارز در بازار یا در دست مردم است یا در دست واسطه. اینگونه نیست که کمبود ارز داشته باشیم، ارز داریم و به اندازه کافی ارز در کشور وجود دارد، ولی این ارزها در بازار دلالی در حال جابجا شدن است، ایجاد اعتماد از سوی دولت در میان مردم تا مردم ارز را بازگردانند و در اختیار دولت قرار دهند می تواند کارآمد باشد، تجربه کشورهایی مانند ترکیه این را نشان داد.

جهش جهانی دلار

 
ارزش دلار در معاملات خارجی به طرز محسوسی افزایش یافت. به گزارش رویترز، با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم‌انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.
داده های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد فعالیت‌های صنعتی این کشور در ماه ژوئن به میزان کاملا محسوسی تقویت شده و در حال بازگشت به سطوح قبل از بحران کرونا است. روند اشتغال‌زایی در بازار کار نیز کماکان مثبت باقی مانده و نرخ بیکاری رو به کاهش است.
از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.
رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در "بانک ملی استرالیا" گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاستگذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است.
با توجه به افزایش مخارج دولت، روند صعودی بدهی و کسری بودجه در آمریکا ادامه دارد؛ میزان بدهی‌های آمریکا  تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۳۲۳  میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا نیز تا پایان ماه ژوئن به شش تریلیون و ۲۵۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسیده است.
کارل شاموتا - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " کمبریج گلوبال پیمنتس" - گفت: به طور واضحی شاهد بهبود اطمینان معامله گران نسبت به ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی بوده‌ایم و مقامات آمریکا و چین حمایت‌های خوبی از بازارهای مالی خود کرده‌اند، با این حال به ویژه در حوزه پولی سیاست‌گذاری ها با آنچه در طول بحران مالی ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، تفاوت دارد.
دور تازه تنش‌های آمریکا و  چین بر سر مساله هنگ کنگ حالا ممکن است به حوزه ارزی نیز کشیده شود و برخی از منابع آگاه گفته‌اند شماری از مقامات دولت آمریکا به ترامپ پیشنهاد داده‌اند تا اتصال دلار هنگ کنگ به دلار آمریکا را ملغی اعلام کند. با این حال برخی از کارشناسان نگران‌اند چنین اقدامی باعث شود تا چین با فروش بخشی از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا که در اختیار دارد، فشار روی بازدهی این اوراق را تشدید کند.
چین دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان، پس از ژاپن است اما تاکنون از این سلاح استفاده نکرده است.  از سوی دیگر مایک پمپئو- وزیر خارجه آمریکا از احتمال ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن‌های محبوب چینی نظیر تیک تاک در آمریکا خبر داده است.
یوکیو  ایشیزوکی- استراتژیست ارزی در موسسه "دایوا سکیوریتیز" - گفت: روز به روز رفتار معامله گران تغییر می کند و الگوی ثابتی ندارد. حالا همه به خاطر ویروس (کرونا) مجددا دست به عصا شده اند. چون که هنوز ویروس را تحت کنترل در نیاورده ایم ریسک های جدید نظیر ریسک جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن می تواند به سرعت با واکنش منفی بازار مواجه شود.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۸۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۶۱ دلار اعلام شد.  
مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا درآید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه‌ای موثر خواهد بود.
در انگلیس نیز به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور، بوریس جانسون- نخست وزیر - از ارائه یک بسته حمایتی جدید از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا خبر داده است. جانسون هم چنین از اعمال تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت و بودجه بندی دولت خبر داده است.
از طرف دیگر اگر چه پیشنهاد انگلیس برای محدودیت‌های زمانی معاملات بازارهای ارزی دو طرف کانال مانس با مخالفت برخی از طرف‌های اروپایی مواجه شده است اما مقامات انگلیسی از توافق با سوئیس بر سر تقویت همکاری در حوزه بازارهای مالی و ارزی خبر داده اند.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۷ درصد صعود نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷۹ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۱۳  به ۱.۱۲۶ دلار رسید.
مینوری اوچیدا - تحلیلگر بازار ارز در بانک "میتسوبیشی"- گفت: به صورت کلی بازار با توجه به تحولات اخیر محتاط شده است. کاهش روابط تجاری و تعطیلی کسب و کارها تقاضا برای ارز را کاهش داده است و انتظار می رود این روند دست کم تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.
با وجود آن که بانک مرکزی چین مربوط به تزریق ده ها میلیارد دلار نقدینگی به بازارهای مالی این کشور برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا شده اما آن‌طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۱۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه می به ۳.۱۱۲ تریلیون دلار رسیده است.  
تا پایان ژوئن چین دارای ۱۱۰.۷۶ میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۲.۴۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۷ درصد کاهش به ۱۰۶.۸۵۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۷ یوان چین اعلام شد.

