:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
در مصاحبه با مدير بانك صنعت و معدن استان اردبيل مطرح شد؛

احمد علامه: اعتماد به ظرفيت كارشناسی شعب سبب تخصيص كارآمدتر منابع بانكی خواهد شد

استان اردبيل به لحاظ دارا بودن معادن فلزي و غير فلزي و همچنين وجود پتانسيل مناسب براي گسترش گردشگري، ظرفيت مناسبي براي توسعه صنايع مختلف دارد و بدون شك تحقق شعار جهش تولید که در تداوم شعارهای اقتصادی سال‌های پیشین از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده در صورت برنامه‌ریزی و اجرای مطلوب می‌تواند منجر به توسعه متوازن استان هاي مختلف كشور گردد از اين رو برنامه ريزي براي افزايش تولید بايد منطبق بر قابلیت‌های استان هاي كشور و به شکل واقع‌بینانه طراحی و عملیاتی گردد.
کد خبر: ۱۵۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
اقتصادگردان- بر همين اساس روابط عمومي بانك صنعت و معدن در مصاحبه با احمد علامه مدیر استانی و رئیس شعبه اردبيل در خصوص راهكارهاي استفاده از ظرفيت هاي صنعتي و معدني استان و بهره برداري از فرصت ها و مزيت هاي اقتصادي آن، روند اجراي طرح هاي توليدي اين استان و همچنين روش هاي بهبود عملكرد و عوامل مؤثر در موفقيت اين شعبه به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد؛

1- در راستاي تحقق شعار سال(جهش توليد) چه برنامه هايي داريد؟
با عنايت به اين كه سال جاري توسط مقام معظم رهبري به عنوان سال جهش توليد نامگذاري شده لذا به منظور تحقق شعار سال، اين شعبه بر اساس سياستهاي اعتباري مصوب هيأت مديره محترم در سال 99 به منظور تأمين مالي طرح هاي اولويت دار با تمركز بر طرح هاي نيمه تمام و توسعه اي واحدهاي توليدي فعال جهت ايجاد اشتغال و تأمين سرمايه درگردش طرح هاي فعال و در بدو بهره برداري برنامه ريزي نموده است.

2- مهمترين برنامه شعبه در سال 99 چيست؟
در سال جاري و در راستاي جهش توليد و حفظ و بهبود اشتغال، مهمترين برنامه اين شعبه تلاش در جهت تحقق برنامه هاي عملياتي ابلاغي توسط ستاد بانك شامل جذب منابع، افزايش كارمزدها، كاهش مطالبات غيرجاري و ريسك مطالباتي با بهره‌مندي از مزاياي بانكداري شركتي و بانكداري ديجيتال مي باشد.

3-با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه راهكاري براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
بانك صنعت و معدن در حال حاضر نسبت به امهال تسهيلات برخي از واحدهاي توليدي متقاضي اقدام نموده و در خصوص مابقي مشتريان تسهيلاتي اين شعبه، حداكثر تعامل را از نظر وصول مطالبات داشته است.

4- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال 99 براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
با عنايت به ابلاغ سياست هاي اعتباري سال 99، اين شعبه در تمامي بخش ها اعم از تجهيز منابع، تخصيص منابع و وصول مطالبات، جهت نيل به اهداف خود، با تحليل نقاط ضعف و قوت شعبه اقدام و جهت رسيدن به اهداف خود برنامه ريزي نموده و حداكثر تعامل سازنده با بخش هاي مختلف ستادي را موثرترين اقدام در جهت هم افزايي و چابك سازي سازمان مي داند.

5- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
اين شعبه در راستاي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال، جلسات متعددي با همكاران شعبه تشكيل و نسبت به تشريح بانكداري شركتي و ديجيتالي اقدام نموده و همچنين به منظور جذب مشتريان جديد و حفظ مشتريان خوش سابقه نسبت به تشكيل جلسات با مديران شركت ها جهت استفاده از مزاياي بانكداري شركتي و ديجيتالي اقدام خواهد كرد.

6- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
با توجه به تخصصي بودن بانك صنعت و معدن و با عنايت به ديدگاه موجود جامعه نسبت به اين بانك، بهترين و كم هزينه ترين راه كار جذب منابع، وصول مطالبات غيرجاري بوده كه علاوه بر كاهش ريسك مطالباتي، توان تسهيلات دهي بانك را افزايش مي دهد. افزون بر آن ترغيب مشتريان خوش حساب شعبه جهت تمركز حساب خود نزد شعبه و حمايت از اين واحدها جهت تامين مالي و پرداخت تسهيلات سرمايه در گردش متوالي راه كار ديگر جذب منابع مي باشد.

7- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
در سال گذشته در بخش سرمايه درگردش به تعداد 3 طرح و در بخش سرمايه ثابت به تعداد 4 طرح جمعاً به مبلغ 2064 ميليارد ريال تسهيلات، پرداخت شده است.

8- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده است ؟
در سالهاي اخير با تسهيلات بانك صنعت و معدن 7 فقره طرح بزرگ و متوسط صنعتي (شامل شركت سبلان خودرو مايوان، شركت تعاوني فرآورده هاي ساختماني آذر ساروج سبلان، شركت آرتا پان، شركت زيورآلات كهن ايرانيان، شركت انيكس سفال، شركت توليدي فراورده هاي نوشيدني تسنيم نوش و شركت روياي هفت آسمان سبلان) در اين استان با اشتغالزايي 662 نفر به بهره برداري رسيده است و به منظور راه اندازي و اجراي اين طرح ها تسهيلات ارزي به مبلغ 50 ميليون يورو و تسهيلات ريالي به مبلغ 389 ميليارد ريال پرداخت گرديده است.

9- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد شده است؟
در حال حاضر 2 طرح صنعتي (شامل شركت آرتا انرژي و شركت تيرچه پيش تنيده ارس ايرانيان) در سطح استان با پيشرفت فيزيكي بالاتر از 80 درصد در حال اجرا مي باشد. مجموع تسهيلات پرداخت شده به اين طرحها طي سال گذشته 1001 ميليارد ريال بوده و مبلغ 500 ميليارد ريال نيز در شرف قرارداد و پرداخت مي باشد. پس از اتمام مراحل اجرايي اين طرحها و در مرحله بهره برداري براي 112 نفر شغل به صورت مستقيم ايجاد خواهد شد.

10- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
استان اردبيل كه در شمال فلات ايران واقع شده است با سه استان آذربايجان شرقي، زنجان و گيلان همسايه بوده و همچنين داراي 282 كيلومتر مرز مشترك با جمهوري آذربايجان است كه بازار بالقوه اي را در اختيار صنعتگران استان قرار داده است. ميزان اشتغال در بخش صنعت استان 26 درصد مي باشد كه پايين تر از ميانگين كشوري بوده و در مقابل به علت برخورداري از 776 هزار هكتار اراضي مستعد كشاورزي، نزولات آسماني مناسب و منابع آب قابل استحصال، اقليم هاي متنوع آب و هوايي و منابع طبيعي مستعد، امكان فعاليت در اكثر زيربخش هاي كشاورزي اعم از زراعت، باغباني، دام و طيور، زنبور عسل و شيلات فراهم شده و سهم اشتغال در بخش كشاورزي با 34 درصد بسيار بالاتر از ميانگين كشوري است.
استان اردبيل به لحاظ برخورداري از اقليم مناسب به ييلاق ايران شهرت يافته و ظرفيت هاي بي نظيري در حوزه طبيعي، تاريخي و فرهنگي دارد و گردشگري يكي از مهم ترين محورهاي توسعه استان به شمار مي رود.
در استان اردبيل 8 شهرك صنعتي و 9 ناحيه صنعتي به مساحت مجموعاً 1192 هكتار با 630 واحد در حال بهره برداري وجود دارد. در بخش صنعت، تعداد واحدهاي صنعتي به بهره برداري رسيده در كل استان 1004 واحد با اشتغال 21500 نفر و سرمايه گذاري 20000 ميليارد ريال بوده و در بخش معدن نيز تعداد واحدهاي معدني به بهره برداري رسيده در كل استان 190 واحد با اشتغال 1100 نفر و سرمايه گذاري 450 ميليارد ريال مي باشد. همچنين 95 درصد از كل واحدهاي صنعتي و معدني استان را واحدهاي SME تشكيل مي دهند. لازم به توضيح است كه عمده معادن استان در گروه مواد معدني مصالح ساختماني قرار گرفته و از حيث مقادير قابل استخراج داراي رتبه ممتاز كشوري است.

11-براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
در اين خصوص يكي از راهكارهايي كه مدنظر شعبه قرار گرفته، جلوگيري از ايجاد مطالبات غيرجاري جديد با استفاده از اعتبارسنجي دقيق و شناسايي كامل مشتريان تسهيلاتي جديد مي باشد. راهكار ديگر كمك به وصول مطالبات غيرجاري به واحدهاي دچار مشكل از طريق مشاوره هاي تخصصي و معرفي سرمايه گذاري جديد با توان مالي بهتر جهت برون رفت متقاضي از مشكلات موجود و وصول و تعيين تكليف مطالبات بانك مي باشد.

12- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
تشويق مشتريان جهت استفاده از مزاياي بانكداري ديجيتالي و شركتي، اعطاي تسهيلات سرمايه در گردش جهت واحدهاي فعال و ايجاد فرصت و امهال بدهي غيرجاري براي طرح هاي مشكل دار، مهم ترين برنامه شعبه جهت خدمات رساني به مشتريان مي باشد و شعبه به منظور افزايش كارمزدها خدماتي من جمله اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج، اعطاي ضمانت نامه اعتباري و گشايش اعتبار اسنادي را در راس برنامه خود قرار داده است.

13- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
نظر به اين كه عمده تسهيلات درخواستي متقاضيان بالاتر از حدود اختيارات شعبه مي باشد، لذا با توجه به رويكرد جديد مديرعامل محترم بانك و اعضاي محترم هيئت مديره مبني بر استفاده از ظرفيت كارشناسي شعب، پذيرش اوليه تمامي متقاضيان توسط شعبه انجام گرفته و جهت اقدامات بعدي به مديريت هاي محترم ذيربط ستادي ارجاع مي گردد و با توجه به تعامل سازنده با بخش هاي مختلف ستادي، مديريت هاي ذيربط، پذيرش يا عدم پذيرش متقاضيان را با اعمال نظر همكاران شعب انجام مي دهند.

14- تعامل شما با مقامات بالاي استاني نظير(استانداري، وزارت اموراقتصادي و دارائي و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
با توجه به اينكه عمده تعاملات بانك با مقامات استاني در چارجوب كارگروه هاي استاني ستاد تسهيل و رفع موانع توليد، كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان ،شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي و كميته حمايت قضايي از سرمايه گذاري مي باشد، لذا همكاران شعبه حداكثر تلاش خود را جهت تعامل سازنده و ايفاي نقش لازم در ايجاد و تثبيت اشتغال و كمك به واحدهاي توليدي جهت برون رفت از مشكل با اين دستگاه ها به كار گرفته ،به طوريكه در سال 1398 بانك صنعت و معدن رتبه اول در پرداخت تسهيلات از محل منابع بند الف تبصره 18 را در بين شبكه بانكي استان به خود اختصاص داده است.

15- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
سرمايه انساني مهمترين ركن يك سازمان بوده و پيشرفت و اعتلاي سازمان در گروي افزايش عملكرد نيروي انساني از طريق دريافت آموزش هاي به روز و تعهد و مسئوليت پذيري كاركنان است. بنابراين افزايش مهارت ها و دانش كاركنان از طريق آموزش منظم و از طريق برنامه هاي به روز و در امتداد آن جانشين پروري، اهميت بسياري خواهد داشت و اين شعبه حداكثر تلاش را در جهت برنامه ريزي موثر در اين خصوص خواهد داشت.

16- روش شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
خلاقيت و نوآوري همكاران در ارائه خدمات به مشتريان در چارچوب اختيارات و دستورالعمل هاي داخلي و برون سازماني، اصلي ترين مزيت رقابتي يك واحد خدماتي نظير بانك مي باشد. از اين رو تمامي تصميم گيري هاي مهم اين شعبه از طريق مشورت و اخذ نقطه نظرات و ايده هاي همكاران صورت مي گيرد.

17-طرحهايي كه با تأمين مالي بانك در آن استان راه اندازي شده و در سطح ملي مطرح هستند را بيان كرده و نحوه حمايت بانك از آنها را تشريح فرمائيد؟
عمده طرحهاي مطرح در سطح ملي با سرمايه گذاري ثابت بانك صنعت و معدن در اين استان، شامل شركت سبلان خودرو مايوان، شركت تعاوني فرآورده هاي ساختماني آذر ساروج سبلان، شركت آرتا پان، شركت زيورآلات كهن ايرانيان، شركت انيكس سفال، شركت توليدي فراورده هاي نوشيدني تسنيم نوش، شركت روياي هفت آسمان سبلان و شركت آرتا انرژي مي باشد و ساير شركت ها نظير مجتمع صنعتي آرتاويل تاير (سهامي عام) به صورت مداوم از تسهيلات سرمايه در گردش اين بانك استفاده مي نمايند.