موج‌سواری طلا با بحران کرونا


 با تشدید بیماری کرونا در جهان و افت ارزش شاخص دلار به سبب بروز بحران در اقتصاد آمریکا سرمایه‌گذاران، طلا را به عنوان بازاری ایمن برای سرمایه‌گذاری برگزیده‌اند.

به گفته کارشناسان بازار طلا، نگرانی‌های مربوط به احتمال بروز موج دوم بیماری کرونا در دنیا و همچنین تعلیق مجدد فعالیت‌های تجاری و اقتصادی باعث خواهد شد که بهای جهانی طلا به روند صعودی خود همچنان ادامه دهد.
آمارها نشان می‌دهد در هفته جاری بهای فلز زرد به بالاترین رقم خود در هشت سال گذشته صعود کرده است که نگرانی‌ها نسبت به افزایش موارد بیماری کووید ۱۹ و امیدها به اقدامات محرک مالی بیشتر بانک مرکزی آمریکا را می‌توان در این مساله دخیل دانست.
همچنین آمارهای منتشر شده توسط «گلدمن ساکس» در خصوص وضعیت طلا در نیمه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد بهای هر اونس طلا در بازار جهانی با افزایش ۱۵ درصدی روبرو شده است.
به نوشته «گلدمن ساکس» تفاوت بازار طلا با بازارهای دیگر، نگاه سرمایه‌داری فلز زرد است؛ چرا که یکی از خصوصیات بازار طلا اینگونه است که با بروز بحران و رکود در اقتصاد جهانی، بر قیمتش افزوده می‌شود.  
در حال حاضر بهای جهانی طلا در چند قدمی ۱۸۰۰ دلار ایستاده است و چنانچه رشد این بیماری که تا کنون میلیون‌ها تن را به کام مرگ کشانده است متوقف نشود، فلز زرد از مرز ۱۸۰۰ دلار خواهد گذشت.
بر اساس پیش بینی «گلدمن ساکس» در سه ماه آینده بهای هر اونس فلز زرد  به کانال یک هزار و ۹۰۰ دلاری وارد می‌شود و در صورت تداوم وضعیت فعلی در سال ۲۰۲۱ شاهد معامله طلا با قیمت ۲ هزار دلاری خواهیم بود.
گفتنی است پیش بینی بانک مرکزی اروپا در خصوص تشدید رکورد اقتصادی در منطقه یورو در سال ۲۰۲۰ و رونق اندک اقتصاد در ۲۰۲۱ سبب شده است، طلا بر ابهامات حاکم بر اقتصاد دنیا به سبب تشدید بیماری کرونا سوار شود و هر روز بر قیمت خود بیفزاید.
به گزارش کمیسیون اروپا مجموع بازده اقتصادی ۱۹ کشور منطقه یورو در سال جاری ۲۰۲۰ با کاهش  ۸.۷ درصدی روبرو خواهد شد.
به گفته این کمیسیون، اقتصاد منطقه یورو احتمالا در سه ماهه منتهی به ژوئن یعنی زمانی که فعالیت‌های این منطقه به سبب بروز بیماری کرونا با تعلیق روبرو شده بود، با کاهش ۱۳.۶ درصدی  روبرو شده است.
همچنین پیش‌بینی شده است که ترمیم اقتصادی در سال ۲۰۲۱ احتمالا کندتر از پیش‌بینی سه ماه پیش باشد و میزان رشد اقتصادی در این سال از ۶.۳ به ۶.۱ درصد تنزل یابد.